åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "E.3.6 Sagsfremstilling" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Krav om sagsfremstilling lovfæstet ►Forinden told- og skatteforvaltningen træffer en afgørelse, skal der med de i skatteforvaltningslovens § 19, stk. 5, nævnte undtagelser udarbejdes en sagsfremstilling. Dette gælder dog ikke, i det omfang afgørelsen træffes efter anmodning fra sagens parter og told- og skatteforfaltningen fuldt ud kan imødekomme anmodningen. Dette gælder endvidere ikke, såfremt sagens parter i øvrigt er enige om afgørelsen.◄

De indholdsmæssige krav til en sagsfremstilling fremgår af skatteforvaltningslovens § 19, stk. 2, og er nærmere uddybet under afsnit E.3.6.1 til E.3.6.3.6.

Hvis der ikke udarbejdes en sagsfremstilling, som sendes til klageren med henblik på dennes eventuelle udtalelse, inden der træffes en afgørelse, som ikke giver klageren fuldt ud medhold, er der tale om en væsentlig sagsbehandlingsfejl, som kan medføre, at afgørelsen bliver ugyldig, jf. TfS 1994, 772 LSR.

►Sagsfremstillingen skal sendes til udtalelse hos sagens parter med en svarfrist, der ikke uden parternes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra høringsskrivelsens datering, medmindre en anden frist er bestemt i lovgivningen. En part i sagen kan give afkald på denne høring, jf. skatteforvaltningslovens § 19, stk 3.◄

►Hvis sagen er sendt til udtalelse kan told- og skatteforvaltningen meddele sagens parter, at afgørelsen vil blive truffet som anført i sagsfremstillingen, medmindre den pågældende over for told- og skatteforvaltningen fremkommer med en begrundet skriftlig eller mundtlig udtalelse imod afgørelsen inden for en nærmere angivet frist, der ikke uden den pågældendes samtykke kan være på mindre end 15 dage regnet fra skrivelsens datering. Dette gælder dog ikke såfremt en anden frist er bestemt i lovgivningen. Har parterne ikke udtalt sig inden fristens udløb, kan afgørelsen træffes som varslet uden yderligere underretning, jf skatteforvaltningslovens § 19, stk 4. I tilfælde, hvor der ikke udsendes en maskinel afgørelse, skal der uanset manglende indsigelse udsendes en afgørelse af hensyn til myndighedernes mulighed for at kunne dokumentere afgørelsen. Uanset om der efterfølgende udsendes en maskinel afgørelse, skal der udsendes en særskilt afgørelse, hvis der skønnes at være risiko for, at den maskinelle afgørelse ikke bliver udsendt indenfor gældende forældelsesfrister.◄

►Kravet om udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring, før der træffes en afgørelse, gælder dog ikke følgende typer af afgørelser, jf. skatteforvaltningslovens § 19, stk 5 :◄

  1. Afgørelser, der kan påklages til skatteankenævn
  2. Afgørelser, der kan påklages til vurderingsankenævn
  3. Afgørelser, hvis en klage herover efter landsskatteretspræsidentens bestemmelse skal afgøres uden deltagelse af læge retsmedlemmer
  4. Afgørelser, hvis en klage herover efter skatteministerens bestemmelse ikke afgøres af skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten
  5. Afgørelser om bindende svar, bortset fra bindende svar, der afgives af Skatterådet.

►Bestemmelserne i skatteforvaltningslovens § 19, stk. 1-3, om udarbejdelse af en sagsfremstilling og høring, finder tilsvarende anvendelse ved et skatteankenævns, vurderingsankenævns eller Skatterådets afgørelser.◄