I en sag, hvor arbejdsgiveren/pensionskassen ikke havde været opmærksom på, at fritagelse for bidragspligt efter AMBL § 7, stk. 3 eller 4 også omfatter fritagelse for arbejdsmarkedsbidrag af indbetalinger på pensionsordninger omfattet af PBL § 19, udtalte told- og skatteforvaltningen, at regulering af for meget tilbageholdt arbejdsmarkedsbidrag af en arbejdsgiveradministreret pensionsordning, jf. PBL § 19, skal ske til pensionsinstituttet og ikke til ejeren af ordningen. Følger den manglende bidragspligt af arbejdsmarkedsfondslovens fritagelsesregler, kan pensionsinstituttet, i år hvor endelig afregning ikke har fundet sted, tilbageføre eventuelle a conto indbetalte bidrag ved at regulere herfor i den endelige indbetaling pr. 1. april i det efterfølgende år. I øvrige situationer indgiver pensionsinstituttet en efterangivelse og tilbageposterer beløbet, hverefter told- og skatteforvaltningen vil foranledige beløbet tilbagebetalt, jf. SKM2002.285.TSS

For bidraget for selvstændigt erhvervsdrivende påhviler bidragspligten personer, som er hjemmehørende her i landet og driver selvstændig virksomhed, jf. AMBL § 7, stk. 2. Bidragsgrundlaget omfatter også indkomst, der optjenes i forbindelse med arbejde eller omsætning i udlandet.

I bidragsgrundlaget medregnes dog hverken indkomst, der kommer fra frit erhverv, der er udøvet i udlandet fra faste steder, eller indkomst fra anden form for erhverv fra faste driftssteder i udlandet eller indkomst fra faste ejendomme beliggende i udlandet. Dette fremgår udtrykkeligt af AMBL § 10, stk. 3, 1. pkt.

En advokat var medindehaver af et advokatkontor, der havde etableret en afdeling i Tyskland. Der deltog danske medindehavere fra advokatkontoret samt en tysk advokat. Landsskatteretten fandt, at det tyske kontor var en selvstændig virksomhed, og at advokaten derfor ikke var bidragspligtig af indtægten fra den tyske virksomhed, jf. AMBL § 7, stk. 3 (nu stk. 2). Kendelsen er offentliggjort i TFS 1998, 722.

Det bemærkes, at størrelsen af den indkomst, der skal henføres til et fast driftssted/fast sted/en fast ejendom, opgøres efter de skatteretlige regler, herunder de interne danske regler af betydning for indkomstopgørelsen i et fast driftssted/fast sted eller fast ejendom. Der henvises til LV Dobbeltbeskatning afsnit D.A. 2.4 og 5 og afsnit D.D. kap. III og artikel 7 og 14.

Udtrykket frit erhverv omfatter især selvstændig videnskabelig, litterær, kunstnerisk, uddannende eller undervisende virksomhed samt selvstændig virksomhed som læge, advokat, ingeniør, arkitekt, tandlæge og revisor.

Om der er et fast driftssted/fast sted (eller fast ejendom) i udlandet afgøres efter de skatteretlige regler, dvs. med udgangspunkt i KSL § 2, stk. 1, nr. 4, for så vidt angår faste driftssteder/faste steder. Ved den nærmere fastlæggelse af, om der er et fast driftssted efter denne bestemmelse, anvendes i praksis principperne i artikel 5 om fast driftssted i OECDs Modelkonvention om indkomst og formue. I situationer, hvor der mellem Danmark og den pågældende udenlandske stat er indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvori definitionen af fast driftssted afviger fra definitionen af fast driftssted i KSL § 2, stk. 1, nr. 4, (jf. OECDs Modeloverenskomst) skal begrebet fast driftssted forstås i overensstemmelse med den konkret indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomst.

Bidraget for selvstændig erhvervsvirksomhed omfatter desuden personer, der er hjemmehørende (bosat) i udlandet og som oppebærer overskud af selvstændig erhvervsvirksomhed, der kan henføres til et fast driftssted i Danmark, jf. AMBL § 7, stk. 2. Udenlandske selvstændigt erhvervsdrivende, der driver virksomhed i Danmark gennem repræsentationskontorer, er således normalt ikke bidragspligtige. Personer, der arbejder for et sådant repræsentationskontor var tidligere ikke bidragspligtige, jf. SKM2002.390.LSR, hvilket de imidlertid er nu, jf. AMBL § 7, stk. 1, litra a og § 8, stk. 1, litra a.