| Vurderingsankenævnene afgør klager over told- og skatteforvaltningens afgørelser vedrørende vurdering af landets faste ejendomme og afgørelser om værdiforringelseserklæringer efter ejendomsavancebeskatningslovens § 8, stk. 1, nr. 3, jf. skatteforvaltningslovens § 8.
Skatteministeren bestemmer efter skatteforvaltningslovens § 9, stk. 1, landets inddeling i vurderingsankenævnskredse og antallet af medlemmer i det enkelte vurderingsankenævn.
Skatteministeren udnævner efter skatteforvaltningslovens § 9, stk. 2, nævnsmedlemmerne tillige med en suppleant for hvert af medlemmerne efter indstilling fra kommunalbestyrelserne i de kommuner, som vurderingsankekredsen omfatter.
►De vurderingsankenævn, der er udnævnt efter § 16 c i den nu ophævede skattestyrelseslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 868 af 12. august 2004, fortsætter dog deres virke i en vis periode under den ny skatteforvaltningslov, dvs. i perioden 1. november 2005 til og med den 30. juni 2006.◄
Vurderingsankenævnet vælger en formand og én eller to næstformænd blandt nævnets medlemmer, jf. skatteforvaltningslovens Midlertidig forretningsorden for vurderingsankenævnI henhold til skatteforvaltningslovens kan skatteministeren fastsætte regler for vurderingsankenævnenes virksomhed. ►Der er udsendt en midlertidig forretningsorden for vurderingsankenævn i perioden 1. november 2005-30. juni 2006, jf. bekendtgørelse nr. 961 af 12. oktober 2005. Den midlertidige forretningsorden gælder for de ovenfor nævnte hidtidige vurderingsankenævn, som fortsætter deres virke i perioden fra den 1. november 2005 til og med den 30. juni 2006. Den midlertidige bekendtgørelse har afløst bekendtgørelse nr. 474 af 18. juni 2002, der er bortfaldet den 1. november 2005.◄
Vurderingsankenævnet udøver sin virksomhed ved møder. Formanden for vurderingsankenævnet indkalder nævnet og fastsætter dagsorden for møderne, der ikke er offentlige.
BeslutningsdygtighedFor at vurderingsankenævnet kan ►træffe en afgørelse◄, skal mindst halvdelen af nævnets medlemmer eller deres stedfortrædere deltage i afgørelsen, jf. skatteforvaltningslovens Formanden eller en næstformand skal deltage i alle afgørelser. Et vurderingsankenævn kan ikke som et skatteankenævn opdele sig i mindre, besluttende led.
Vurderingsankenævnet træffer afgørelse ved afstemning, medmindre formanden (eller næstformanden) skønner, at nævnets stilling er så entydig, at en afstemning er overflødig, jf. forretningsordens § 8, stk. 2 og 3. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller næstformandens stemme afgørende.
MødeprotokolVurderingsankenævnets sekretær skal føre en mødeprotokol, hvori nævnets beslutninger skal indføres, jf. forretningsordenens § 9, stk. 1. Et medlem, der er uenig i en , der er af vurderingsankenævnet, kan kræve sine indvendinger imod afgørelsen tilført protokollen og en kopi af protokollatet indsendt til ►Skatterådet◄. Dette fremgår af skatteforvaltningslovens
HabilitetHvis et medlem af et vurderingsankenævn på grund af inhabilitet er udelukket fra at deltage i forhandlingen og afgørelsen af en sag, skal mødeprotokollen indeholde oplysning herom, jf. forretningsordenens § 9, stk. 3. Det er forudsat, at nævnet selv træffer beslutning om, hvorvidt et medlems interesse i en sags udfald er af en sådan beskaffenhed, at medlemmet er udelukket fra at deltage i nævnets behandling af sagen. Det medlem, som er blevet anset for inhabil, kan kræve sine indvendinger mod nævnets beslutning tilført mødeprotokollen.
BesigtigelseVurderingsankenævnet kan foretage fornøden besigtigelse af en ejendom, jf. skatteforvaltningslovens
Påkendelseskompetence►Vurderingsankenævnet kan foruden at tage stilling til det direkte påklagede forhold foretage afledte ændringer, jf. skatteforvaltningslovens § 38, stk. 6.◄
Nævnet kan kun påkende ansættelserne i den vurdering, der er påklaget. Nævnet kan ikke tage stilling til vurderinger, der er ældre eller yngre end den påklagede, selv om de vedrører den samme ejendom.
SekretariatsbistandTold- og skatteforvaltningen stiller sekretariatsbistand til rådighed for vurderingsankenævnene, jf. skatteforvaltningslovens
|