| ►Skatterådet bistår told- og skatteforvaltningen ved forvaltningen af lov om vurdering af landets faste ejendomme og lovgivningen om skatter, bortset fra lovgivningen om told, jf. skatteforvaltningslovens § 2, stk. 1.◄
Skatterådet har således ingen kompetence på toldområdet. Skatterådet har heller ikke kompetence på områder, hvor told- og skatteforvaltningen er tillagt kompetencer uden for skatte- og ejendomsvurderingsområdet.
►Skatterådet afgør efter skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2 sager, som told- og skatteforvaltningen forelægger Skatterådet til afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 2, stk. 1.◄
Skatteforvaltningsloven og Skatterådets forretningsorden (bekendtgørelse nr. 1035 af 25. oktober 2005) indeholder reglerne om rådets sammensætning, tilforordnede, udvalg, rådets virksomhedsområde, repræsentation, rådets møder og afgørelser, protokol og bestemmelser om offentliggørelse af rådets afgørelser.
SammensætningSkatterådet består af 19 medlemmer. Heraf vælger Folketinget 6 medlemmer, mens 13 medlemmer, herunder formanden, udnævnes af skatteministeren. Blandt de medlemmer, som skatteministeren udnævner, skal der være repræsentanter for en række interesseorganisationer og for kommunerne. Skatterådets medlemmer skal opfylde de almindelige habilitetsregler.
Herudover deltager en repræsentant fra Skatteministeriets departement som tilforordnet i rådets forhandlinger. Den pågældende har dog ingen stemmeret, jf. forretningsordenens § 1, stk. 3. Den tilforordnedes opgave er primært at melde tilbage til skatteministeren, hvis der fx under mødet konstateres lovgivningsmæssige uhensigtsmæssigheder.
Endelig deltager repræsentanter fra told- og skatteforvaltningen som sekretariat for Skatterådet for at forelægge de sager, som efter dagsordenen skal behandles på mødet. De pågældende medarbejdere har adgang til at deltage i rådets drøftelser, men har ingen stemmeret. Der henvises herom til forretningsordenens § 1, stk. 4.
Skatterådet har mulighed for at nedsætte udvalg til at foretage undersøgelser og afgive indstilling til rådet, jf. forretningsordenens § 2.
MøderSkatterådet afholder sine møder i told- og skatteforvaltningens lokaler. Møderne afholdes i praksis ca. hver 4. tirsdag. Skatterådet kan beslutte, at nogle af møderne skal være skriftlige.
Til hvert møde skal medlemmerne indkaldes skriftligt og med mindst 7 dages varsel, jf. forretningsordenens § 4, stk. 1. Formanden fastsætter mødets dagsorden, der så vidt muligt skal udsendes til medlemmerne samtidig med mødeindkaldelsen. Dagsordenen skal indeholde en fortegnelse over de sager, der skal behandles på mødet, jf. forretningsordenens § 4, stk. 3. Når en sag er optaget på dagsordenen, kan medlemmerne kræve sagen fremlagt til gennemsyn i told- og skatteforvaltningen. Ethvert medlem kan kræve, at alt materiale der vedrører en sag, der behandles af Skatterådet, forelægges på selve rådsmødet, jf. forretningsordenens § 5, stk. 3.
AfstemningSkatterådets afgørelser træffes ved afstemning. Afstemningen afgøres ved stemmeflerhed. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende. Skatteministeren kan ikke give rådets medlemmer tjenestebefaling med hensyn til, hvordan de skal stemme i sagerne.
ProtokolOver forhandlingerne i rådets møder føres en protokol, der skal indeholde følgende:
- Dato for mødets afholdelse
- Klokkeslet for mødets begyndelse og slutning
- Fortegnelse over mødedeltagerne
- Referat af forelæggelserne. Sagerne angives med fornøden identifikation og emne
- Hovedpunkterne i sagerne, rådets bemærkninger til disse samt afgørelserne
- Har en borger/virksomhed eller en skattemyndighed haft foretræde for rådet ved mødet, skal de pågældendes indlæg refereres
- Såfremt rådets afgørelse afviger fra told- og skatteforvaltningens indstilling, skal begrundelsen herfor fremgå af protokollen
- Bemærkninger, som et medlem har krævet tilført protokollen
- Oplysning om, hvorvidt en sag er afgjort ved afstemning, og i så fald de enkelte medlemmers stemmeafgivelse
- Oplysning om, hvorvidt et medlem har erklæret sig inhabil og derefter ikke deltaget i behandlingen af den pågældende sag
- Eventuelle bemærkninger, som et medlem, der er blevet udelukket fra at deltage i en forhandling på grund af mulig inhabilitet, kræver tilført til protokollen.
Skatterådets opgaver►Skatterådet afgør de sager, som told- og skatteforvaltningen forelægger for Skatterådet til afgørelse, jf. skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2.◄
►Efter skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3 kan Skatterådet efter indstilling fra told- og skatteforvaltningen ændre en åbenbart ulovlig afgørelse, der er truffet af et skatteankenævn eller et vurderingsankenævn. Skatterådet har i den forbindelse mulighed for at indkalde materialet fra et skatte- eller vurderingsankenævn, jf. skatteforvaltningslovens § 2, stk. 3.◄
►Skatterådet kan foretage eller ændre en vurdering af en fast ejendom efter udløbet af de almindelige frister, jf. skatteforvaltningslovens § 33, stk. 3. Skatterådet kan desuden bemyndige told- og skatteforvaltningen til at ændre vurderinger vedrørende andre ejendomme med tilsvarende forhold.◄
►Efter skatteforvaltningslovens § 29, stk. 2 kan Skatterådet fastsætte nærmere regler for told- og skatteforvaltningens udøvelse af kompetencen vedrørende omgørelse af privatretlige dispositioner.◄
►Skatterådet behandler opgaver, som er tillagt Skatterådet ved lov i øvrigt◄.
Skatterådet behandler endvidere forskellige dispensations- og bevillingssager i 1. instans.
Efter skatteforvaltningens § 4, stk. 3 kan Skatterådet tillade, at der indhentes syn og skøn til brug for rådets afgørelse af en sag, som er forelagt Skatterådet efter skatteforvaltningslovens § 2, stk. 2. Det er forudsat, at bestemmelsen kun anvendes undtagelsesvist. De særlige regler om adgangen til at få et bindende svar er omtalt nærmere under afsnit C.1. Anmodninger om bindende svar med principielt indhold efter de kriterier, der er fastlagt i skatteforvaltningslovens § 21, stk. 4, skal altid forelægges Skatterådet til afgørelse. |