Indbetalingen Den selvstændigt erhvervsdrivende kan i alt højst indbetale 2.201.800 kr. i 2004-niveau (2.133.100 kr. i 2003-niveau). Beløbet reguleres efter personskattelovens § 20 og er angivet i 1987-niveau til 1.372.650 kr. Det samlede indbetalingsbeløb må dog ikke overstige den skattepligtige fortjeneste, ejeren har opnået ved afståelsen af virksomheden eller andel af denne. For så vidt angår ægtefæller gælder, at den enkelte ægtefælles ret til at oprette pensionsordninger efter § 15 A og størrelsen af indbetalingerne hertil er afhængig af størrelsen af den fortjeneste, eller den del af fortjenesten, som medregnes ved den enkelte ægtefælles indkomstopgørelse.

Ved skattepligtig fortjeneste forstås i denne sammenhæng efter Ligningsrådets opfattelse fortjenesten før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag og særligt pensionsbidrag. Ligningsrådet har i den forbindelse i SKM2002.73.LR lagt til grund, at dette er den naturligste forståelse af begrebet "fortjeneste, som medregnes ved personens indkomstopgørelse", at det i L33 anvendte eksempel forudsætter, at den fortjeneste, der kan indskydes på en § 15 A-ordning er fortjeneste før fradrag for arbejdsmarkedsbidrag og SP-bidrag, samt endeligt, at en sådan fortolkning fører til det for den selvstændigt erhvervsdrivende mest gunstige resultat.

Har virksomheden været drevet i selskabsform, vil der kunne indskydes et beløb svarende til den skattepligtige aktieavance, ejeren opnår ved salg af aktierne. Likvideres selskabet, er det størrelsen af det likvidationsprovenue, der tilfalder ejeren, som er afgørende. Ved salg af virksomhed, der har været drevet i personligt regi, opgøres fortjenesten på grundlag af den skattepligtige gevinster, der opnås ved salg af virksomhedens aktiver, såsom driftsmidler, goodwill og andre immaterielle aktiver, fast ejendom og værdipapirer, med fradrag af tab.

Ligningsrådet har i den bindende forhåndsbesked SKM2002.73.LR tilkendegivet, at fortjeneste og tab på omsætningsaktiver som varelager og igangværende arbejder ikke skal medregnes i den skattepligtige fortjeneste efter pensionsbeskatningslovens § 15 A, stk. 6. Fortjenesten eller tabet skal i stedet indgå i virksomhedens driftsresultat. Ligningsrådet har i samme bindende forhåndsbesked tilkendegivet, at fortjeneste på aktiver omfattet af afskrivningslovens § 9, stk. 4, indgår i den skattepligtige fortjeneste efter § 15 A, stk. 6, med 90 pct. Efter afskrivningslovens § 9, stk. 4, kan tab fradrages med 90 %. Det er den samlede fortjeneste minus tab, der skal medregnes med 90%.

På samme måde blev minkskind og levende mink henført til virksomhedens varelager af Ligningsrådet i SKM2003.47.LR. Den del af fortjenesten, der hidrørte fra salg af skind og mink, kunne derfor ikke indskydes på en pensionsordning efter PBL § 15 A. Derimod anså Ligningsrådet minkhaller, minkbure mv. for driftsmidler. Den del af fortjenesten, der hidrørte fra salg heraf, kunne derfor indskydes på en ordning efter PBL § 15 A. 

I SKM2001.339.LR spurgte en landmand Ligningsrådet, om han ville kunne få fradrag for indskud på en pensionsordning i medfør af pensionsbeskatningslovens § 15 A, såfremt indskuddet bestod i avance på ca. 1,5 mio. kr. fra salg af landbrugsjord. Ligningsrådet svarede bekræftende på spørgsmålet, under den forudsætning, at de øvrige betingelser i pensionsbeskatningslovens § 15 A var opfyldt. Ligningsrådet har senere fulgt afgørelsen op. I denne sag drev en landmand 2 landbrugsejendomme på henholdsvis 60 ha. og 23 ha. Ejendommen på 60 ha. blev solgt medens ejendommen på 23 ha. efterfølgende blev bortforpagtet. Delsalget blev anset for en afståelse af en andel af spørgerens erhvervsmæsige virksomhed, hvorfor fortjenesten kunne indskydes på en § 15 A-ordning.

I SKM2002.325.LR spurgte en landmand, om han opfyldte betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 15 A, således at han kunne få fradrag for indskud på en pensionsordning, hvis indskuddet bestod af hans andel af avance fra to delsalg af en landbrugsejendom. Han havde haft indtægter fra udlejning. Ligningsrådet svarede ja.

I SKM2002.537.LR spurgte en landmand, som ejede en andel af en landbrugsejendom, drevet i interessentskabsform, om han kunne opnå fradrag for indskud på pensionsordning i medfør af pensionsbeskatningslovens § 15 A, såfremt indskuddet bestod af hans andel af avance ved salg af landbrugsjord eller hans andel af avance ved salg af det resterende jordareal og bygninger inkl. fabriksbygning. Ligningsrådet svarede ja, under forudsætning af, at de øvrige betingelser i pensionsbeskatningslovens § 15 A var opfyldt. 

I SKM2002.538.LR spurgte en landmand under virksomhedsordningen, som skulle afstå sin landbrugsejendom, om han opfyldte betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 15A for at kunne indskyde avancen på en pensionsordning. Spørgsmålene vedrørte bl.a., om udlejning af et stuehus og besiddelse af finansielle aktiver som obligationer og aktier var til hinder herfor. Ligningsrådet svarede, at han opfyldte betingelserne.Også i den situation, hvor virksomhedsejeren anvender virksomhedsordningen, skal der foretages en sådan opgørelse af den samlede skattepligtige fortjeneste, og det er et beløb svarende hertil, der kan indskydes på ordningen. Det bemærkes i den forbindelse, at beløb, der spares op i virksomhedsordningen, og som indgår på konto for opsparet overskud, efter der er betalt en foreløbig virksomhedsskat på 30 pct., ikke indgår i den skattepligtige fortjeneste ved salg af virksomheden.

Overtager eller påbegynder den skattepligtige en anden virksomhed inden udløbet af det efterfølgende indkomstår, kan den skattepligtige anvende virksomhedsordningen uden ophør jf. virksomhedsskattelovens § 15, stk. 2. Afstår den skattepligtige en af flere virksomheder, en virksomhed, der er udskilt fra den bestående virksomhed, eller en ideel andel af en virksomhed, indgår salgssummen i virksomhedsordningen, jf. virksomhedsskattelovens § 15, stk. 3. Der stilles ikke krav om, at virksomheden skal være afhændet som en "going concern".

Ligningsrådet har i den bindende forhåndsbesked SKM2002.73.LR udtalt, at virksomhedsskattelovens § 15, stk. 2 og 3, kan anvendes i kombination med pensionsbeskatningslovens § 15 A, således at den opnåede fortjeneste kan blive stående under virksomhedsordningen og blive beskattet som virksomhedsindkomst med 30 pct. Indbetaling til § 15 A-ordningen kan foretages med andre midler samtidig med, at fradraget efter PBL § 15 A, stk. 6 kan foretages i anden personlig indkomst. Beløbet kan fordeles på mere end én pensionsordning. Det samlede indskud må ikke overstige beløbsgrænsen.

Hvor indbetalingerne fordeles over flere år, er det beløbsgrænsen i indkomståret for sidste indbetaling, som udgør maksimum for den samlede indbetaling. Beløbet skal indbetales inden for en 10 års periode, der begynder med det år, hvori virksomheden eller en andel af denne er afstået. En fuld neutralisering af den avancebeskatning, der skal finde sted på grund af virksomhedsophøret, fordrer, at indbetalingen finder sted i afståelsesåret eller senest den 1. juli i det efterfølgende indkomstår, jf. PBL § 18, stk. 1, 4. pkt.

Hvis den skattepligtiges indkomstår ikke er sammenfaldende med kalenderåret (bagudforskudt indkomstår), er den i 4. pkt. nævnte frist for indbetaling dog den 1. juli i kalenderåret efter det kalenderår, som det indkomstår, hvori virksomheden er afstået, træder i stedet for. Hvis f.eks. den skattepligtiges indkomstår 2002 udløber 31. maj 2002, er fristen for indbetaling 1. juli 2003.

Indbetalingen i de efterfølgende indkomstår i 10 års perioden kan ikke på samme måde neutralisere avancebeskatningen, men giver personer, der har indgået aftale om afdragsvis betaling af afståelsessummen, og som ikke har frie midler til at foretage hele pensionsindbetalingen på én gang, mulighed for at oprette disse pensionsordninger. Personer, der er overgået til efterløn, har pligt til over for arbejdsløshedskassen at oplyse om indbetalinger på PBL § 15 A-pensionsordninger foretaget efter det fyldte 60. år af hensyn til beregningen af pensionsfradraget i efterlønnen.

Dette gælder dog ikke, hvis vedkommende opfylder betingelserne for begrænset pensionsmodregning i § 74 i, stk. 9, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Tilsvarende gælder det, at personer, der modtager delpension, og som er overgået til delpension som 60- eller 61-årige, har pligt til over for kommunalbestyrelsen at oplyse om indbetalinger foretaget efter det fyldte 60. år.