Borgerens/virksomhedens opfattelse er beskrivelsen af det, som borgeren/virksomheden gerne vil have, at sagen ender med. Borgerens/virksomhedens begrundelse herfor er beskrivelsen af, hvorfor borgeren/virksomheden mener, at SKATs opfattelse er forkert. 

SKAT skal sikre sig, at borgerens/virksomhedens opfattelse og begrundelse herfor fremgår af dette afsnit. Nye opfattelser og begrundelser som borgeren/virksomheden senere fremsætter, skal indarbejdes. Alle synspunkter skal med, også selv om SKAT ikke finder dem relevante. Beskrivelsen skal dog ikke være en afskrift af en evt. indsigelse.  

I tilknytning til borgerens/virksomhedens opfattelse og begrundelse herfor beskrives henvisninger til de retsregler, som borgeren/virksomheden finder relevante, samt borgerens/virksomhedens eventuelle fortolkning af disse retsregler. SKATs stillingtagen til borgerens/virksomhedens henvisning til retsregler samt fortolkning heraf, skal derimod ikke anføres her, men i afsnittets om begrundelse, jf. afsnit E.3.6.3.4.  

Beskrivelsen skal være loyal, objektiv og neutral. Fremstillingen af borgerens/virksomhedens synspunkter skal være forståelig. Forvaltningslovens almindelige vejledningspligt tilsiger, at SKAT så vidt muligt skal hjælpe borgeren/virksomheden med at uddybe eller præcisere sin begrundelse. Se om vejledningspligten afsnit E.3.1.