Anparter, du har anskaffet under de gamle regler
Har du anskaffet dine anparter før 12. maj 1989, anvendes de gamle regler. Du vil normalt hvert år modtage en opgørelse til brug for at udfylde selvangivelsen fra det selskab, der administrerer anpartsprojekter. Opgørelsen vil indeholde oplysninger om de skattemæssige afskrivninger, du kan foretage, om underskud, der kan fratrækkes, og om de begrænsninger i afskrivningerne mv., der gælder for kommanditister. Ejer du skibsanparter, skal du anvende rubrik 35. Ejer du anparter i andre udlejningsaktiver, skrives over- eller underskud i rubrik 111 eller 112 på den udvidede selvangivelse.
Hvis en virksomhed, der er startet før 12. maj 1989, senere anskaffer nye aktiver (bortset fra finansielle aktiver) eller overtager anden virksomhed, uden at det er nødvendigt for den fortsatte drift, bliver hele virksomheden omfattet af anpartsreglerne. Overtagelse af en ny virksomhed er som hovedregel unødvendig for virksomhedens fortsatte drift. Foretages der flere anskaffelser over et kortere tidsrum, og den enkelte anskaffelse må anses som nødvendig, kan anskaffelserne vurderes under ét og dermed ud fra den betragtning blive anset for unødvendig.
Har du anskaffet en anpart før 12. maj 1989 og en anden anpart 12. maj 1989 eller senere, har du to virksomheder, der beskattes henholdsvis efter de gamle og de nye regler. Har du 12. maj 1989 eller senere anskaffet anparter i flere kommanditselskaber, hvor indkomsten er omfattet af punkt 1, er der også tale om, at du har flere virksomheder.