Der skal ikke betales moms af nødvendigt udstyr, der leveres til brug i luftfartøjer og skibe i udenrigsfart (bortset fra sportsfly og lystfartøjer), samt ydelser, der præsteres for sådanne luftfartøjer og skibe.
Ved afgørelsen af, om der er tale om udenrigsfart, har sondringen inden for/uden for EU ikke betydning. Der skelnes kun mellem trafik internt i Danmark og mellem Danmark og udlandet.
Ved udenrigsfart forstås herefter fart, der overvejende finder sted mellem havne uden for det danske afgiftsområde, som defineret i momslovens § 2 (se B.1) og fart, der overvejende finder sted mellem en havn, der er beliggende inden for det nævnte område, og havne, der er beliggende uden for dette område. Som overvejende forstås, at mere end 50% af sejladsen foregår på den nævnte måde. Se TfS 1999, 393.
Bestemmelsen omfatter både udstyr til installation og løst udstyr. Det afgørende for momsfriheden er, at udstyret er nødvendigt for luftfartøjets eller skibets drift, herunder udførelsen af de opgaver, som fartøjet løser.
Momsfritagelsen omfatter også ydelser, der præsteres for sådanne fly og skibe. Momsfritagelsen er dog betinget af, at ydelserne udføres for at dække et umiddelbart behov i forbindelse med skibet/flyet og dets ladning.
Bestemmelsen omfatter også nødvendigt udstyr, der leveres til brug om bord i restaurationer mv. i de nævnte fartøjer.
Leverancer af nødvendigt udstyr og proviant, der indkøbes af et rederi til et nærmere angivet skib, der sejler i udenrigsfart, kan holdes uden for leverandørens momspligtige omsætning, forudsat at der ved rederiets senere levering udfærdiges udførselsangivelse i leverandørens navn. Der skal derimod betales moms ved levering af nødvendigt udstyr samt ydelser til sportsfly og lystfartøjer, selv om fartøjet afgår til udlandet.
Det fremgår af EF-Domstolens dom i sag C-382/02, Cimber Air, at den danske momslovs bestemmelser og den danske praksis, hvorefter det er det afgørende for moms fritagelsen om det enkelte fly flyver i indenrigs- eller udenrigsfart, ikke er i overensstemmelse med 6. momsdirektiv
Det følger af dommen, at levering af goder bestemt som forsyninger, herunder proviant samt levering af ydelser, når de udføres for at dække et umiddelbart behov i forbindelse med flyene og deres ladning, skal være momsfritaget også når de leveres til fly, der foretager indenrigsflyvninger, når flyene anvendes af luftfartsselskaber, der mod betaling hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Det fremgår desuden af dommen, at det tilkommer de nationale domstole at vurdere størrelsen af udenrigsandelen og andelen af anden virksomhed end udenrigsvirksomhed. Ved vurderingen kan der tages hensyn til alle forhold, der giver en indikation af det forholdsmæssige omfang af den pågældende type trafik, bl.a. omsætningen. Domstolen fastslår, at selskaber, hvis anden virksomhed end udenrigsvirksomhed kan konstateres at være af mærkbart mindre omfang end deres udenrigsvirksomhed skal betragtes som selskaber, der hovedsageligt flyver i udenrigstrafik.
Den konkrete sag verserer fortsat ved Vestre Landsret. Overvejelserne af dommens konsekvenser for dansk praksis var ikke afsluttet på tidspunktet for redaktionens afslutning.
Grundstødning mv. Registrerede virksomheder, der i forbindelse med grundstødning af eller forureningsskader til søs fra skibe i udenrigsfart leverer nødvendigt udstyr samt ydelser til sådanne skibe, skal ikke beregne moms af sådanne leverancer. Momsfritagelsen er betinget af, at leverancen sker for skibets regning eller for et rederi, der er hjemmehørende i udlandet.
Advokatydelser Advokatydelser, der præsteres for et rederi vedrørende et dansk indregistreret skib i udenrigsfart, skal momses. Dette gælder, når skibet f.eks. involveres i en bjærgningssag (som bjærget eller som bjærgende skib), i kollisionstilfælde eller i en sag om ladningsskader, hvori spørgsmålet om placering af ansvar for det økonomiske tab ved skaden opstår.
Ladningskontrol Danske og udenlandske rederier har organiseret sig i og bidrager til såkaldte Conferences, der fastsætter de internationale fragtrater. Formålet med kontrollen er at sikre, at de fastsatte rater overholdes, og at de er i overensstemmelse med ladningens art.
Kontrollen finder sted dels i forbindelse med varernes lastning og losning, dels i rederierne på grundlag af forsendelsesdokumenter mv. En del af ladningskontrollen vedrører skibets sikkerhed i forbindelse med stuvning af lasten, overholdelse af visse sikkerhedsbestemmelser samt eventuel tilstedeværelse af våben og andre ulovlige varer.
Sådanne ydelser, der præsteres her i landet i forbindelse med ladningskontrol i skibe i udenrigsfart, kan ske uden moms.
Lufthavnsvirksomhed Startafgifter, supplerende startafgifter, hangarafgifter, opholds- og standpladsafgifter, afgift for beflyvning uden for normal åbningstid samt betaling for handling og andre assistanceopgaver, der præsteres for luftfartøjer (bortset fra sportsfly) i udenrigsfart, er fritaget for moms.
Der skal dog betales moms af lejeindtægter vedrørende udlejning af hangarplads i henhold til overenskomst eller lejekontrakt med f.eks. flyselskaber.
|