Ansættelsesforholdets påbegyndelseHvis alle betingelser er opfyldt, kan den skattepligtige vælge beskatning efter KSL § 48 E af vederlaget i penge i stedet for almindelig indkomstbeskatning. Har den skattepligtige indgået ansættelsesforhold med flere arbejdsgivere, kan den særlige skatteordning kun anvendes for det/de ansættelsesforhold, der hver især opfylder betingelserne.

I forbindelse med påbegyndelse af et ansættelsesforhold kræves der ikke nogen forhåndsgodkendelse fra SKATs side af, at en person kan anses for omfattet af ordningen. Arbejdsgiveren kan umiddelbart indeholde 25 pct. af bruttolønnen, idet denne efter bestemmelserne i kildeskattelovens § 69 og § 74 hæfter for manglende indeholdelse, hhv. ifalder ansvar, hvis betingelserne for 25-pct.s-beskatning ikke er opfyldt.

Efter bestemmelserne i § 15, stk. 3, i bekendtgørelse nr. 1520 af 14. december 2006 om opkrævning m.v. af indkomstskat, skal arbejdsgiveren inden 8 dage give SKAT (i Esbjerg, Aalborg, Århus, Roskilde eller Nærum) meddelelse om ansættelsesforholdet. Meddelelsen skal indeholde oplysninger om arbejdsgiverens navn, adresse og CVR-nr., medarbejderens navn, adresse og cpr-nr. samt ansættelsesperioden. SKAT kan kræve forevisning af arbejdskontrakt eller anden fornøden dokumentation.

Der udskrives ikke særskilt 25 pct.-skattekort.

Hvis ansættelsesforholdet forlænges eller afbrydes før ansættelsesperiodens udløb, skal arbejdsgiveren give SKAT meddelelse herom.

AM-bidrag, SP-bidrag og ATPVederlaget i penge beskattes med 25 pct. uden fradrag. Personer omfattet af KSL § 48 E er dog omfattet af bidragspligten efter lov om en arbejdsmarkedsfond efter samme regler som andre lønmodtagere. AM-bidrag, SP-bidrag og ATP fragår således før beregning af 25 pct.-skatten, jf. LL § 8 M, stk. 1. Se endvidere afsnittet nedenfor om obligatoriske udenlandske sociale bidrag for personer, som er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet.

Vederlag i penge, jf. KSL § 43, stk. 1Grundlaget for beregningen af KSL § 48 E-skatten er personens vederlag i penge i henhold til en ansættelseskontrakt, der opfylder de krav, der er beskrevet ovenfor. Ved vederlag i penge forstås A-indkomst i henhold til KSL § 43, stk. 1, dog undtaget værdi af fri kost og/eller logi. Vederlaget i penge omfatter således pengebeløb i henhold til ansættelseskontrakten i form af løn, feriegodtgørelse, honorar, tantieme, provision og lignende ydelser, men ikke indbetalinger på arbejdsgiveradministrerede pensionsordninger med bortseelsesret. Omfattet er endvidere arbejdsgiverens betaling af den ansattes private udgifter, f.eks. boligudgifter.

Arbejdsgiverens godtgørelse af udgifter, der er påført lønmodtageren i forbindelse med arbejdets udførelse, er fritaget for KSL § 48 E-beskatning i samme omfang, som tilfældet er ved almindelig indkomstbeskatning. Godtgørelser, der ikke er skattefri efter LL § 9 A, omfattes af ordningen, ligesom godtgørelse, der overstiger Skatterådets fastsatte grænser. Vælges KSL § 48 E-beskatning, er hele vederlaget i penge omfattet af ordningen, så længe denne benyttes. Lønmodtageren kan ikke fra samme arbejdsgiver på samme tid modtage anden indkomst i form af vederlag i penge, som holdes uden for KSL § 48 E-beskatningen.

Vederlag i penge omfatter også beløb og vederlag efter LL § 16 (personalegoder), der er A-indkomst, jf. KSL § 43, stk. 2 samt § 15 i kildeskattebekendtgørelsen.

Personer omfattet af KSL § 48 E er omfattet af bestemmelsen om arbejdsgiverbetalt befordring i LL § 9 C, stk. 7, i samme omfang som personer, der er underlagt almindelig indkomstbeskatning.

Naturalieydelser direkte fra arbejdsgiveren indgår som hovedregel ikke i beregningsgrundlaget, men beskattes som øvrig indkomst, jf. afsnit D.B.5.7. Naturalieydelser, som er gjort til A-indkomst omfattes dog af ordningen, således fri bil. Fri kost og/eller logi er gjort til A-indkomst, men er særligt undtaget fra at være omfattet af ordningen. Fri kost og/eller logi beskattes derfor som almindelig indkomst. Fri telefon er B-indkomst, og indgår dermed ikke længere i ordningen, men beskattes som almindelig indkomst. Værdien af fri bolig beskattes ligeledes som almindelig indkomst.

Fratrædelsesgodtgørelser og gratialer, mv. omfattet af LL § 7 U, er som hovedregel A-indkomst, og vil derfor være omfattet af ordningen efter KSL § 43, stk. 1, se TfS 1996, 620 TSS vedr. konsekvenserne, når der udbetales godtgørelse ved fratræden af stilling til en person omfattet af 25 pct-ordningen. Det samme gælder andre engangsbeløb som f.eks. provision, bonus og tantieme.

Om udbetaling af bonus, se TfS 1996, 822 TSS. Bonus, der udbetales efter udløbet af perioden med § 48 E-beskatning, beskattes som almindelig indkomst. Såfremt den ansatte er fraflyttet Danmark samtidig med ophør af ansættelsesperioden på § 48 E-beskatning, og der er erhvervet ret til beløbet inden fraflytningen, kan bonusbeløbet beskattes med 25%. Vederlag for påtagelse af en konkurrenceklausul er ikke omfattet, se TfS 1997,74 TSS.

Beløb der ikke er omfattet af ordningenSom nævnt svarer vederlaget i penge til, hvad der er A-indkomst efter KSL § 43, stk. 1, (dog undtaget fri kost og/eller logi), samt personalegoder der er gjort til A-indkomst jf. KSL § 43, stk. 2. Indkomster, der alene er omfattet af KSL § 43, stk. 2, f.eks. bestyrelseshonorarer og lignende, er ikke omfattet af KSL § 48 E-beskatningen.

Ikke skattepligtige ydelser m.v.Beløb, der ikke er skattepligtige, eller for hvilke der er bortseelsesret, medregnes ikke i vederlaget der danner grundlag for beskatning efter KSL § 48 E. Dette gælder f.eks. arbejdsgiver administrerede pensionsindbetalinger omfattet af pensionsbeskatningslovens § 19, ATP, AM-bidrag og SP-bidrag samt godtgørelser, der er skattefri efter LL § 9 A. Jubilæumsgratiale og fratrædelsesgodtgørelse, der anses for vederlag for personligt arbejde i tjenesteforhold, er kun omfattet af § 48 E-beskatning, i det omfang beløbene er skattepligtige, jf. LL § 7 U. Den del, der ikke overstiger kr. 8.000, er altså ikke omfattet.

Vederlag i form af naturalieydelser, der stilles til rådighed af arbejdsgiveren, som f.eks. fri bolig og lignende, er ikke omfattet af KSL § 48 E-beskatningen, men er skattepligtig efter de almindelige regler herom. Er der tale om pensionsordninger oprettet i udlandet, vil indbetalinger dog som hovedregel skulle indgå i beregningsgrundlaget, cfr. dog afsnit D.E Nederlandene, D.E Schweiz og D.E Storbritannien.

Ingen fradragBeregningsgrundlaget kan ikke reduceres med nogen form for fradrag. Befordringsfradrag, flytteudgifter, dobbelt husførelse, privattegnede pensionsordninger, fagforening, arbejdsløshedskasse, efterlønsbidrag og øvrige lønmodtagerudgifter kan således ikke fradrages i trækgrundlaget for KSL § 48 E-skatten, se dog nedenfor om "Obligatoriske udenlandske sociale bidrag". Visse af disse lønmodtagerfradrag kan heller ikke foretages i øvrig indkomst, jf. afsnit D.B.5.7. For så vidt angår bidrag til fagforening, A-kasse og efterløn, gælder for fagforeningsbidrags vedkommende, at disse anses for at knytte sig til lønindkomsten, medmindre det efter en konkret vurdering må antages, at medlemskabet af en fagforening er uden forbindelse med erhvervelsen af den aktuelle lønindkomst.

Dette kan navnlig være tilfældet, hvis en person omfattet af § 48E-ordningen opretholder medlemskab i en fagforening i hjemlandet under opholdet i Danmark, se f.eks. LSR 1984.159 om den omvendte situation.

Derimod vil A-kassebidrag og efterlønsbidrag i alle tilfælde skulle anses for at være uden forbindelse med den aktuelle lønindkomst, således at der er mulighed for fradrag i øvrig indkomst.

Se også TfS 1992, 280 LSR og TfS 1995, 752 LSR, vedr. tilsvarende problem i forbindelse med lempelsesberegningen for udenlandsk lønindkomst.

KSL § 48 E-skatten kan ikke reduceres med værdien af personfradrag, jf. PSL § 10, stk. 4.

Obligatoriske udenlandske sociale bidragDokumenterede udgifter til obligatoriske udenlandske sociale bidrag medregnes ikke i grundlaget for indeholdelse af 25 pct.-skatten. Hvis et vederlag omfatter såvel vederlag i penge som vederlag i naturalier, ses der kun bort fra den del af de obligatoriske udenlandske sociale bidrag, som forholdsmæssigt svarer til vederlaget i penge. Fradrag gives i KSL § 48 E-indkomsten forinden beregning af 25 pct.-skatten. Kildeskattelovens krav til lønnens størrelse skal således være opfyldt efter fradrag for udenlandske sociale bidrag er foretaget. SKAT kan kræve dokumentation for, at den skattepligtige er omfattet af udenlandsk social sikringslovgivning, som omhandlet ovenfor, og at der betales obligatoriske udenlandske sociale bidrag. 

Begrænsning i overførsel af uudnyttet bundfradrag og personfradragHvis personen er gift, kan reglen om overførsel af uudnyttet bundfradrag, jf. PSL § 6 A, stk. 4, ikke anvendes for bundfradrag, der tilkommer personen i indkomstår, hvor der er valgt KSL § 48 E-beskatning.

Reglen om overførsel af uudnyttet personfradrag i PSL § 10, stk. 3, kan heller ikke anvendes for personfradrag, der tilkommer personen i indkomstår, hvor der er valgt KSL § 48 E-beskatning, jf. PSL § 10, stk. 4.

Selvangivelse og ligningDen indeholdte KSL § 48 E-skat er en endelig skat, og den indkomst, der beskattes på denne måde, skal derfor ikke selvangives, bortset fra tilfælde, hvor der sker efterbeskatning, jf. nedenfor under afsnit D.B.5.8. Anden indkomst skal selvangives efter de almindelige regler herom.

SKAT kan som led i det almindelige ligningsarbejde foretage en nærmere vurdering af, om betingelserne for KSL § 48 E-beskatning er opfyldt.

SKAT kan ligeledes i forbindelse med ligningen anmode lønmodtageren om en tro og love-erklæring om opfyldelse af betingelserne for anvendelse af KSL § 48 E-beskatning.

Indeholdelse af A-skat og AM-bidragKildeskattelovens og arbejdsmarkedsbidragslovens bestemmelser anvendes vedrørende indeholdelse af skat og AM-bidrag af indkomst omfattet af KSL § 48 E, med mindre bestemmelserne er fraveget ved KSL § 48 E. Indeholdelsen af A-skat er reguleret i KSL § 46, hvorefter indeholdelse normalt foretages ved udbetalingen af vederlaget.

Det er arbejdsgiveren eller arbejdsgiverens befuldmægtigede, der indeholder 25%-skat og AM-bidrag og afregner beløbet til SKAT.

Indberetning af lønoplysninger til eIndkomst og betaling af 25% A-skat og AM-bidrag skal med virkning fra 1. januar 2008 foretages hver måned som for virksomhedens øvrige ansatte.

Ved indberetning af lønoplysninger for medarbejdere med § 48 E-indkomst skal feltet "Kode 68" udfyldes med "48". Såfremt en ansat, der har haft § 48 E-indkomst, overgår til almindelig beskatning under ansættelsen, skal lønoplysninger for perioder med § 48 E-indkomst indberettes til eIndkomst med "48" i feltet "Kode 68". Perioder med indkomst til almindelig beskatning skal indberettes særskilt til eIndkomst uden angivelse af denne kode.

Efterfølgende valg af KSL § 48 E-beskatningHvis lønmodtageren først vælger KSL § 48 E-beskatning, efter at arbejdsgiveren én eller flere gange har trukket almindelig A-skat, reguleres den indbetalte skat for det indeværende år mellem skattemyndighederne og arbejdsgiveren. Der er ikke i KSL § 48 E fastsat særlige regler om valg af 25 pct.-beskatning med tilbagevirkende kraft for afsluttede indkomstår. Ønsker en person at få sin skatteansættelse ændret, må det ske efter de almindelige genoptagelsesregler i . Efter bestemmelsen i , skal en skattepligtig, som ønsker at få ændret sin skatteansættelse, senest efter udløbet af det pågældende indkomstår fremlægge oplysninger , der kan begrunde ændringen.

DødsboerFor dødsboers vedkommende gælder, at hvis afdøde har valgt sin indkomst KSL § 48 E-beskattet, bliver skatten endelig ved den skattepligtiges død, jf. DBSL § 13, stk. 4. En eventuel efterløn til afdødes ægtefælle eller børn beskattes hos modtageren efter de almindelige regler