DBSL § 5, stk. 2-3, vedrører acontoudlodninger, dvs. udlodninger, der foretages før skæringsdagen i boopgørelsen.

Ved udlodning fra et bo forstås alle afståelser fra et bo til arveladerens efterlevende ægtefælle, arvinger eller legatarer. Var afdøde gift ved dødsfaldet, forstås ved udlodning fra boet tillige afståelser fra afdødes efterlevende ægtefælle til andre arvinger, i det omfang de afståede aktiver hidrører fra den efterlevende ægtefælles andel af det hidtidige fælleseje eller skilsmissesæreje, jf. DBSL § 96, stk. 1. Den skatteretlige definition af udlodningsbegrebet er bredere end den skifteretlige definition, idet salg til en arving (såkaldt arvingskøb) i skattemæssig henseende betragtes som udlodning. Se afsnit B.J.1.1 om definitionen på udlodning.

Anmeldelse af acontoudlodning DBSL § 5, stk. 2

Dødsboets skattepligt vedrørende indtægter og udgifter af et acontoudloddet aktiv ophører ved udlodningen, forudsat at dødsboet inden 4 uger fra udlodningstidspunktet giver SKAT følgende oplysninger:

  1. Udlodningsdagen.
  2. Hvad acontoudlodningen omfatter.
  3. Hvem der har modtaget acontoudlodningen.
  4. Værdien af det udloddede på udlodningsdagen.

Udloddes der med succession skal yderligere gives oplysninger om afdødes anskaffelsestidspunkt, -sum og evt. -hensigt. Der er ikke i loven opstillet formkrav til, hvorledes der skal gives oplysning til SKAT om en acontoudlodning. Det må imidlertid antages, at der skal indsendes en særskilt meddelelse indeholdende oplysningerne nævnt under punkterne 1-4, således at der ikke er tvivl om, at der er tale om en meddelelse i henhold til DBSL § 5, stk. 2.

Boets indkomstskattepligt vedrørende acontoudloddede aktiver ophører på udlodningsdagen, jf. DBSL § 5, stk. 2 sammenholdt med DBSL § 35, stk. 1, 1.pkt.

Oplysningskravet vedrørende acontoudlodninger efter dødsboskattelovens § 5, stk. 2, omfatter ikke indbo, smykker og lign., medmindre disse er anskaffet i spekulationshensigt eller i næringsøjemed, jf. § 1, 1. pkt. i bekendtgørelse nr. 410 af 27. maj 1999 om fritagelse for indberetning af acontoudlodninger fra dødsboer m.v. Oplysningskravet omfatter heller ikke acontoudlodning af kontante beløb, bankindeståender og lign., jf. bekendtgørelsens § 1, 2. pkt. Tidspunktet for acontoudlodning af de nævnte aktiver skal dog oplyses i boopgørelsen jf. § 1, 3. pkt. Boets indkomstskattepligt vedrørende sådanne aktiver ophører på udlodningsdagen, jf. DBSL § 5, stk. 3, 2. pkt.

Værdiansættelsen af acontoudlodningen er bindende for boet m.fl.

Aktiver, der acontoudloddes, skal ansættes til handelsværdien på udlodningstidspunktet, jf. BAL § 12, stk. 1, 2. pkt. Værdiansættelsen er bindende for boet, arvingerne, legatarerne, den efterlevende ægtefælle, selskaberne og repræsentanterne for udenlandske forsikringsselskaber, jf. BAL § 12, stk. 1. Hvis boets værdiansættelse ikke er baseret på en sagkyndig vurdering, kan SKAT, hvis SKAT er uenig i værdiansættelsen enten selv ændre værdiansættelsen eller anmode Skifteretten om at udmelde én eller flere sagkyndige til at foretage en vurdering. En efterprøvelse af værdiansættelsen finder sted i forbindelse med den endelige boopgørelse. Hvis SKAT vil ændre ansættelsen uden sagkyndig vurdering, skal SKAT give boet og skifteretten meddelelse om ændringen inden 3 måneder efter boopgørelsens modtagelse. Ønsker SKAT sagkyndig vurdering, skal SKAT inden for samme frist rette henvendelse til skifteretten herom, jf. BAL § 12, stk. 2.

Tillægsboopgørelse

Det fremgår af § 5, stk. 4, at i de tilfælde, hvor skifteretten i medfør af DSL § 31, stk. 2 (privat skiftede boer), eller § 66, stk. 3 (bobestyrerboer) har tilladt, at opgørelsen vedrørende nærmere afgrænsede dele af boet foretages efter boets afslutning, vedvarer boets indkomstskattepligt, for så vidt angår indtægter og udgifter, der kan henføres til de omhandlede dele af boet til og med skæringsdagen i tillægsopgørelsen. Skattepligten vedrørende resten af boet ophører allerede på skæringsdagen i boopgørelsen.