Der skal ikke beregnes moms ved salg og udlejning af luftfartøjer og skibe med en bruttotonnage på 5/en bruttoregistertonnage på 5 tons eller derover bortset fra sportsfly og lystfartøjer. Momsfriheden omfatter også udlejning af en del af et skib. Dette betyder, at såvel helcharter (bareboat charter), hvor hele skibet befragtes/lejes, som delcharter (space/slot charter), hvor en del af skibet befragtes/lejes, er momsfri. Momsfriheden gælder, hvad enten der er tale om tidscharter, hvor man lejer skibet for et bestemt tidsrum, eller rejsecharter, hvor skibet kun befragtes for en bestemt rejse. Ved chartring skal i denne forbindelse forstås en aftale om udlejning af et skib eller en del af et skib samt om befragtning af skibet med andet gods end stykgods. I forbindelse med indgåelse af en aftale om udlejning/befragtning bliver der udfærdiget en kontrakt (et certeparti), hvori de nærmere betingelser for chartringen er fastlagt. Kontrakten må ikke indeholde aftale om momspligtige ydelser, der præsteres af skibets eller flyets besætning, ud over de rent driftsmæssige og navigationsmæssige opgaver. Eksempler på sådanne momspligtige ydelser kan være bjærgning, bugsering og undervisningsydelser. Hvis betingelserne ikke er opfyldt, skal der betales moms af det fulde vederlag. Der skal i alle tilfælde betales moms af momspligtige ydelser, der præsteres i forbindelse med udlejningen. Det kan f.eks. være leje af specielt udstyr til brug om bord, betaling for olieforbrug eller teknisk assistance. Sportsfly Som sportsfly anses: - luftfartøjer, der bl.a. er konstrueret til kunstflyvning
- ultralette fly, der ikke hører under klasse B i Statens Luftfartsvæsens BL 9-6 af 24. marts 1994
- svæveplaner
- motorsvæveplaner, i hvilke motor og/eller propel kan trækkes helt op i flyet
- varmluftballoner, der udelukkende skal benyttes til sportsbrug, herunder lejlighedsvis ved opvisning i forbindelse med sommerfester, sportsarrangementer mv.
Lystfartøjer Begrebet lystfartøjer er ikke nærmere defineret i relation til bestemmelserne i momsloven. Afgrænsningen må i hvert tilfælde bero på en konkret afgørelse af, om fartøjet fremstår som et lystfartøj eller ej. Der kan lægges vægt på fartøjets klassificering efter reglerne om skibsregistrering. Registrering af et fartøjs typebetegnelse (sejlskib med hjælpemotor, motorskib, lastskib med ret til at medtage indtil 12 passagerer) sker primært på grundlag af de af Statens Skibstilsyn udarbejdede målingsrapporter, og der vil herunder blive taget stilling til, om fartøjet opfylder de fastsatte sikkerhedsmæssige krav mv. Der vil også kunne lægges vægt på fartøjets konstruktion, indretning og anvendelse. I tvivlstilfælde vil anvendelsen vægte mere end de andre parametre. Flyveskoler Flyveskoler, der uddanner privatpiloter (A-certifikat), kan ikke foretage en opdeling af honoraret, således at den del af beløbet, der vedrører anvendelse af fly, kan holdes uden for momsberegningen. Grunden er, at anvendelse af fly til undervisning ikke er leje af fly, da eleven ikke reelt har brugsret over flyet. |