OverspringelsesreglenUdgangspunktet i SSL § 31, stk. 1, om, at der skal være tale om endelige administrative afgørelser, fraviges endvidere i SSL § 31, stk. 2, hvorefter en borger/virksomhed altid kan indbringe en sag for domstolene 6 måneder efter, at sagen er påklaget til den endelige administrative instans på området, selv om den endelige administrative instans ikke har truffet afgørelse i sagen. Er der imidlertid afsagt kendelse efter 6-månedersfristen, uden at sagen er indbragt for domstolene, kan overspringelsesreglen ikke længere bruges, jf. SKM2003.144.ØLR.

Overspringelsesreglen i SSL § 31, stk. 2, gælder ikke i sager, hvor 1. instansens afgørelse ikke kan påklages - altså i sager, hvor den første instans er den endelige administrative instans.

Borgernes frist for indbringelseEfter SSL § 31, stk. 3, skal en borger/virksomhed, der ønsker domstolsprøvelse, indbringe sagen for domstolene senest 3 måneder efter, at den endelige administrative instans enten har afgjort klagen eller har afvist at behandle klagen. Søgsmålsfristen efter SSL § 31, stk. 3, finder dog ikke anvendelse på isolerede aktindsigtsafgørelser, men gælder alene for det materielle indhold af afgørelser på skatte-, afgifts- og toldområdet, herunder om sådanne afgørelser er ugyldige på grund af formelle fejl. Fristen regnes fra afgørelsens datering, jf. TfS 1999, 211 HR, TfS 1998, 310 ØLR og SKM2002.414.ØLR, og fristen udløber ved rettens kontortids ophør, jf. TfS 1999, 364 ØLD. Det er modtagelsen i retten, der er det afgørende tidspunkt, og det er borgeren/virksomheden, der bærer risikoen for, at sagen anlægges rettidigt, jf. TfS 1999, 102 VLR. Fristen forlænges ikke, selv om den udløber på en helligdag, jf. TfS 1996, 868 HR, TfS 1997, 5 VLR, TfS 1997, 41 VLR, eller udløber i en weekend, jf. SKM2002.305.VLR. Fristen forlænges som udgangspunkt heller ikke, hvis en rettidig stævning indsendes til det forkerte sted, og først når frem til retten efter udløbet af fristen, jf. TfS 1998, 591 HR. Se dog TfS 1999, 209 HR hvor stævning fremsendt til Østre Landsret i en sag, hvor Vestre Landsret var rette værneting, fandtes anlagt ved indleveringen af stævning til Østre Landsret.

I SKM2003.480.ØLR fastslog Østre Landsret, at der var en klar formodning for, at Landsskatterettens kendelse var fremsendt til sagsøgeren straks efter afsigelsen, og da sagsøgeren ikke fandtes at have sandsynliggjort, at dette ikke var tilfældet, afviste landsretten sagen på grund af overskridelse af søgsmålsfristen.

I SKM2002.225.ØLR fastslog landsretten, at fristen for domstolsprøvelse af en afgørelse måtte regnes fra den skattepligtiges repræsentants modtagelse af afgørelsen, og sagen var således anlagt for sent, hvorefter landsretten afviste sagen.

Hvis en sag oprindeligt er anlagt rettidigt, men afvist af domstolene på grund af f.eks. udeblivelse, har det oprindelige søgsmål ikke suspenderende virkning, hvis et nyt søgsmål herefter anlægges efter udløbet af fristen, jf. SKM2001.102.VLR.

I SKM2002.104.DEP meddelte skatteministeriets departement imidlertid, at sager, som bliver genanlagt inden 14 dage efter landsrettens afvisningskendelse, anses for anlagt uden ufornødent ophold. I den konkrete sag havde landsretten afvist en rettidig anlagt sag, da den skattepligtige ikke havde indgivet replik inden for den frist, som retten havde fastsat, og den skattepligtige valgte 2 dage efter at anlægge en ny sag i stedet for at kære landsrettens kendelse.

Fristen kan fraviges, hvis der inden 3-månedersfristens udløb er indgivet en begrundet anmodning om fristforlængelse til departementet, jf. TfS 1994, 645 DEP. Hvis borgeren/virksomheden har opnået fristforlængelse, skal borgeren/virksomheden anlægge sag inden udløbet af den meddelte yderligere frist, da sagen ellers vil blive afvist, jf. TfS 2000, 247 ØLR.

Skatteministeriets frist for indbringelseEfter SSL § 32 kan Skatteministeriet indbringe Landsskatterettens kendelser for domstolene indenfor en frist på 3 måneder fra kendelsens afsigelse.

Konsekvenser af fristoverskridelse Hvis fristen for sagsanlæg er overskredet, nedlægger Skatteministeriet konsekvent påstand om afvisning af sagen, og domstolene følger altid en sådan påstand, jf. f.eks. TfS 1999, 102 VLR og SKM2003.145.ØLR. Hvis Skatteministeriet undtagelsesvist ikke nedlægger afvisningspåstand, vil en domstol normalt ikke af sig selv afvise sagen på grund af fristoverskridelsen.