Indtrædelsesret er et lovhjemlet inddrivelsesmiddel. Er et krav/en restance tillagt indtrædelsesret, betyder det, at den begunstigede (kommunen) overtager skyldnerens ret til det pågældende aktiv, fx overskydende skat for hel eller delvis dækning af kravet/restancen.
Indtrædelse sker ved at underrette skyldneren.
I visse love er indtrædelsesret benævnt modregning.
Indtrædelse viger for modregning/transport mv. i følgende tilfælde:
- modregning efter kildeskatteloven, herunder KSL § 62, stk. 3
- statens ret til modregning efter dansk rets almindelige regler herom
- andre krav stiftet inden afgivelse af indtrædelsesunderretning, forudsat at sikringsakten er gennemført
Nedenfor er optegnet lovbestemmelser om indtrædelse mv.:
- Aktivlovens § 95, stk. 3:
Når der er ydet hjælp med tilbagebetalingspligt, indtræder kommunen for et beløb, der svarer til den tilbagebetalingspligtige hjælp, i retten til udbetaling af overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter KSL § 55. Dette gælder, selv om der er fastsat en tilbagebetalingsordning efter aktivlovens § 95, stk. 1.
- Biblioteksvirksomhedslovens § 33, stk. 1:
For et beløb, der svarer til de ubetalte biblioteksgebyrer - med tillæg af omkostninger - indtræder kommunen i retten til udbetaling af overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag med godtgørelse og renter samt fremskyndet skattetilbagebetaling efter kildeskatteloven.
- Boligstøttelovens § 49, stk. 1:
Der kan ske modregning i retten til udbetaling af overskydende skat med godtgørelse og renter, samt tilbagebetaling efter KSL § 55. Krav på boligstøtte kan som udgangspunkt ikke gøres til genstand for arrest, eksekution, eller anden retsforfølgning. Aftaler herom er ugyldige.
Krav på tilbagebetaling af kontanthjælp efter aktivloven kan modregnes i den boligstøtte, der vedrører perioden mellem det tidspunkt, hvor ansøgning indgives, og det tidspunkt, hvor socialpension tilkendes. Krav på betaling af ejendomsskatter vedrørende den ejendom, som boligstøttemodtageren bebor, kan modregnes i boligstøtten.
- Børnefamilieydelseslovens § 11:
I op til halvdelen af børnefamilieydelsen kan modregnes restancer vedrørende betaling for dag- og klubtilbud, jf. servicelovens §§ 15 og 22 , samt skolefritidsordning, jf. § 50, stk. 2, i lov om folkeskolen. Der kan ikke modregnes til dækning af andre offentlige krav. Det er uden betydning for modregningen, om hovedkravet vedrører ét barn og modkravet et andet barn.
- Børnetilskudslovens § 18, stk. 3:
For forskudsvise udlagte bidrag indtræder kommunalbestyrelsen for et beløb, der svarer til det skyldige beløb, i den bidragsforpligtigedes ret til udbetaling af overskydende skat med godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter KSL § 55.
Der kan modregnes i overskydende skat, krav på tilbagebetaling af vægtafgift, § 6, stk. 5 i lov om vægtafgift af motorkøretøjer,
krav på tilbagebetaling af afgift af bilens brændstofforbrug for visse personbiler.
Trafikministeren kan fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden for bl.a. modregning.
Er der ikke betalt rettidigt, indtræder kommunen henholdsvis amtskommunen for et beløb, der svarer til den skyldige betaling, i retten til udbetaling af overskydende skat og arbejdsmarkedsbidrag og godtgørelse og renter samt tilbagebetaling efter KSL § 55.
Modregningsbegrænsninger:
- Førtidspensionslovens § 46, stk 1:
Disponering hindres reelt af § 46, stk. 1, idet det antages, at udlægsforbud afleder modregningsforbud.
- Pensionsloven §§ 32, 32d, stk. 2 og § 47, stk. 1:
For meget udbetalt
- folkepension og boligstøtte
- førtidspension og boligstøtte
kan fratrækkes pensionen.
Yderligere disponering hindres reelt af § 47, stk. 1, da det antages, at udlægsforbud afleder modregningsforbud.