Under behandlingen af konkursboet gives der en række meddelelser til kreditorerne om selve behandlingen, regnskaber og status på sager i boet. Disse meddelelser gives efter KL §§ 124-127 og indeholder vigtige oplysninger til brug for RIMs vurdering af arbejdet med boet. Meddelelserne giver således et indblik i boet, og fremsendes meddelelserne ikke, bør dette forhold indgå i myndighedens vurdering af, hvorvidt bostyret bør afsættes efter KL § 114.
►Ved lov nr. 396 af 30. april 2007 (Hurtigere behandling af konkursboer) blev skifterettens tilsynsrolle udvidet, og det i KL §§ 124-125 nævnte materiale (oversigter, redegørelser mv.) skal derfor ikke kun sendes til fordringshaverne, men også til skifteretten.◄
De meddelelser, kurator jævnligt skal udsende, er følgende:
- Meddelelse om konkursdekretets afsigelse sendes straks ud til fordringshaverne og til virksomhedspanthavere, jf. TL § 47 c, og fordringspanthavere, jf. TL § 47 d. Hjemlen fremgår af KL § 124, stk. 1, 1. pkt.
- Det samme gælder, hvis der skal afholdes skiftesamling, jf. afsnit H.3.7.4. Kravet til denne information findes i KL § 124, stk. 1.
- Inden 3 uger efter konkursdekretets afsigelse udsendes der en oversigt over boets aktiver og passiver. Kravet til denne information findes i KL § 125, stk. 1.
- Så snart de fornødne oplysninger er tilvejebragt og senest inden 4 måneder efter konkursdekretets afsigelse, udsendes en statusoversigt samt en redegørelse for de vigtigste årsager til konkursen. Kravet til denne information findes i KL § 125, stk. 2, 1. pkt. Dette materiale indeholder samtidig oplysninger om regnskabstal. Kurator skal således også sende redegørelsen til det det respektive skattecenter til brug for bedømmelse af, om boet er skattepligtigt, jf. konkursskattelovens § 15.
- Der skal tillige fremsendes en redegørelse for, hvilke opgaver kurator indtil videre har varetaget, med oplysninger om den tid, der er medgået til udførelsen af de enkelte opgaver, og om, hvornår opgaverne er udført. Redegørelsen skal desuden indeholde oplysning om, hvorpå boet beror, og om muligt, hvornår det forventes afsluttet. Dette fremgår af KL § 125, stk. 2, 3. og 4. pkt.
- Hvert halve år udsender kurator en redegørelse for boets forhold. Redegørelsen sendes kun til de fordringshavere, der forventes at få dividende. Kravet til denne information fremgår af KL § 125, stk. 3, nr. 1-5. Redegørelsen indeholder bl.a. oplysninger om boets aktiver og passiver, herunder om der er eventuelle omstødelige dispositioner, samt en redegørelse for boets hidtidige behandling og oplysning om, hvilke opgaver kurator har varetaget siden den senest afgivne redegørelse, om den tid, der er medgået til udførelsen af de enkelte opgaver, og om, hvornår opgaverne er udført. Hvis boet fortsætter skyldnerens virksomhed, fremgår regnskabstallene også af redegørelsen.
- Senest 14 dage før skiftesamling til stadfæstelse af regnskab udsendes meddelelse herom. Regnskabet eller uddrag af dette skal vedlægges til de fordringshavere, der forventes at opnå dividende. Kravet herom findes i KL § 125, stk. 4.
►Den skærpede tilsynsrolle for skifteretten kommer til udtryk i KL § 126, hvorefter skifteretten til enhver tid kan afkræve kurator yderligere oplysninger om boets forhold, herunder yderligere oplysninger om, hvorpå boet beror, ligesom skifteretten uanset fristreglerne i KL § 125, stk. 2 og 3, kan pålægge kurator at udarbejde statusoversigt eller redegørelser efter § 125, stk. 2 og 3, inden for en af skifteretten fastsat frist. Endelig kan skifteretten pålægge kurator at foretage det fornødne til fremme af boets behandling og slutning inden for en af skifteretten fastsat frist. Dette er fastslået i KL § 126, stk. 2.◄
Skifteretten kan i øvrigt indkalde til skiftesamling, når den finder det påkrævet, eller når kurator ønsker det, jf. KL § 118. Indkaldelsen bekendtgøres i Statstidende. Kurator skal sende underretning til alle, der har særlig interesse i de forhold, der skal behandles på mødet.