AM-bidragAM-bidraget (arbejdsmarkedsbidraget) er på 8 pct. i 2005.

Du får en opgørelse over AM-bidraget enten på årsopgørelsen eller på en særskilt opgørelse (bidragsopgørelse). Har du betalt for meget i bidrag i 2005, vil du normalt få beløbet overført til dit pengeinstitut. Beløbet kan også blive udbetalt på check. Skal du betale restbidrag, opkræves dette den 1. i måneden (betales senest den 20.) efter, at du har modtaget opgørelsen.

Bidraget omfatter alle lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende - også lønmodtagere, der ikke får trukket skat af deres løn, fx ansatte med frikort.

Lønmodtagere skal betale AM-bidrag af bruttolønnen, herunder feriepenge. Der betales også AM-bidrag af honorarer, tantiemer, provisioner, fratrædelsesgodtgørelser, køberetter mv. Bidraget omfatter desuden en række tillæg til lønnen, som arbejdsgiveren betaler til dækning af lønmodtagerens udgifter på arbejdet. Der skal også betales AM-bidrag af værdien af personalegoder samt af indbetalinger på en pensionsopsparing foretaget af en tidligere arbejdsgiver. 

En række ydelser fra det offentlige er fritaget for AM-bidrag, fx:

  • Sociale pensioner
  • Tjenestemandspension
  • Sociale ydelser
  • Dagpenge
  • Efterløn
  • Stipendier fra SUstyrelsen.

Desuden er udbetalinger fra pensions-, ulykkes- og livsforsikringer normalt fritaget for AM-bidrag. Visse pensionslignende ydelser, som udbetales af en tidligere arbejdsgiver, er dog omfattet af AM-bidrag.

Pensionister skal betale AM-bidrag af deres lønindkomst, men ikke af den sociale pension.

Der er særlige regler for AM-bidrag i forbindelse med arbejde i udlandet. Se i afsnittet AM-bidrag under Indkomst fra udlandet.

Særlig pensions-opsparing (SP-opsparing)Lønmodtagere, honorarmodtagere, selvstændigt erhvervsdrivende og modtagere af dagpenge og kontanthjælp skal normalt betale SP-opsparing på 1 pct. af indkomsten. SP-opsparing betales kun af personer fra 17-66 år (inkl.). SP-opsparing følger opkrævningen af AM-bidraget for så vidt angår løn, honorarer og indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed.

SP-opsparing er nedsat til 0 pct. i 2005 - det gælder også for 2006 og 2007. I denne vejledning er SP-opsparing stadig nævnt i forbindelse med de indkomster, hvoraf der normalt - bortset fra 2005 - skal betales SP-opsparing eller ikke skal betales SP-opsparing.

Beregning af ejendomsværdiskatEjendomsværdiskatten beregnes som 1 pct. af den del af ejendomsværdien, der ikke overstiger en progressionsgrænse på 3.040.000 kr. Af ejendomsværdien over progressionsgrænsen betales 3 pct. i ejendomsværdiskat. Beregningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten for danske ejendomme for 2005 er den mindste af følgende tre værdier: 

  • Ejendomsværdien pr. 1. januar 2001 + 5 pct.
  • Ejendomsværdien pr. 1. januar 2002
  • Ejendomsværdien pr. 1. oktober 2005.

Du kan få en række nedslag i den beregnede ejendomsværdiskat. For eksempel får du nedslag, hvis du har erhvervet din ejendom senest den 1. juli 1998, eller hvis du er pensionist mv. Der er også et loft over, hvor meget ejendomsværdiskatten kan stige fra år til år. Du kan læse mere i SKATs pjece Ejendomsværdiskatten 2005www.skat.dk. Hvis du har fast ejendom i udlandet, skal du også betale ejendomsværdiskat. Se under Fast ejendom i udlandet i afsnittet Indkomst fra udlandet.

Grænsegængere mfl. Har du bopæl i udlandet, men arbejder i Danmark, og optjener mindst 75 pct. af din samlede indkomst i Danmark, kan du vælge at blive beskattet som grænsegænger i Danmark. Disse regler gælder både for personer, der er begrænset skattepligtige af indkomst fra Danmark og personer, der er fuldt skattepligtige til Danmark, men som efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst med et andet land, er hjemmehørende i dette land.

Som begrænset skattepligtig person eller som fuldt skattepligtig person, der er hjemmehørende i et andet land, har du alene fradrag for udgifter, som knytter sig til indkomsten fra Danmark. Vælger du at blive beskattet som grænsegænger, får du fradrag for udgifter vedrørende personlige og familiemæssige forhold på lige fod med fuldt skattepligtige personer hjemmehørende i Danmark. Det betyder bl.a at du kan fratrække udgifter til A-kasse, bidrag til efterløn, underholdsbidrag mv.

Hvis du er begrænset skattepligtig til Danmark og beskattes med en endelig 30 pct's bruttoskat (fx som arbejdsudlejet), og har du mulighed for at anvende grænsegængerreglerne og ønsker dette, bortfalder 30 pct.s beskatningen, og skatten beregnes i stedet efter de almindelige regler for fuldt skattepligtige personer.

Hvis du er en fuldt skattepligtig person, der er hjemmehørende i et andet land, skal du udfylde Udvidet selvangivelse (blanket 04.009). Ønsker du at blive omfattet af reglerne for grænsegængere, så skal du desuden udfylde blanketten Supplement til selvangivelsen for begrænset skattepligtige (blanket 04.031).

Se mere om grænsegængere, der bor i Sverige på www.skat.dk - vælg Borger - Flere emner - Grænsegængercenter SkatØresund. Der er information om begrænset skattepligt i pjecen Selvangivelsen 2005 - begrænset skattepligtigewww.skat.dk. Yderligere information og pjecer kan du få hos SKAT på tlf. 72 22 18 18 eller ved at henvende dig i kommunen og skattecentret.

Kontrollerede transaktioner

Hvis du alene eller sammen med nærtstående ejer mere end 50 pct. af aktierne eller råder over mere end 50 pct. af stemmerne i et dansk eller udenlandsk selskab eller et fast driftssted, skal du sætte kryds for ja i rubrik 75. Hvis der har været kontrollerede transaktioner (samhandel med eller anden form for overførsel af penge, varer eller tjenesteydelser til eller fra et kontrolleret selskab eller et fast driftssted), skal du endvidere udfylde og indsende blanketten Kontrollerede transaktioner (blanket 05.021) eller Controlled transactions (blanket 05.022). Blanketterne får du på www.skat.dk eller ved at henvende dig i skattecentret eller kommunen.

UdlejningsejendommeSkattereglerne for udlejning til beboelse af værelser og udlejning af sommerhuse og en helårsbolig en del af indkomståret omtales under rubrik 20 og 37.

Ved anden udlejning af fast ejendom skal du bruge den udvidede selvangivelse. Dette gælder også, hvis du er begyndt på erhvervsmæssig udlejning i løbet af året. Dit overskud eller underskud er personlig indkomst og skrives i henholdsvis rubrik 111 og rubrik 112. Dette gælder overskud eller underskud for udlejningsejendomme. Reglerne er desuden gældende ved helårsudlejning af en- og tofamilieshuse, herunder sommerhuse, ejerlejligheder og stuehuse. 

Hvis ejendommen er erhvervet i løbet af indkomståret, anvendes reglerne også.

Læs evt. pjecen Udlejningsejendomme www.skat.dk.

Du kan bruge et særligt skema til at beregne overskud eller underskud ved udlejning af fast ejendom. Blanketten Udlejning af fast ejendom(blanket 04.022) kan du få på www.skat.dk  eller ved at henvende dig i kommunen eller skattecentret. Ved udlejning af fast ejendom (som beskrevet ovenfor) er det muligt at bruge kapitalafkastordningen eller virksomhedsordningen. Du kan få nærmere oplysninger i pjecen Virksomheds- og kapitalafkastordningenwww.skat.dk , hos SKAT på tlf. 72 22 18 18 eller i skattecentret. 

HobbyvirksomhedAfgrænsningen mellem erhvervs- og hobbyvirksomhed
Det kan være et tvivlsspørgsmål, om en aktivitet er hobby eller anden ikke-erhvervsmæssig virksomhed. Er det afgørende formål med aktiviteten at tjene penge, er der tale om erhvervsvirksomhed, og du skal derfor bruge den udvidede selvangivelse. Hvis private formål som fx uddannelses- og boligformål, sports- og dyreinteresser derimod er de afgørende formål med aktiviteten, anser SKAT virksomheden for hobby, og du skal så bruge den almindelige selvangivelse.

Eventuelt overskud af hobbyvirksomhed beskattes som personlig indkomst. Når en aktivitet anses for hobby, kan udgifterne hertil trækkes fra i hobbyindkomsten, men eventuelle yderligere udgifter, der er forbundet med hobbyvirksomheden, betragtes som private, ikke fradragsberettigede omkostninger. Det betyder, at underskud ved hobbyvirksomhed hverken kan trækkes fra i din øvrige indkomst eller i din ægtefælles indkomst. Hobbyunderskud kan heller ikke overføres til fradrag i indkomster for kommende indkomstår.

Omkostningsgodtgørelse i skatte- og afgiftssagerUdgifterne til sagkyndig bistand i skatte- og afgiftssager kan ikke trækkes fra på selvangivelsen. Til gengæld er det under visse betingelser muligt at få godtgjort sine omkostninger til sagkyndig bistand af det offentlige, når en skatte- eller afgiftssag føres ved bl.a. skatteankenævnet, Landsskatteretten eller ved domstolene. Du skal ansøge om omkostningsgodtgørelse hos SKAT, og du kan vælge at bruge blanketten Omkostningsgodtgørelse (blanket 02.008), som du kan få på www.skat.dk eller ved at henvende dig i kommunen eller skattecentret.

Læs mere i pjecen Omkostningsgodtgørelse www.skat.dk.

Bindende svarHvis du er i tvivl om den skattemæssige behandling af en disposition - fx salg af dine aktier eller tegning af en ny pensionsordning - kan du spørge SKAT og få et bindende svar. Du kan også spørge om gaveafgift og om afgift på pensionsordninger. Og du kan spørge om både på tænkte og allerede gennemførte dispositioner.

Det bindende svar, som du får, skal SKAT bruge, når vi behandler (ligner) din selvangivelse og årsopgørelse for det pågældende år. Du ved altså på forhånd, om du fx bliver beskattet af en eventuel aktieavance eller kan fratrække et indskud på en pensionsordning. Du kan normalt få bindende svar om den skattemæssige behandling af alle dispositioner, som SKAT kan afgøre i forbindelse med behandlingen af din selvangivelse og årsopgørelse.

Hvis den disposition, som du påtænker at foretage, også kan antages at få skattemæssige konsekvenser for andre, kan du også få et bindende svar herom. Men der skal for så vidt angår andres forhold være tale om en påtænkt disposition.

Hvis du beder om bindende svar om køb/salg af aktiver (salgsnr. og fordeling heraf), skal samtlige parter i købsaftalen anmode om et bindende svar.

Hvis du er hovedaktionær og beder om bindende svar om en handel mellem dig og dit selskab, skal både du og dit selskab bede om et bindende svar.

Det koster et gebyr på 300 kr. pr. disposition at få et bindende svar om egne forhold. Gebyret vedrørende andres forhold er på og 9.300 kr. i 2006.

Hvis du ønsker et bindende svar, skal du sende din ansøgning med alle relevante oplysninger og gebyret til SKAT.

Du kan ansøge elektronisk på  www.skat.dk - vælg Borger - Flere emner - Bindende svar ved at hente og sende en formular via hjemmesiden. Du kan også sende bilag og betale gebyret elektronisk. Ansøgninger kan også sendes med post til SKAT, Hovedcentret, Juridisk Service, Østbanegade 123, 2100 Kbh Ø.

Du skal sende din skriftlige/elektroniske ansøgning senest en måned efter udløbet af det pågældende indkomstår. Spørgsmål skal formuleres, så de i princippet kan besvares med et ja eller nej.

Du kan læse mere i pjecen Bindende svar www.skat.dk.