I det følgende beskrives reglerne om A-skattepligt, bidragspligt SP-bidrag for personer, der har bopæl i udlandet, men som opholder sig midlertidigt i Danmark.
 
Fuld eller begrænset skattepligt►I Danmark skelnes mellem fuld og begrænset skattepligt. Fuld skattepligt medfører globalbeskatning, dvs. beskatning af al indkomst, også fra udlandet. Begrænset skattepligt medfører beskatning af de fleste indkomster, der har relation til Danmark.
 
Fuld skattepligt◄Bopæl i Danmark medfører fuld skattepligt, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 1, for tilflyttere til Danmark kræves dog, at der tages ophold på bopælen, jf. KSL § 7, stk. 1. Ved afgørelsen af, om en person har bopæl i Danmark, skal der foretages en samlet vurdering af, om den pågældende kan antages at have sit hjemsted i Danmark. Dette vil som udgangspunkt være tilfældet, hvis personen har rådighed over en bolig af helårskarakter her i landet. I tvivlstilfælde må en række andre tilknytningsmomenter indgå i afgørelsen, fx erhvervs- og familiemæssige forhold, hvorimod tilmelding til folkeregister og ansøgning om opholdstilladelse som hovedregel ikke skal tillægges selvstændig betydning. Spørgsmålet om opholdstilladelse har dog med lov nr. 228 af 27. marts 1996 om asylansøgere fået betydning, idet skattepligten i visse tilfælde først indtræder på tidspunktet for meddelelse af opholdstilladelse efter udlændingeloven. Se ligeledes TfS 1998, 606 (HRD) om bopælskriteriet og arbejde på en boreplatform. Der skal sondres mellem tilflytnings- og fraflytningssituationer, se i øvrigt LV D.A.1.1.1 - 1.1.2.4.
Ophold, der varer mindst 6 måneder uafbrudt, medfører ligeledes fuld skattepligt fra starten af opholdet, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 2. Et ophold vil ikke blive anset for afbrudt, hvis personen afholder ferie i udlandet af kortere varighed. For personer, der opholder sig midlertidigt i Danmark, vil det praktisk afgørende kriterie for fuld eller begrænset skattepligt ofte være ophold på mindre end 6 måneder eller ophold på mindst 6 måneder i Danmark. Man skal dog være opmærksom på, at bopæl ved ophold også under 6 måneder vil medføre fuld skattepligt i Danmark.
 
Den begrænsede skattepligt knytter sig alene til indkomstens art, og skattepligten skal for den enkelte indkomst fremgå af lovgivningen.
 
Skattefri rejse- og befordringsgodtgørelserSkattefri rejse- og befordringsgodtgørelser efter LL §§ 9A og 9B kan udbetales af såvel danske som udenlandske arbejdsgivere. For opfyldelse af kravene til skattefrihed, se afsnit B.1.7.2.
 
DobbeltbeskatningsoverenskomsterDanmark har indgået dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO'er) med en lang række lande. I disse overenskomster fordeles beskatningsretten til forskellige indkomster. I de overenskomster, Danmark har indgået, har hjemlandet beskatningsretten til løn til offentligt ansatte, der udsendes til tjeneste i Danmark, med mindre særlige forhold gør sig gældende for den ansatte (bl.a. dansk statsborgerskab). Afgørende for beskatningsretten i lønmodtagerforhold er i stort set alle DBO'er begreberne dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fast driftssted samt 183-dagesreglen, som er omtalt de relevante steder. Selvom en DBO giver Danmark ret til at beskatte en given indkomst, skal der dog være intern dansk hjemmel til beskatning. Det er i det efterfølgende forudsat, at der er indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst med det pågældende udland. I de tilfælde, hvor der ikke er indgået en DBO, vil det alene være de interne danske lempelsesregler, der kan føre til nedsat beskatning i Danmark.
 
AM-bidrag, SP-bidragDet er en forudsætning for betaling af AM-bidrag, at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter
AMFL. SP-bidraget følger stort set AM-bidraget, dog gælder der bl.a. aldersmæssige begrænsninger
for betaling af SP-bidrag, se afsnit A.3.
EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har indgået, kan
føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag og SP-bidrag.
Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk lovgivning om social sikring jf. AMFL § 7, stk. 3 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler, bortfalder bidragspligten, hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser efter AMFL § 1 følger af den pågældende mellemfolkelige aftale, jf. AMFL § 7, stk. 4 og ATP-lovens § 17 f, stk. 1.
Told-og skatteregionerne træffer afgørelse om eventuel fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag pga. af
sociale sikringsforhold, jf. afsnit K.3.3.2.1. Den Sociale Sikringsstyrelse skal altid høres i disse sager.
Social sikring i andre lande end ovennævnte kan ikke føre til fritagelse for AM-bidrag og SP-bidrag.
Se afsnit C.6 om social sikring.