| Udover normalfradraget er der i ►Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 578 af 23. juni 2009 ◄, der har hjemmel i LL § 9 C, stk. 5, givet mulighed for fradrag for faktiske udgifter til færgetransport og lignende. ►Med virkning fra 1. juli 2009 er der sket en ændring i bekendtgørelsens §§ 2-3 således at bekendtgørelsen nu også giver mulighed for fradrag for de faktiske udgifter til ruteflytransport i de tilfælde hvor transportvejen nødvendiggør dette jf. bekendtgørelsen § 1, stk. 2. Hidtidig praksis i relation til fradrag for flyudgifter der gælder frem til 1. juli 2009, er gengivet i SKM2001.580.TSS.◄
Baggrunden for denne regel er, at fx øboere, der arbejder på fastlandet, dels ikke kan fastlægge den normale transportvej ved bilkørsel, dels afholder udgift til færgetransport ►eller ruteflytransport.◄ Denne udgift står ikke altid i rimeligt forhold til den tilbagelagte strækning ved beregning af befordringsfradrag efter reglerne i LL § 9 C, stk. 1-3.
Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved bilkørsel kan de geografiske forhold mv. ligeledes betinge, at der sejles over fx en fjord eller en vig for således at undgå at skulle køre en længere omvej. Også i disse tilfælde foretages der fradrag for udgift til færgetransport eller lign.
Denne gruppe af skattepligtige kan mod dokumentation fratrække udgiften til færge ►eller ruteflytransport ◄mv. Se SKM2001.654.ØLR, hvor Landsretten fandt, at der ikke kunne godkendes fradrag for færgetransport p.g.a. mangel på dokumentation. Fradrag for udgiften til færgetransport og lign. kan foretages for befordring fx i bil, på cykel, knallert, motorcykel og lignende Se TfS 2000, 563 VLD om skærpede krav til dokumentation for bl.a. tog- og flybilletter på grund af stor afstand mellem hjem og arbejdsplads.
Fradraget begrænses som for alle andre med et beløb svarende til det beregnede befordringsfradrag for 24 km daglig befordring.
Eksempler Eksempel 1.
Den skattepligtige bor i havnebyen på øen X og arbejder i havnebyen Y, hvor færgen fra X lægger til. Da den skattepligtige i begge havnebyer kun skal gå en kort strækning, er der ikke yderligere transport. Den daglige billetudgift er 70,00 kr. Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for: 24 km x 1,90 kr. = 45,60 kr. Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 24,40 kr.
Billetudgift |
70,00 kr. |
Reduktion med et beløb svarende til 24 km |
45,60 kr. |
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt |
24,40 kr. |
Fradraget beregnes altså uden hensyn til det antal kilometer, færgen tilbagelægger.
Hvis transporten med færge mv. er kombineret med yderligere transport, kan normalfradraget benyttes for denne yderligere befordring. I disse tilfælde foretages begrænsningen i fradraget fortrinsvis i fradraget for yderligere transport.
Eksempel 2.
Den skattepligtige bor i havnebyen på øen X og arbejder på fastlandet i en afstand af 8 km fra havnebyen Y. Den skattepligtige medbringer eget transportmiddel f.eks. bil med færgen, hvilket dagligt inkl. personbilletten koster 120,00 kr. Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for. Landtransporten på (2 x 8) 16 km giver ikke fradrag og den daglige udgift til færgetransporten skal reduceres med 16 km - 24 km = - 8 km x 1,90 kr. = - 15,20 kr. Fradrag i alt pr. dag 104,80 kr.
Billetudgift |
120,00 kr. |
Reduktion med et beløb svarende til (16-24) - 8 km |
-15,20 . |
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt |
104,80 kr. |
Eksempel 3.
Hvis eksempel 2 ændres således, at der ud over færgetransporten køres (2 x 16) 32 km i bilen, udgør fradraget pr. arbejdsdag:
Billetudgift |
120,00 kr. |
Fradrag for (32-24) 8 km |
15,20 kr. |
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt |
135,20 kr. |
►Eksempel 4.
Den skattepligtige bor på øen X og arbejder på fastlandet i byen Y. Den skattepligtige kører 20 km fra hjemmet til lufthavnen på øen X, hvorfra han tager ruteflyet til lufthavnen i byen Y. Herfra tager han bussen de 7 km frem til arbejdspladsen. Om aftenen tager han hjem igen. Den daglige billetudgift til ruteflyet er 295,00 kr retur. Landtransporten udgør (2 x 20 km) samt (2 x 7 km) ialt 54 km. Herfra trækkes den del af befordringen pr. arbejdsdag, den skattepligtige ikke har fradrag for: (54 km - 24 km) = 30 km x 1,90 kr. = 57,00 kr. i fradrag. Hertil kommer billetudgiften til ruteflyet ialt 295,00 kr.
◄
Billetudgift |
295,00 kr. |
Fradrag for (54-24) 30 km |
57,00 kr. |
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt |
352,00 kr. |
►Hvis transporten med ruteflyet, som det er tilfældet i eksempel 4, er kombineret med yderligere transport kan normalfradraget benyttes for denne yderligere befordring. I disse tilfælde foretages begrænsningen i fradraget fortrinsvis i fradraget for yderligere transport◄
►Eksempel 5.
Den skattepligtige bor på øen X og arbejder på fastlandet i byen Y. Den skattepligtige bor 5 km fra lufthavnen på øen X, hvorfra han tager ruteflyet til lufthavnen i byen Y. Arbejdspladsen ligger 3 km fra i lufthavnen i byen Y. Om aftenen tager han hjem igen. Den daglige billetudgift til ruteflyet er 295,00 kr. retur. Landtransporten (2 x 5 km) samt (2 x 3 km) ialt 16 km giver ikke fradrag og udgiften til ruteflytansport på 295 kr skal reduceres med 16 km - 24 km = - 8 km x 1,90 kr. = 15,20 kr. Fradrag pr. arbejdsdag er i alt 279,80 kr
◄
Billetudgift |
295,00 kr. |
Reduktion med et beløb svarende til (16-24) - 8 km |
-15,20 kr. |
Fradrag pr. arbejdsdag er i alt |
279,80 kr. |
I SKM2001.580.TSS refereres Told- og Skattestyrelsen svar på, hvorvidt der kan tages fradrag for afholdte flyudgifter, hvis befordringen mellem bopæl og arbejdsplads til dels foretages med fly. Situationen er den, at den skattepligtige benytter fly på en strækning, der efter en konkret vurdering af den normale transportvej i bil må anses for at inkludere færgetransport. Af styrelsens svar fremgår, at skatteyderen kan tage fradrag dels for transport i bil mellem bopæl og arbejdsplads dels - som det mindre i det mere - for udgiften til personoverførsel med færge, uanset befordringen foregår med fly.
|