| HovedregelHovedreglen er, at alle klager over SKATs afgørelser indgives til Landsskatteretten, jf. SFL § 11, stk. 1.
UndtagelserDer gælder tre undtagelser til denne hovedregel.
For det første skal der indgives klage til skatteankenævnet i tilfælde, der omfattes af SFL § 5, stk. 1, medmindre skatteankenævnet konkret springes over i medfør af lovens § 5, stk. 2.
For det andet skal der indgives klage til vurderingsankenævnet i de tilfælde, som omfattes af lovens § 8.
For det tredje skal der ikke ske klage til Landsskatteretten i de tilfælde, hvor skatteministeren i medfør af SFL § 14, stk. 2, har fastsat regler om retten til at klage over told- og skatteforvaltningens afgørelser. Sidstnævnte bemyndigelse er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1036 af 25. oktober 2005 om klage i personalesager, som ændret ved bekendtgørelse nr. 360 af 24. april 2006. Bemyndigelsen i SFL § 14, stk. 2, er videre udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1029 af 24. oktober 2005 om den kompetente myndighed og ved bekendtgørelse nr. 711 af 26. juni 2006 om afgørelser fra Told- og Skatteforvaltningen, der ikke kan påklages til Skatteministeriet.
Om sagsbehandlingen ved Landsskatteretten henvises til bestemmelserne i forretningsorden for Landssskatteretten, jf. bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005. Bekendtgørelsen refereres i hovedtræk nedenfor.
Sager ved Landsskatteretten er fra 1. november 2005 inddelt i to hovedgrupper.
Den ene gruppe omfatter de såkaldte nævnssager, jf. i det hele forretningsordenen kapitel 2. Behandlingen af nævnssager svarer til den behandling, der inden 1. november 2005 var gældende for samtlige landsskatteretssager.
Den anden gruppe omfatter de sager, der reguleres af forretningsordenen kapitel 3. Kapitel 3 omfatter sager, der afgøres uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, jf. bemyndigelsen i SFL § 13, stk. 3, 1. pkt. Bemyndigelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 1025 af 24. oktober 2005, der opregner omfattede sager. Bekendtgørelse nr. 1025 er siden ændret ved bekendtgørelse nr. 437 af 17. maj 2006, hvorved antallet af de sager, der afgøres uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, er blevet udvidet. Der vil i slutningen af dette afsnit blive gjort særlige bemærkninger til de sager, der behandles uden deltagelse af ordinære retsmedlemmer.
KlagefristEn klage til Landsskatteretten skal være modtaget i Landsskatteretten senest tre måneder fra modtagelsen af den afgørelse, der klages over, jf. SFL § 42, stk. 1. Om suspension af klagefrister, se afsnit H.3.1.
Dette gælder dog ikke for særskilt klage over afgørelser om aktindsigt, idet det antages, at bestemmelser fastsat ved lov eller i henhold til lov, der fastsætter særlige frister, er uden betydning for adgangen til at klage over afgørelser om aktindsigt. Der skal derfor i klagevejledningen alene henvises til, at afgørelsen kan påklages til Landsskatteretten, jf. Endelig rapport af 31. august 2005 om ombudsmandens undersøgelse vedrørende et antal sager om aktindsigt fra Told- og Skattestyrelsen, s. 218 f, og FOB 2005, 621 ff.
Krav til klagenKlagen skal være skriftlig. Det skal fremgå af klagen, på hvilke punkter afgørelsen anses for urigtig og hvorfor, jf. forretningsordenen § 2, stk. 3. Sammen med klagen indsendes (i original eller kopi):
- Den afgørelse, der klages over
- Den sagsfremstilling, der er tilsendt klageren, i de tilfælde hvor der er udarbejdet en sagsfremstilling
- Dokumenter, som klageren ønsker at anvende som bevis
Landsskatteretten kan fastsætte en frist til at besvare spørgsmål eller indsende yderligere oplysninger. Hvis en klage er udformet eller begrundet på en sådan måde, at den ikke kan tjene som grundlag for sagens videre behandling, kan Landsskatteretten give klageren en frist til at udbedre manglen. Hvis klageren ikke udbedrer manglen, kan Landsskatteretten afvise klager, der ikke opfylder formkravene, jf. SFL § 42, stk. 3.
KlageafgiftDer skal betales en klageafgift for klage til Landsskatteretten, jf. SFL § 42, stk. 4. Dette gælder også anmodning om genoptagelse af Landsskatterettens egne afgørelser, jf. SFL § 46, stk. 3. Afgiftens størrelse reguleres årligt. Afgiften er på 700 kr. i 2005. Der skal dog ikke betales gebyr for klage over afgørelser, der efter landsskatterettens præsidents bestemmelse skal træffes uden deltagelse af læge medlemmer, jf. forretningsordenen § 3, stk. 1, 3. pkt. Landsskatteretten påbegynder ikke behandlingen af klagen, før afgiften er betalt.
Tilbagebetaling af klageafgiftReglerne om tilbagebetaling af afgift fremgår uddybende af forretningsordenens § 3, stk. 3, nr. 1 - 3.
Afgiften tilbagebetales for det første, hvis klageren får helt eller delvis medhold i klagen, enten af Landsskatteretten eller ved en eventuel efterfølgende domstolsprøvelse af spørgsmålet.
Afgiften tilbagebetales dog ikke, hvis Landsskatteretten afviser at behandle klagen, eller hvis klageren indbringer spørgsmålet for domstolene efter overspringelsesreglen i SFL § 48, stk. 2, før Landsskatteretten har færdigbehandlet klagen.
Afgiften tilbagebetales heller ikke, hvis klageren tilbagekalder klagen, medmindre tilbagekaldelsen sker i forbindelse med, at den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, genoptager sagen.
Afgiften tilbagebetales for det andet, hvis en genoptagelsesanmodning medfører, at Landsskatteretten ændrer den genoptagne afgørelse.
Endelig tilbagebetales afgiften, hvis en genoptagelsesanmodning imødekommes af SKAT, som følge af at hidtidig praksis er endeligt underkendt ved en dom, en landsskatteretsafgørelse, skatteministerens beslutning efter SFL § 49, 2. pkt., eller en praksisændring, der er offentliggjort af Skatteministeriet.
Sagsbehandling når klage er indgivetSagsforberedelsen foretages af et af Landsskatterettens kontorer. I følge forretningsordenen for Landsskatteretten, jf. bekendtgørelse nr. 974 af 17. oktober 2005, inddeles Landsskatterettens sager fra 1. november 2005 i nævnssager, jf. forretningsordenens kapitel 2, og i sager der afgøres uden medvirken af ordinære retsmedlemmer, bortset fra inddrivelsessager, jf. forretningsordenens kapitel 3, jf. SFL § 13, stk. 3, 1. pkt. Gennemgangen af sagsbehandlingen i det følgende vedrører nævnssager. Vedrørende sager omfattet af den særlige behandling, jf. SFL § 13, stk. 3, 1. pkt. henvises til sidste afsnit under kapitel H.3.4.
Sagsbehandlingen er undergivet officialprincippet, hvilket indebærer, at Landsskatteretten har ansvaret for, at sagen er tilstrækkeligt oplyst, inden der træffes afgørelse, jf. afsnit E.3.3. Landsskatteretten underretter den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, om klagen og anmoder myndigheden om at indsende det materiale, der har dannet grundlag for afgørelsen, jf. forretningsordenens § 4, stk. 2. Landsskatteretten kan anmode myndigheden om en udtalelse om klagen eller dele heraf, jf. forretningsordenens § 4, stk. 3. Anmodningen skal efterkommes inden 14 dage fra anmodningens modtagelse, medmindre Landsskatteretten har fastsat en længere frist i anmodningen.
Hvis en vurdering af en fast ejendom er påklaget af en anden end ejendommens ejer, skal Landsskatteretten give ejeren lejlighed til at udtale sig skriftligt og eller mundtlig over klagen før Landsskatteretten afgør klagen, jf. forretningsordenens § 6, stk. 2.
Om vurderingsankenævnenes medvirken i landsskatteretssager, se H.3.3.
I særlige tilfælde kan Landsskatteretten anmode myndigheden om at udarbejde en ny sagsfremstilling og eventuelt om at afgive en indstilling om klagens afgørelse, jf. forretningsordenens § 4, stk. 4, 1. pkt. Landsskatteretten kan endvidere i særlige tilfælde anmode myndigheden om at indhente en udtalelse over klagen eller dele af klagen fra en anden myndighed og indsende den således indhentede udtalelse til Landsskatteretten tilligemed myndighedens eventuelle bemærkninger til udtalelsen, jf. § 4, stk. 4, 2. pkt.
I de tilfælde, hvor en sag er indbragt direkte for Landsskatteretten uden en forudgående prøvelse i skatteankenævnet og i sager om bindende svar kan Landsskatteretten anmode SKAT om at udarbejde en sagsfremstilling og foretage høring herover, jf. § 4, stk. 5. En anmodning efter § 4, stk. 4 og 5, skal efterkommes inden for 1 måned fra anmodningens modtagelse.
Tilsvarende kan Landsskatteretten anmode SKAT om en udtalelse over klagen eller dele af klagen. Udtalelsen skal i så fald gives skriftligt inden for 14 dage fra anmodningens modtagelse, medmindre Landsskatteretten efter omstændighederne har fastsat en længere frist i sagen, jf. forretningsorden § 5, stk. 1.
Hvis told- og skatteforvaltningen i forbindelse med en klage over en vurdering af en fast ejendom i en udtalelse oplyser, at der er iværksat en revision omfattende den påklagede vurdering, stiller Landsskatteretten sagen i bero, jf. forretningsordenens § 5, stk. 2. Berostillelsen, som klageren skal underrettes skriftligt om, varer, indtil revisionen er tilendebragt.
Hvis der under Landsskatterettens behandling af en klagesag fremkommer oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, som ikke fremgår af den indsendte sagsfremstilling, skal Landsskatteretten gøre klageren bekendt med disse oplysninger, medmindre oplysningerne er uden betydning for klagens afgørelse, jf. forretningsordenen § 6, stk. 1.
Under Landsskatterettens behandling af en klage, kan Landsskatteretten indhente sådanne yderligere oplysninger, som Landsskatteretten anser for nødvendige for klagens afgørelse, jf. forretningsordenen § 7, stk. 1.
KontormødeKlageren har adgang til en mundtlig forhandling med Landsskatterettens sagsbehandler, jf. SFL § 43, stk. 1. Landsskatteretten fastsætter tid og sted for mødet. Indkaldelse til møde skal ske med mindst 14 dages varsel, medmindre en kortere frist aftales med klageren. I sager om vurdering af fast ejendom kan det bestemmes, at mødet finder sted i forbindelse med besigtigelse af ejendommen. Landsskatteretten kan indbyde den myndighed, der har truffet den påklagede afgørelse, eller SKAT til at deltage i mødet. Klageren kan efter mødet efter anmodning få tilsendt en kopi af mødereferatet. Det følger af FVL § 21, at klageren i stedet for et møde kan vælge at udtale sig skriftligt. Der henvises i øvrigt til forretningsordenen § 8.
RetsmødeKlageren kan anmode om at få adgang til at udtale sig mundtligt i et retsmøde overfor de retsmedlemmer, der skal træffe afgørelse i sagen, jf. SFL § 44, stk. 1. Der henvises nærmere til forretningsorden §§ 12 - 16. SKAT kan ligeledes anmode om et retsmøde. Hvis told- og skatteforvaltningen ønsker at benytte sig af sin adgang til at anmode om retsmøde i en sag, skal anmodningen herom fremsættes senest samtidig med SKATs udtalelse.
Retspræsidenten i Landsskatteretten fastsætter tid og sted for retsmøderne, jf. forretningsordenen § 14, stk. 1. Retsmøderne er ikke offentlige. Under mødet skal klageren have adgang til at redegøre for sine påstande og begrundelsen herfor. Andre, der er indkaldt til mødet, skal have adgang til at udtale sig på mødet. Retsmedlemmerne kan stille spørgsmål til de fremmødte.
Landsskatteretten kan afvise en anmodning om retsmøde, hvis det efter forholdene må anses for åbenbart overflødigt, jf. SFL § 44, stk. 3, og TfS 2000, 901 HD. Se endvidere forretningsordenen § 12, stk. 2, 1. pkt. Landsskatterettens afslag på retsmøde kan ikke påklages til anden administrativ myndighed. Afslag på retsmøde skal meddeles klageren skriftligt, jf. forretningsorden for Landsskatteretten § 12, stk. 2, 2. pkt. Hvis klageren ikke har haft et kontormøde med en af Landsskatterettens sagsbehandlere skal han samtidig underrettes om sin ret til en sådan forhandling, jf. forretningsordenens § 12, stk. 2. Begrundelsen for, at der ikke er afholdt retsmøde, skal fremgå af Landsskatterettens kendelse, jf. forretningsordenens § 17, stk. 3.
Klageren kan til enhver tid trække sin anmodning om retsmøde tilbage. I så fald behandles sagen færdig på grundlag af det, der allerede foreligger i sagen.
Landsskatterettens afgørelseLandsskatterettens afgørelse træffes på grundlag af en votering, jf. forretningsordenens § 10, stk. 2. Der henvises desuden til afsnit A.1.6.
Afgørelsen skal indeholde oplysninger om de forskellige meninger under afstemningen både vedrørende resultatet og begrundelsen. Afgørelsen skal desuden angive stemmetallet for hver opfattelse, og det skal fremgå, om retsformanden har afgivet dissens. Afgørelsen skal i øvrigt angive navnene på de retsmedlemmer, der har deltaget i afgørelsen, jf. forretningsordenen § 18.
Afgørelsen sendes til klageren og alle øvrige vedkommende. Samtidig med afgørelsens fremsendelse underrettes klageren og eventuelt andre søgsmålsberettigede om fristen for at indbringe afgørelsen for domstolene, jf. forretningsordenen § 18, stk. 4.
TilbagekaldelseEn klager kan til enhver tid tilbagekalde klagen til Landsskatteretten. Tilbagekaldelsen kan ske skriftligt eller mundtligt. Ved enhver tilbagekaldelse skal Landsskatteretten skriftligt meddele klageren, at klagen er henlagt i Landsskatteretten som følge af tilbagekaldelsen af klagen, jf. forretningsorden § 27, stk. 1. Om omkostningsgodtgørelse i forbindelse med tilbagekaldelse af en klage til Landsskatteretten, se SKM2006.116.LSR. Landsskatteretten fastslog i afgørelsen, at ansøgning om omkomstningsgodtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand, afholdt efter at selskabets klage til Landsskatteretten var blevet tilbagekaldt, skulle afvises.
OverspringelsesfristHvis der er gået mere end 6 måneder efter, at borgeren/virksomheden har indbragt sin sag for Landsskatteretten, og Landsskatteretten ikke har truffet afgørelse i sagen, kan klageren indbringe sagen for domstolene, jf. SFL § 48, stk. 2. (overspringelsesreglen). Hvis klageren indbringer sagen for domstolene efter overspringsreglen, anses klagen til Landsskatteretten for bortfaldet. Landsskatteretten skal skriftligt meddele klageren, at klagen herefter er henlagt i Landsskatteretten. I SKM2006.167.DEP besvarede Departementet en henvendelse fra en advokat om anvendelse af SFL § 48, stk. 2, i relation til en hæftelsessag. Sagen angik et tilfælde, hvor der i marts 2005 var sket klage til Told- og Skattestyrelsen, men hvor sagen i medfør af SFL § 62, stk. 5, overgik til Landsskatteretten ved fusionen pr. 1. november 2005. Skatteministeriet fandt under henvisning til SFL § 62, stk. 5, at Landsskatteretten succederede i sagen, og at overspringelsesfristen skulle regnes fra marts 2005, dvs. tidspunktet for klagen til told- og skatteforvaltningen. Da det var 10 måneder siden, at sagen blve forelagt for told- og skatteforvaltningen, var 6 måneders-fristen efter skatteforvaltningslovens § 48, stk. 2, opfyldt. Sagen kunne derfor indbringes for domstolene.
Afgørelse af visse klager i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmerMed virkning fra 1. november 2005 behandles visse klager i Landsskatteretten uden deltagelse af ordinære retsmedlemmer, jf. bemyndigelsen i SFL § 13, stk. 3, 1. pkt. Sagsbehandlingen i disse klager er nærmere beskrevet i forretningsorden kapitel 3. Af bekendtgørelse nr. 1025 af 24. oktober 2005 fremgår, hvilke sager, der omfattes af denne særlige klagebehandling. Der henvises til opremsningen i denne bekendtgørelse. Ved bekendtgørelse nr. 437 af 17. maj 2006 er der tilføjet yderligere afgørelser, der klagbehandles i Landsskatteretten uden medvirken af ordinære retsmedlemmer. |