Så længe en fuldt skattepligtig lønmodtager arbejder i udlandet for en dansk arbejdsgiver, skal der som udgangspunkt også indeholdes A-skat, AM-bidrag og SP-bidrag, men en konkret vurdering kan føre til fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag og til fritagelse for indeholdelse af A-skat, hvis lønmodtageren er ansat ved et fast driftssted i udlandet.
DBO'ernes regel om vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold fører til beskatning af personer (privat ansatte), der er hjemmehørende i Danmark, fra 1. dag i arbejdslandet (det andet land), når der er tale om ansættelse ved en dansk virksomheds faste driftssted i det andet land. Se også LV D.D.2 vedrørende artikel 15 i OECD's modelkonvention og de enkelte DBO'er.
I disse tilfælde kan kommunen derfor fritage for indeholdelse af A-skat (men ikke for AM-bidrag eller SP-bidrag, hvor fritagelsen administreres af told- og skatteregionerne), som vist i skematisk form i afsnit C.3.2. Når det gælder bygge-, anlægs- og monteringsarbejde, er der i de fleste DBO'er som nævnt i afsnit C.1.1.1 en 12-måneders-regel for, hvornår der opstår fast driftssted. Hvis bygge- anlægs- eller monteringsarbejdet varer i højst 12 måneder, anses de ansatte altså for at have en dansk arbejdsgiver uden fast driftssted i arbejdslandet og er dermed omfattet af reglerne omtalt i afsnit C.2.1. Se desuden afsnit C.3.1. for en skematisk fremstilling.
For så vidt angår AM-bidraget og SP-bidraget vil en lønmodtager, der er beskæftiget for en udenlandsk arbejdsgiver, ikke være omfattet af bidragspligten ifølge AMFL § 7, stk. 1, litra a og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
Hvis der er tale om en dansk virksomhed, som har aktiviteter i udlandet, kan der være tale om direkte ansættelse i et datterselskab, en filial eller et fast driftssted i udlandet. Det er ikke i sig selv afgørende, om der betales skat i udlandet.
Enheden i udlandet skal imidlertid fremstå som en selvstændig organisation med egen ledelse, der er ansvarlig for de økonomiske, administrative og driftsmæssige forhold på arbejdspladsen, jf. SU 1993,369 (Finansministeriets notat) og SU 1994,42 (TSS). Der skal desuden være tale om et ansættelsesforhold hos den udenlandske virksomhed.
I praksis lægges der ved denne vurdering vægt på om:
- Arbejdsstedet er i udlandet, jf. AMFL § 7, stk. 1, litra a. Se afsnit C.1.1.1 om beskæftigelse for en udenlandsk arbejdsgiver i Danmark.
- Den direkte ledelse af og ansvaret for arbejdspladsen og det arbejde, der udføres, herunder instruktionsbeføjelse over for medarbejderne, udøves i udlandet.
- Arbejdsfunktionerne tjener til at løse den udenlandske virksomheds opgaver.
- Løn og eventuelle sociale sikringsordninger er påvirket af de lokale vilkår.
- Fastlæggelse af antallet af medarbejdere og deres kvalifikationer sker under hensyn til arbejdet i udlandet.
- Lønudgifterne og andre udgifter i forbindelse med arbejdets udførelse afholdes som driftsudgifter i udlandet.
Der er offentliggjort en række svar på generelle forespørgsler samt en række afgørelser, hvor disse kriterier er anvendt. Nedenfor gives en kort oversigt over disse.
Det fremgår heraf, at kriterierne primært er anvendelige på private virksomheders organisering af forretningsmæssige aktiviteter. Når der er tale om ansættelsesforhold i forbindelse med Danmarks ikke-indtægtsgivende engagementer i udlandet til opfyldelse af internationalt aftalte forpligtelser, lægges der i stedet særlig vægt på, hvem der har afholdt lønudgiften som driftsomkostning, og hvem der har de overordnede instruktions- og ledelsesbeføjelser.
- SU 1994, 369 (Finansministeriets svar på generel forespørgsel vedrørende en række forskellige udlandsforhold).
- TfS 1994, 193 (DEP) (AM-bidrag og DBO'er samt om virksomheder, der modtager udlandslempelse - generel forespørgsel).
- TfS 1994, 303 (TSS) (Datterselskaber, faste driftssteder og repræsentationskontorer - generel forespørgsel).
- TfS 1994, 670 (Ankenævnsafgørelse vedrørende bl.a. udstationerede).
- TfS 1994, 671 (Ankenævnsafgørelse vedrørende grænsegængere).
- TfS 1995, 123 (TSS) (Arbejdsudleje).
- TfS 1995, 288 (TSS) (Arbejde ved et repræsentationskontor, hvor den ansatte var mest knyttet til hovedvirksomheden i Danmark).
- TfS 1996, 765 (TSS) (DANIDA-projekt - arbejde for dansk virksomhed i udlandet).
- TfS 1996, 780 (TSS) (Repræsentationskontor i Danmark - ikke hjemmel til opkrævning).
- TfS 1996, 810 (TSS) (Udsendelse for den danske stat til udlandet - NATO).
- TfS 1998, 17 (TSS) (Lønopdeling).
- TfS 1998, 206 (Ankenævnsafgørelser vedrørende bl.a. ansættelsesforhold i forbindelse med Danmarks ikke-indtægtsgivende engagementer i udlandet. I sådanne forhold lægges der særlig vægt på, hvem der afholder lønudgiften som en driftsomkostning, og hvem der har de overordnede instruktions- og ledelsesbeføjelser).
- TfS 1998, 715 (LSR) (Udsendelse fra den danske stat til udlandet - FN).
- TfS 1999, 655 (LSR) (Joint venture havde fast driftssted i Uganda, udsendt medarbejder ikke bidragspligtig).
- TfS 1999, 901 (LSR) (Projektmedarbejder ved genhusningsprojekt i Rusland havde dansk arbejdsgiver).
- TfS 2000, 22 (LSR) (En rejseleder, som var ansat i et dansk rejsebureau, og som var beskæftiget i udlandet, skulle betale AM-bidrag i Danmark).
- TfS 2000, 546 (LSR) (Udstationering i Malaysia, dansk arbejdsgiver, bidragspligt, AM-bidrag ej omfattet af DBO).
- TfS 2000, 613 (LSR) (En EU-rådgiver, der var ansat og aflønnet af et dansk amt, skulle svare AM-bidrag af løn optjent under arbejde i Bruxelles).
- TfS 2000, 647 (LSR) (En FN-observatør, som var ansat og aflønnet af Forsvarsministeriet, og som var udsendt til opgaver i Pakistan, var skattepligtig efter KSL § 1, stk. 1, nr. 4, men var fritaget for betaling af AM-bidrag i medfør af konventionen mellem Danmark og Pakistan om social sikring).
- TfS 2000, 727 (TSS) (En dansk repræsentation under Udenrigsministeriet i udlandet er en dansk arbejdsgiver i arbejdsmarkedsfondslovens forstand, mens en medarbejder fra Udenrigstjenesten, der ansætter privat hushjælp, ikke er en dansk arbejdsgiver. Lokalt ansatte ved danske repræsentationer i udlandet er således omfattet af AM-bidragspligt i det omfang, de er fuldt skattepligtige til Danmark, mens personer, der udfører privat hushjælp for ansatte ved danske repræsentationer i udlandet, ikke bliver AM-bidragspligtige, uanset eventuel fuld skattepligt til Danmark).
- SKM2001.145 (LSR) (En supervisor, der udførte ledelsesmæssigt arbejde i forbindelse med anlæg af ny lufthavn i Hong-Kong for et dansk selskab, blev ikke anset for bidragspligtig efter lov om arbejdsmarkedsfonde. Der blev bl.a. lagt vægt på, at virksomheden i Hong-Kong blev anset for et fast driftssted, og at der mellem virksomhedsdelen og supervisoren har været tale om et ansættelsesforhold).
- ►SKM2003.576 (LSR), en projektleder, der var ansat i et dansk selskab, indgik en aftale med selskabet om ændring af kontraktsvilkårene, således at han fremover skulle referere direkte til lederen af selskabets svenske holdingselskab, ligesom hans løn, der blev udbetalt af det danske selskab, endeligt skulle afholdes af det svenske selskab. Det juridiske ansættelsesforhold til det danske selskab blev ikke ændret. Landsskatteretten fandt, at projektlederen fortsat havde dansk arbejdsgiver, og han var derfor AM-bidragspligtig.◄
- Lønmodtagere, der udfører arbejde her i landet for en arbejdsgiver uden hjemting eller fast driftssted i Danmark er omfattet af bidragspligten i AMFL § 7, stk. 1, litra a. Da lønindkomsten ikke er A-indkomst omfattet af KSL § 43, stk. 1, eller § 45, stk. 1, kan der ikke opgøres et bidragsgrundlag, jf. AMFL § 8, stk. 1, litra a. Dette gælder uanset om lønnen udbetales gennem en befuldmægtiget, jf. KSL § 46, stk. 5. Der skal i den beskrevne situation heller ikke beregnes arbejdsmarkedsbidrag af pensionsindbetalinger omfattet af PBL § 19. Se SKM 2002.390 LSR. Afgørelsen er ikke indbragt for domstolene, se SKM 2002.464.TSS.