åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "K.7.10 Lovbestemt modregning/indtrædelse" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indtrædelsesret er et lovhjemlet inddrivelsesmiddel. Er et krav/en restance tillagt indtrædelsesret, betyder det, at den begunstigede (kommunen ►eller regionen◄) overtager skyldnerens ret til det pågældende aktiv, fx  overskydende skat for hel eller delvis dækning af kravet/restancen. I visse love er indtrædelsesret benævnt modregning.

Nedenfor er opregnet lovbestemmelser om indtrædelse/modregning mv.:

  • INDOG §§ 8 og 9

►Der er i INDOG §§ 8 og 9 fastsat særlige modregningsbestemmelser om kommunale og regionale kravs modregninger i udbetalinger fra det offentlige.◄

►Det fremgår således af § 8, stk. 1, at e◄►r en fordring omfattet af lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, for hvilken en kommune eller region er fordringshaver, ikke betalt rettidigt, indtræder kommunen henholdsvis regionen i retten til udbetalinger fra staten for et beløb, der svarer til den skyldige betaling. ◄

►I henhold til INDOG § 9, stk. 2, afskærer en betalingsaftale fastsat af kommunen ikke kommunen fra at indtræde i retten til udbetalinger fra staten. ◄ 

 

►Det fremgår af INDOG § 8, stk. 2, at er et privat krav på underholdsbidrag med tillæg af renter, gebyrer og andre omkostninger omfattet af loven ikke betalt rettidigt, indtræder det offentlige på vegne af den bidragsberettigede i retten til udbetalinger fra det offentlige for et beløb, der svarer til den skyldige betaling.◄

► ◄

►Tilladelse til afdragsvis betaling eller henstand med betalingen afskærer ikke det offentliges adgang til at foretage modregning i udbetalinger fra det offentlige, jf. INDOG § 9, stk. 1. ◄

  • Boligstøttelovens § 49, stk. 1.

►Krav på tilbagebetaling af boligstøtte kan modregnes i fremtidig boligsikring eller boligydelse◄. 

Krav på tilbagebetaling af kontanthjælp efter aktivloven kan modregnes i den boligstøtte, der vedrører perioden mellem det tidspunkt, hvor ansøgning indgives, og det tidspunkt, hvor socialpension tilkendes. Krav på betaling af ejendomsskatter vedrørende den ejendom, som boligstøttemodtageren bebor, kan modregnes i boligstøtten.

 

  • Børnefamilieydelseslovens § 11:

I op til halvdelen af børnefamilieydelsen kan modregnes restancer vedrørende betaling i henhold til 

    • dag- og klubtilbud, jf. servicelovens §§ 29 og 35,
    • ►dagtilbudsloven, dette gælder dog ikke skyldige beløb der tilkommer private institutioner, private fritidshjem og privatepasningsordninger, samt◄ 
    • skolefritidsordning, jf. § 50, stk. 2, i lov om folkeskolen.

Der kan ikke modregnes til dækning af andre offentlige krav. Det er uden betydning for modregningen, om hovedkravet vedrører ét barn og modkravet et andet barn.

 

I SKM2006.406.LSR udtalte Landsskatteretten, at det fremgår af § 11, stk. 2, lovbekendtgørelse nr. 846 af 4. september 2000 med senere ændringer, at der i op til halvdelen af børnefamilieydelsen kan modregnes eventuelle restancer vedrørende betaling for dag- og klubtilbud, jf. §§ 15 og 22 i lov om social service, samt skolefritidsordning, jf. § 50, stk. 2, i lov om folkeskolen. Det fremgår endvidere, at ydelsen i øvrigt ikke kan anvendes til modregning af eventuelle offentlige krav. Det fremgår ikke af lovbestemmelsen eller af dens forarbejder, at modregning i børnefamilieydelsen er betinget af en forudgående vurdering af husstandens økonomiske forhold. Kommunen har således været berettiget til at foretage modregning i børnefamilieydelsen som sket. Landsskatteretten stadfæster derfor afgørelsen.

 

SKAT, Hovedcentret har i SKM2008.552.SKAT kommenteret denne afgørelse. Det udtalels således i SKM2008.552.SKAT, at på baggrund af Landsskatterettens afgørelse i SKM.2006.406.LSR kan det lægges til grund, at modregning af restancer vedrørende betaling af skolefritidsordning kan ske uden en forudgående konkret vurdering af skyldners økonomi. Det kan endvidere lægges til grund, at SKAT ikke i forbindelse med remonstration af afgørelse om modregning, eller i forbindelse med anden behandling af skyldners indsigelse mod modregningen, skal foretage en konkret vurdering af skyldners økonomi, herunder en konkret beregning af betalingsevnen i henhold til reglerne i kapitel 6 i inddrivelsesbekendtgørelsen. Modregning i børnefamilieydelsen er således ikke betinget af hverken en forudgående eller efterfølgende vurdering af skyldner eller skyldners husstands økonomiske forhold.

 

Den 1. august 2007 trådte lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag-, fritids-, og klubtilbud i kraft. Samtidig med ikrafttrædelsen blev §§ 29 og 35 i serviceloven ophævet. Der er ikke samtidig hermed indsat en hjemmel i børnefamilieydelseslovens § 11, stk. 2, til at modregne betaling for dag- og klubtilbud i henhold til dagtilbudsloven i børnefamilieydelsen. På denne baggrund har SKAT, Hovedcentret i SKM2008.552.SKAT og SKM2008.556.SKAT meddelt, at der ikke længere kan foretages modregning med eventuelle restancer, vedrørende dag- og klubtilbud i udbetaling af børnefamilieydelsen. Det er dog kun krav, der er opstået i henhold til den nye lov, lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag- fritids-, og klubtilbud, at der ikke kan modregnes i børnefamilieydelsen fra den 1. august 2007 og fremefter. Således kan der fortsat gennemføres modregning for krav, der er opstået i henhold til daværende §§ 29 og 35 i lov om social service. Der skal heller ikke tilbagebetales allerede gennemførte modregninger, hvis kravet var opstået i henhold til daværende §§ 29 og 35 i lov om social service. §§ 29 og 35 blev ophævet ved lov nr. 501 af 6. juni 2007 om dag- fritids-, og klubtilbud's ikrafttræden d. 1. august 2007.

 

 

  • Færdselslovens § 122 b

►Ubetalt parkeringsafgift kan med tillæg af omkostninger modregnes ◄

  1. ►i overskydende skat, ◄
  2. ►i krav på tilbagebetaling af vægtafgift, jf. § 6, stk. 5, ◄
  3. ►i lov om vægtafgift af motorkøretøjer m.v., og ◄
  4. ►i krav på tilbagebetaling af afgift af bilens brændstofforbrug, jf. § 4, stk. 5, i lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler◄.

 

  •  

Indtrædelse viger for modregning/transport mv. i følgende tilfælde:

  • modregning efter kildeskatteloven, herunder KSL § 62, stk. 3
  • statens ret til modregning efter dansk rets almindelige regler herom
  • andre krav stiftet inden afgivelse af indtrædelsesunderretning, forudsat at sikringsakten er gennemført

Modregningsbegrænsninger:

  • Førtidspensionslovens § 46, stk 1:                                                

Disponering hindres reelt af § 46, stk. 1, idet det antages, at udlægsforbud afleder modregningsforbud.

 

  • Pensionsloven §§ 32, 32d, stk. 2 og § 47, stk. 1:               

For meget udbetalt

- folkepension og boligstøtte

- førtidspension og boligstøtte

kan fratrækkes pensionen.

 

Yderligere disponering hindres reelt af § 47, stk. 1, da det antages, at udlægsforbud afleder modregningsforbud.