Arbejdsgiverkontrollens afgørelser er omfattet af tilsvarende regler om høring og sagsfremstilling, som gælder efter skattestyrelsesloven (lovbek. nr.868 af 12. august 2004), jf. Vejledning om processuelle regler på ToldSkats område, afsnit E.3.5.3. Herudover er arbejdsgiverkontrollens afgørelser omfattet af forvaltningsmyndighedernes almindelige pligt til at foretage partshøring på eget initiativ, inden der træffes en bebyrdende afgørelse, jf. FVL §§ 19-21.
Forvaltningslovens regler om partshøring betyder, at hvis en part i en sag ikke kan antages at være bekendt med, at told- og skatteregionen er i besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, må der ikke træffes afgørelse, før parten er gjort bekendt med oplysningerne og har haft mulighed for at komme med en udtalelse. Dette gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for parten og af væsentlig betydning for sagens afgørelse, jf. FVL § 19, stk. 1. Der må derfor foretages en vurdering af, om parten/parterne i det aktuelle tilfælde skal høres, før der træffes afgørelse.
FVL indeholder ikke en definition af partsbegrebet, men udtrykket skal forstås i overensstemmelse med det almindelige forvaltningsretlige partsbegreb, herunder den praksis, der har udviklet sig i tilknytning hertil.
Afgørelsens adressat, dvs. den person afgørelsen rettes til er herefter utvivlsomt part. Men også andre end adressaten kan være part. Som part anses personer iøvrigt, der har en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse (af økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse og udfald.
Arbejdsgiveren er som afgørelsens adressat utvivlsomt part og skal høres efter tilsvarende regler som gælder efter skattestyrelsesloven, og som indebærer ubetinget høring af afgørelsens adressat i form af forslag til afgørelse og sagsfremstilling, jf. Vejledning om processuelle regler på ToldSkats område, afsnit E.3.5.3.
Det er dog ofte indkomstmodtageren, der har den væsentligste interesse i sagen, fx når afgørelsen drejer sig om indkomstmodtagerens status som lønmodtager/selvstændigt erhvervsdrivende, eller om hvorvidt en godtgørelse skal anses for skattepligtig eller ej.
Den enkelte indkomstmodtager kan således - uanset om afgørelsen omfatter få eller mange - have en klar direkte, retlig og individuel interesse i sagens udfald. Det må derfor i det aktuelle tilfælde bero på en konkret vurdering, om der er tale om en eller flere parter.
Hvis en indkomstmodtager anses for part og er uvidende om, at der ved regionen verserer en sag, som påtænkes afgjort til ugunst for den pågældende, må betingelserne for at foretage partshøring efter forvaltningslovens regler som hovedregel antages at være tilstede. Derimod er der ikke krav om at foretage ubetinget høring af indkomstmodtageren i form af forslag til afgørelse og sagsfremstilling, jf. Vejledning om processuelle regler på ToldSkats område, afsnit E.3.5.3.