IndledningOrdninger oprettet i udenlandske selskaber beliggende i udlandet er ikke omfattet af pensionsbeskatningslovens afsnit I. Præmier og bidrag indbetalt til sådanne ordninger, medens forsikringstageren er fuldt skattepligtig til Danmark, kan derfor ikke fradrages i den skattepligtige indkomst, jf. PBL § 53 A, stk. 2 samt § 53 B, stk. 4. Den almindelige regel om, at præmier til sådanne ordninger ikke er fradragsberettigede, er fraveget ved dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Storbritannien (UK), jf. overenskomstens artikel 28, stk. 3 og Schweiz, jf. overenskomstens artikel 28, stk. 3 og 4, samt Holland, jf. overenskomstens artikel 25, stk. 5 og 6.

Endvidere er der indgået en aftale med Sverige om grænsegængerforhold, hvorefter Danmark skal give fradrag og bortseelsesret for pensionsindbetalinger for grænsegængere og tilflyttere.

SchweizDet fremgår for det første af overenskomsten med Schweiz, at schweiziske statsborgere, der er hjemmehørende i Danmark kan fratrække bidraget til den offentlige schweiziske forsikring for ældre, efterladte og invalider (AHV). Det fremgår dernæst, at en i Danmark hjemmehørende fysisk person, der ikke er statsborger i Danmark, og som betaler bidrag til en skattemæssigt anerkendt personalepensionsordning i Schweiz, kan fradrage bidraget i personens skattepligtige indkomst på samme måde som bidrag til en skattemæssigt anerkendt personalepensionsordning i Danmark.

Det er en forudsætning for fradraget, at den fysiske person før vedkommende blev hjemmehørende i Danmark var medlem af personalepensionsordningen i Schweiz. Hvis det er den danske arbejdsgiver, der indbetaler til den schweiziske personalepensionsordning anses dennes bidrag ikke som skattepligtig indkomst for arbejdstageren.

EnglandDer er en række betingelser for at opnå henholdsvis fradrags- eller bortseelsesret i henhold til artikel 28, stk. 3, jf. stk. 4 og 5 i dobbeltbeskatningsoverenskomsten med UK.

Dels omfatter regelsættet kun en person, der udfører personligt arbejde i tjenesteforhold for en arbejdsgiver, som også var hans arbejdsgiver umiddelbart inden påbegyndelsen af arbejdet i Danmark, eller for en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver. Ifølge artikel 28, stk. 5, litra c, er arbejdsgivere forbundne, hvor den ene, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i den anden, eller de samme personer, direkte eller indirekte, har del i ledelsen, kontrollen eller kapitalen i hver af dem.

Personen skal endvidere være medlem af en pensionsordning, som er etableret og anerkendt i skattemæssig henseende i UK. Det er en betingelse, at personen var medlem af pensionsordningen i UK, inden den pågældende blev hjemmehørende i Danmark.

Endelig er det en betingelse for fradragsretten, at Danmark kan godkende ordningen, fordi den svarer til fradragsberettigede danske ordninger. Således vil der generelt blive lagt vægt på bl.a. følgende forhold: At der er tale om et tjenesteforhold, hvor arbejdsgiveren var den samme før udstationeringen, eller en arbejdsgiver, som er forbundet med denne arbejdsgiver, at pensionsordningerne er godkendte i UK, at skatteyderne har oprettet pensionsordningen forinden flytningen til Danmark, at man generelt i UK har mulighed for førtidspensionering, og at ordningen i øvrigt som helhed svarer til godkendte danske ordninger.

I TfS 1998, 221 LSR, fandt Landsskatteretten, at der ikke kunne indrømmes fradrag for bidrag til en britisk pensionsordning i medfør af artikel 28, stk. 3 i den danske-britiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, idet ordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark. Landsskatteretten udtalte, at idet pensionsordningen kunne komme til udbetaling ved pågældendes fyldte 50. år, og da fradragsret for bidrag til en tilsvarende dansk pensionsordning forudsatte, at udbetaling fra pensionsordningen normalt tidligst kunne finde sted ved det fyldte 60. år, og da der ikke var oplyst særlige forhold, der kunne begrunde den valgte pensionsalder på 50 år, fandt Landsskatteretten, at pensionsordningen ikke svarede til en skattemæssigt godkendt pensionsordning i Danmark.

HollandDet fremgår af artikel 25, stk. 5 og 6 i overenskomsten med Holland, at hollandske personer i et nærmere bestemt omfang kan fratrække bidrag til pensionsordninger i Holland.

Fradraget er betinget af, at indbetalingen til ordningen er afholdt i forbindelse med personligt arbejde i tjenesteforhold, samt at pensionsordningen er oprettet i og skattemæssig anerkendt i Holland. Sådanne indbetalinger til den hollandske pensionsordning kan fratrækkes i en periode på højst 60 måneder, på samme måde som indbetalinger til pensionsordninger i Danmark. Det er en betingelse for fradragsretten, at den fysiske person ikke var hjemmehørende i Danmark og betalte bidrag til pensionsordningen, umiddelbart før han påbegyndte ansættelsesforholdet i Danmark.

Det er endvidere en betingelse, at samme fysiske person enten fortsat er ansat af den samme arbejdsgiver, som han arbejdede for, umiddelbart før han begyndte ansættelsesforholdet i Danmark, eller er ansat af en arbejdsgiver, der er indbyrdes forbundet med den førstnævnte arbejdsgiver; og at told- og skatteforvaltningen tiltræder, at pensionsordningen generelt svarer til en pensionsordning, der er skattemæssigt anerkendt i Danmark.

Bestemmelsen gælder kun obligatoriske ordninger i ansættelsesforhold. Der er således tale om personer, der er ansat i internationale koncerner, og udstationeres til udenlandske filialer eller koncernforbundne selskaber.

SverigeDanmark har indgået en aftale med Sverige om grænsegængerforhold. Aftalens artikel 2 indebærer, at Danmark skal give grænsegængere og tilflyttere fra Sverige fradrag for deres indbetalinger på svenske pensionsordninger. Bestemmelsen omfatter såvel lønmodtagere som selvstændigt erhvervsdrivende.

Endvidere vil der være bortseelsesret for en arbejdsgivers indbetaling på en svensk pensionsordning for en grænsegænger eller en tilflytter.

Grænsegængere er defineret som lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende, som arbejder og beskattes i Danmark og bor i Sverige. Indkomsten, som kan beskattes i arbejdslandet, skal udgøre mindst 75 pct. af den samlede nettoindkomst fra personligt arbejde i tjenesteforhold eller selvstændig erhvervsvirksomhed.

Tilflyttere er lønmodtagere eller selvstændigt erhvervsdrivende, som er hjemmehørende i Danmark og umiddelbart inden tilflytningen deltog i og bidrag blev betalt til en pensionsordning i Sverige. 

De pågældende pensionsordninger skal være skattebegunstigede i Sverige efter kapitel 28 eller 58 i den svenske indkomstskattelov. Bidragene er dog alene fradragsberettigede henholdsvis berettiget til bortseelsesret efter de beløbsgrænser, som gælder i begge lande.