§ 27Der henvises til straffebestemmelserne i A.13, der omfatter de generelle regler om straf for overtrædelse af punktafgiftslovgivningen, herunder registreringsafgiftsloven, samt til nedenstående regler dels om ordensbøder i visse sager, hvor der er tale om ordensmæssige overtrædelser eller tilfælde, hvor den afgiftspligtige anvendelse af køretøjet er foregået i så kort tid, at registreringsafgiften ikke i praksis er anset for forfalden, dels om minimumsstørrelse for takstbøde udregnet på grundlag af unddragen registreringsafgift.

Ordensbøder Ved benyttelser, der ikke har strakt sig over mere end 3 måneder, og hvor registreringsafgiften i praksis ikke anses for forfalden, rejses der normalt ikke sag om forsætlig afgiftsunddragelse efter registreringsafgiftslovens § 27, stk. 3.

Bøderne fastsættes således:

  1. Ved benyttelse i indtil 1 uge - herunder enkeltstående tilfælde 1.000 kr.
  2. Ved benyttelse i mere end 1 uge, men ikke over 1 måned 2.000 kr.
  3. Ved benyttelse i mere end 1 måned, men ikke over 2 måneder 3.000 kr.
  4. Ved benyttelse i mere end 2 måneder, men ikke over 3 måneder 5.000 kr.

I gentagelsestilfælde forhøjes bøderne med 25 pct.

Bødetaksterne omfatter hele området for lovens § 27, stk. 1, nr. 3 og 4, som fx:

  • ulovlig anvendelse af udenlandsk registrerede køretøjer
  • misbrug af grænsenummerplader
  • "lystkørsel" i ikke afgiftsberigtigede køretøjer på prøveskilte (kørsel i strid med reglerne for anvendelse af prøveskilte i færdselslovens bekendtgørelse om registrering og syn af køretøjer mv.)
  • anvendelse af varebiler efter ændring af indretningen i strid med betingelserne for afgiftsberigtigelsen som varebil efter lovens § 5
  • ulovlig fjernelse af bussæder i busser afgiftsberigtiget efter lovens § 5 a

Bødetaksterne omfatter endvidere "identitetssager", hvor der alene er tale om motorudskiftning, og hvor køretøjet højst har været anvendt i 3 måneder med den "ulovlige motor", inden den oprindelige motor genilægges, eller hvor der sker ilægning af en tilsvarende motor eller ophugning af køretøjet.

Bødetaksterne finder anvendelse i tilfælde, hvor der ikke kan antages at foreligge forsæt til afgiftsunddragelse, jf. lovens § 27, stk. 3.

Såfremt benyttelsen fx er kombineret med, at køretøjet forsynes med urigtige nummerplader, evt. kombineret med ændring af stelnummer mv., kan der foreligge forsæt til afgiftsunddragelse uanset anvendelsesperioden og således omfattet af lovens § 27, stk. 3.

Under behandling af ordensbødesagerne om overtrædelse af registreringsafgiftsloven skal den pågældende gives vejledning om forsvarerbistand mv. således som det er tilfældet i øvrige skatte- og afgiftssager, men at vejledningen dog ikke gives i sager, der alene søges afgjort med bødeforelæg på højest 1.000 kr., jf. i øvrigt reglerne i A.13.4.5.

Nedsættelse af den takstmæssige ordensbøde til personer med særlig lav indkomst


Ordensbøder til personer med særlig lav indkomst, såsom unge under uddannelse, pensionister og kontanthjælpsmodtagere, kan fortsat beregnes efter halv normaltakst, men der skal - i lighed med ordensbøder efter færdselsloven - i videre omfang tages hensyn til den enkeltes betalingsevne, og at der ikke uden videre udmåles en nedsat bøde til en person, blot fordi den pågældende fx er pensionist.

Det er forholdene på gerningstidspunktet, der er afgørende for en eventuel nedsættelse, både med hensyn til unge under 18 år og sigtede med særlig lav indtægt.

Personer mellem 15 og 18 år er ofte skolesøgende eller på anden måde under uddannelse og har i vidt omfang ingen egentlig indtjening af betydning, hvorfor bøden til unge under 18 år generelt nedsættes til halve beløb, dog minimum 500 kr. Der foretages således ikke en konkret vurdering af indtægtsforholdene for så vidt angår denne gruppe.

I relation til nedsættelse af bøder til øvrige personer med særlig lav indtægt anses en indtægt, der er væsentlig mindre end dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget, for særlig lav. Dagpengebeløbet for en fuldtidsbeskæftiget er for tiden ca. 12.700 kr. månedligt, og såfremt sigtedes indtægt udgør mindre end ca. 3/4 af dette beløb, det vil sige ca. 9.500 kr. pr. måned, kan der ske nedsættelse af bøden til det halve beløb, dog mindst 500 kr.

Der kan ikke ske nedsættelse af en bøde blot under henvisning til, at sigtede er pensionist, studerende, kontanthjælpsmodtager eller lignende, uden at der foreligger oplysninger om den pågældendes indtægt.

Det påhviler den sigtede at fremlægge den fornødne dokumentation for, at han eller hun har en særlig lav indtægt, eksempelvis ved fremlæggelse af årsopgørelser eller lignende. Foreligger der ikke en sådan dokumentation på tidspunktet for udstedelse af bødeforelæg mv. fastsættes bøden til normaltaksten. Såfremt den fornødne dokumentation fremkommer senere, kan bøden nedsættes til det halve beløb, dog mindst 500 kr.

Takstbøde på grundlag af unddragen registeringsafgift Ved benyttelser, der har strakt sig over mere end 3 måneder, opkræves det unddragne registreringsafgiftsbeløb normalt, og bødefastsættelse eller indbringelse af sagen til domstolsafgørelse sker som i de øvrige sager om unddragelse af punktafgifter.

Bøden fastsættes dog altid til mindst 5.000 kr.