FormåletIfølge SFL §§ 21 - 25 kan de skattepligtige få besvaret deres skattespørgsmål på en sådan måde, at skattemyndigheden er bundet af besvarelsen, når myndigheden til sin tid ved selve ligningen skal tage stilling til den gennemførte disposition.

KompetenceDet er SKAT, der har kompetence til at afgive bindende svar. SKAT skal dog forelægge visse anmodninger om bindende svar for Skatterådet. Det drejer sig om sager, der vil kunne få betydning for et større antal skatteydere, sager om større økonomiske værdier, sager vedrørende fortolkning af ny lovgivning, sager, der tager stilling til et EU-retligt spørgsmål af væsentlig rækkevidde samt endelig sager, der i øvrigt har påkaldt sig eller skønnes at ville påkalde sig større offentlig interesse, jf. SFL § 21, stk. 4. SKATs direktør og Skatterådets formand har indgået en aftale om de sager, som SKAT skal forelægge for Skatterådet, jf. SKM 2005.449.

Hvilke sagsområderDer kan gives bindende svar på alle de sagsområder, hvor SKAT har kompetence til at afgøre spørgsmålet, jf. SFL § 21, stk. 1. Der kan dog ikke gives bindende svar vedrørende told, ligesom der heller ikke kan gives bindende svar om bevillinger eller dispositioner vedrørende påtænkte dispositioner, jf. SFL § 21, stk. 3.

Hvem kan få et bindende svarBindende ligningssvar gives om den skattemæssige virkning for forespørgeren af en disposition, som forespørgeren har foretaget eller påtænker at foretage ("egne forhold"), jf. SFL § 21, stk. 1. Derudover kan der gives bindende svar om virkningen af indkomstskat, ejendomsværdiskat eller afgift efter pensionsbeskatningsloven for andre end forespørgeren af en disposition, som forespørgeren påtænker at foretage ("andres forhold"), jf. SFL § 21, stk. 2.   

Hvilke dispositionerDer kan for så vidt angår "egne forhold" gives bindende svar både om gennemførte og påtænkte dispositioner, dvs dispositioner, som endnu ikke er foretaget på tidspunktet for fremsættelse af anmodningen om det bindende svar, men som det overvejes at foretage. For så vidt angår "andres forhold" kan der kun spørges om den skattemæssige virkning af påtænkte dispositioner, jf. SFL § 21, stk. 1 og 2.

Krav til anmodningenAnmodningen om et bindende svar skal være skriftlig og indsendes til SKAT. Anmodningen skal indsendes inden 1 måned efter udløbet af det pågældende indkomstår. Hvis spørgerens regnskabsår ikke er sammenfaldende med kalenderåret, regnes fristen fra udløbet af det regnskabsår, som indkomståret træder i stedet for. Anmodninger, der vedrører dødsboer, skal indgives senest 1 måned efter skæringsdatoen, jf. SFL § 22, stk. 1. Se de særlige frister på afgiftsområdet under afsnit C.1.2.

Spørgsmålene skal være formuleret på en sådan måde, at det/de i princippet kan besvares med et ja eller nej. Sammen med anmodningen indsendes gebyret efter SFL § 23, stk. 1 og 2.

Hvis der anmodes om et bindende svar om opgørelsen af en afståelsessum eller fordelingen heraf efter afskrivningslovens § 45, stk. 1 og 2 eller ejendomsavancebeskatningslovens § 4, stk. 4 og 5, en kontrolleret transaktion eller en transaktion mellem en hovedaktionær og det af denne beherskede selskab, kan svaret have skattemæssige virkninger for alle parter i dispositionen. Det er i disse tilfælde en betingelse for at få et bindende svar, at alle parterne anmoder om et bindende svar. Dette gælder dog ikke, hvis det er sikkert, at en part ikke bliver skattemæssigt berørt af svaret, fx. en udenlandsk part, jf. herom SFL § 22, stk. 2.

Elektronisk ansøgningFor at smidiggøre behandlingen af anmodninger om bindende svar er der indført en elektronisk ansøgningsmulighed.  Ansøgningen om bindende svar skal i så fald udarbejdes i en særlig skabelon, der kan hentes på www.skat.dk og udfyldes på brugerens egen pc. Den færdige ansøgning indsendes til SKAT via en formular på www.skat.dk. Det er også muligt at indsende bilag og at betale gebyret elektronisk. 

GebyrFor at få et bindende svar skal der betales et gebyr, jf. SFL § 23, stk. 1.

Gebyret skal være betalt, før den egentlige behandling af anmodningen påbegyndes.

Gebyret tilbagebetales, hvis anmodningen afvises efter SFL § 24, stk. 1 eller 2.

Gebyret reguleres efter § 20 i personskatteloven. For anmodninger om "egne forhold", jf. SFL § 24, stk. 1, er gebyret i 2006 på 300 kr. pr. disposition, der ønskes vurderet. For anmodninger om svar om "andres forhold", jf. SFL § 24, stk. 2, er gebyret i 2006 på 9.300 kr. pr. disposition.

►I tilfælde som nævnt i SFL § 22, stk. 2, hvor dispositionen vedrører flere parter, dækker gebyret alle parterne. Tilsammen skal de således kun betale ét gebyr. Det er op til parterne at afgøre, hvem der skal betale gebyret, herunder hvorledes udgiften skal fordeles mellem dem.◄

Administration og sagsbehandlingSkat kontrollerer, om gebyret er indbetalt. Desuden kontrollerer SKAT, om betingelserne for at få et bindende svar er opfyldt. Herefter kvitterer SKAT for modtagelse af anmodningen om bindende svar og for betalingen af gebyret. Hvis gebyret ikke er indsendt sammen med anmodningen, giver SKAT en kort frist for eftersendelse af gebyret. Anmodningen behandles først, når gebyret er modtaget. Det er en betingelse, at sagen er tilstrækkeligt godt oplyst, således at der kan gives et bindende svar uden yderligere oplysninger eller dokumentation. Hvis dette ikke er tilfældet, kan forespørgeren opfordres til at fremkomme med yderligere oplysninger, jf. SFL § 24, stk. 1. Der skal fastsættes en passende frist herfor (fx 14 dage). Hvis de ønskede oplysninger mv. ikke indsendes inden fristens udløb, kan anmodningen afvises, eller svaret begrænses til de forhold, der skønnes tilstrækkeligt belyst.

SKAT afgiver normalt det bindende svar. I tilfælde af, at sagen skal forelægges Skatterådet, udarbejder SKAT som sekretariat for Skatterådet udkastet til det bindende svar, som forelægges Skatterådet til afgørelse.

►Svartiden er som udgangspunkt en måned for så vidt angår bindende svar, der afgives af SKAT. Hvis svaret afgives af Skatterådet, er svartiden som udgangspunkt 3 måneder. Der kan dog gå længere tid, hvis sagen ikke er tilstrækkeligt godt oplyst, eller hvis sagen er kompliceret.◄

Et bindende svar skal indeholde sådanne oplysninger om det faktiske og retlige grundlag for afgørelsen, at skattemyndigheden med sikkerhed kan afgrænse svarets anvendelsesområde.  

AfvisningHvis spørgsmålet om bindende svar er af en sådan karakter, at det ikke kan besvares med fornøden sikkerhed, eller hvis andre hensyn taler afgørende mod en besvarelse, kan spørgsmålet afvises. Normalt vil der ske afvisning af anmodninger, hvor alternative løsningsmuligheder ønskes belyst (skattetænkning).

Ved afvisning efter SFL § 24, stk. 1 eller 2 tilbagebetales gebyret.

Bindende virkningEt svar efter SFL §§ 21 - 25 er bindende for skattemyndighederne i forhold til spørgeren eller i forhold til andre som omtalt i SFL § 21, stk. 2 ved behandlingen af det beskrevne forhold i 5 år, jf. SFL § 25, stk. 1. ►De 5 år regnes fra afgivelsen af svaret◄.

Det kan dog i svaret bestemmes, at svaret kun skal være bindende i en kortere periode, jf. SFL § 25, stk. 1. Den korte bindingsperiode kan navnlig tænkes i tilfælde af, at der spørges om værdien af et aktiv, der påtænkes overdraget eller er overdraget, eller i tilfælde, hvor der i løbet af en forholdsvis kort tidshorisont kan ventes en afgørende dom mv. Skattemyndighederne er med andre ord forpligtet til i bindingsperioden at lægge svaret til grund, når sagen senere behandles.

Det bindende svar er dog ikke bindende for skattemyndighederne i det omfang, der er sket ændringer i forudsætninger, der har været afgørende for indholdet af svaret. Hvis der således er sket ændringer i love eller bekendtgørelser, der har ligget til grund for svaret, eller hvis der er sket ændringer i de faktiske forhold, der må anses for at have været bestemmende for indholdet af svaret, er skattemyndighederne ikke bundet af svaret. Det samme gælder, i det omfang svaret viser sig at være i strid med EU-retten, jf. SFL § 25, stk. 2.

Det kan dog forekomme, at et bindende svar delvis skal lægges til grund ved skatteansættelsen, selvom der er sket ændringer i de forudsætninger, der lå til grund for svaret. Det kan fx være tilfældet, hvor den pågældende del af svaret utvivlsomt ikke er berørt af de ændrede forudsætninger. Skatteyderen kan påberåbe sig sit bindende svar, selv om skattemyndighederne senere har ændret praksis på området. Hvis et bindende svar tilsidesættes på grund af ændrede forudsætninger, kan afgørelsen herom påklages på samme måde som den afgørelse, som svaret ellers skulle have indgået i.

Et svar, der vedrører fortolkningen af en dobbeltbeskatningsoverenskomst, er heller ikke bindende for skattemyndighederne, i det omfang en udenlandsk respektive en færøsk eller en grønlandsk skattemyndighed lægger en anden vurdering af det pågældende spørgsmål til grund, jf. SFL § 25, stk. 3.

En afgørelse, der træffes efter § 245 i lov om finansiel virksomhed, eller en afgørelse, der træffes af en tilsynsmyndighed som nævnt i skattekontrollovens § 6 D om størrelsen af hensatte beløb eller størrelsen af lidte tab i et penge- eller realkreditinstitut mv., er bindende for skattemyndighederne ved behandlingen af det beskrevne forhold, jf. SFL § 25, stk. 4. Skattemyndighederne er dog ikke bundet af en sådan afgørelse, hvis den er i strid med EU-retten.

Det bindende svar er derimod ikke bindende for vedkommende skattepligtige. Det betyder, at den skattepligtige frit kan selvangive i strid med et meddelt bindende svar, og at den skattepligtige har mulighed for at få prøvet sagen i den almindelige klageinstansfølge.   

Klage over det bindende svar►Der kan klages til Landsskatteretten over et bindende svar, herunder længden af den fastsatte bindingsperiode. Bindende svar fra SKAT vedrørende fysiske personer og dødsboer skal dog påklages til skatteankenævnet, jf. SFL § 5, stk. 1, nr. 3. Dette gælder også bindende svar vedrørende gaveafgift. Derimod kan bindende svar vedrørende afgift efter pensionsbeskatningsloven ikke påklages til skatteankenævnet. For så vidt angår afgiftsområdet henvises der til afsnit C.1.2◄.

Der kan ligeledes klages over, at et bindende svar, der er afgivet af SKAT, ikke har været forelagt Skatterådet, fordi SKAT ikke har ment, at sagen opfylder ét eller flere af kriterierne i SFL § 21, stk. 4.

Derimod kan der ikke klages over afvisninger efter SFL § 24, stk. 1 eller stk. 2, jf. SFL § 24, stk. 3.

Klagen skal ske senest 3 måneder efter modtagelsen af det bindende svar, der skal vedlægges klagen. Klagen skal indgives og behandles i overensstemmelse med reglerne i skatteforvaltningsloven. Der henvises herom til afsnit H.3.4.

Ved klagebehandlingen af et bindende svar kan der alene træffes afgørelse på det grundlag, der forelå på tidspunktet for svarets afgivelse. Der kan således ikke efterfølgende ændres på formuleringen af anmodningen om bindende svar gennem en klagebehandling. Landsskatterettens kendelser vedrørende bindende svar kan indbringes for domstolene af såvel forespørgeren som af skatteministeren inden 3 måneder efter kendelsens afsigelse. Sagen skal i så fald anlægges ved den landsret, i hvis kreds forespørgeren har hjemting ved sagens anlæg. Der henvises i øvrigt til afsnit I.