Dansk/udenlandsk arbejdsgiver og fuld/begrænset skattepligt

Om fuld og begrænset skattepligt henvises til afsnit C.1 og de der nævnte henvisninger.

Offentligt ansatte danske statsborgere, der udsendes til tjeneste uden for riget, er omfattet af fuld skattepligt, og det samme gælder under visse betingelser deres medrejsende familie. Det følger af KSL § 1, stk. 1, nr. 4.

Fuldt skattepligtige lønmodtagere, der arbejder i udlandet, er bidragspligtige, hvis de udfører arbejde for en dansk arbejdsgiver. Tilsvarende gælder fra den 1/7 2004, hvis de arbejder for en udenlandsk arbejdsgiver, under forudsætning af, at de er omfattet af social sikringslovgivning i Danmark, jf. AMBL § 7, stk. 3 eller 4. Begrænset skattepligtige lønmodtagere, der arbejder i udlandet for en arbejdsgiver her i landet, vil kun være bidragspligtige af den del af lønnen, der hidrører fra beskæftigelse udført her i landet, jf. TfS 1994, 670. Om sammenhængen mellem arbejdsgiver/skattepligt og dermed mellem indeholdelse af A-skat og indeholdelse af AM-bidrag gælder, at når der er tale om arbejde i udlandet for en dansk arbejdsgiver, bortfalder bidragspligten, hvis de pågældende lønmodtagere ikke er skattepligtige til Danmark efter KSL §§ 1 og 2, nr. 1 eller nr. 3, eller stk. 2. Der vil i så fald heller ikke være pligt til at indeholde A-skat.

Når der er tale om arbejde i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, bortfalder bidragspligten, hvis de pågældende lønmodtagere ikke er skattepligtige til Danmark efter KSL § 1.  

Bidragspligten bortfalder derimod ikke, hvis de pågældende er er fuldt skattepligtig til Danmark, men fritaget for at betale skat som følge af en dobbeltbeskatningsoverenskomst eller efter LL § 33 A eller lignende. Fra indkomståret 2008 er AM-bidraget imidlertid en indkomstskat, jf. lov nr. 1235 af 24. oktober 2007,  hvorfor bidraget indgår i lemplesesberegningen efter en DBO eller interne lempelsesregler (LL §§ 33 elelr 33 A). 

Om indkomstopgørelse ved arbejde i udlandet, når der er tale om fuldt skattepligtige, se LV D.B.1 og D.B.2.

Udlandsopholdets varighed

Så længe en person fortsat har sin bopæl i Danmark, vil den pågældende være fuldt skattepligtig i Danmark, jf. KSL § 1, stk. 1, nr. 1. Udlandsopholdets varighed har derfor ingen indflydelse på den danske skattepligt i denne situation. Muligheden for at blive under dansk social sikring kan dog påvirkes af udlandsopholdets varighed. Fuldt skattepligtige personer skal medregne løn fra udlandet, når den samlede indkomst gøres op, uanset om arbejdet er udført for en dansk eller en udenlandsk arbejdsgiver, medmindre personen er hjemmehørende i udlandet.

Beskatningsretten til løn optjent i udlandet vil dog efter de fleste DBO'er være tillagt arbejdslandet, hvis der er tale om en udenlandsk arbejdsgiver (herunder en dansk virksomheds faste driftssted i udlandet) eller hvis opholdet under arbejde i det pågældende land strækker sig over en periode på 183 dage eller mere.

Visse interne danske lempelsesregler er forbundet med opholdets længde, se nedenfor afsnit C.2.6.

AM-bidrag- social sikring

Det er en forudsætning for betaling af AM-bidrag, at der er bidragspligt og bidragsgrundlag efter AMBL.

Lønmodtagere, der er fuldt eller begrænset skattepligtige her i landet og arbejder i udlandet for en arbejdsgiver her i landet er omfattet af bidragspligten i AMBL § 7, stk. 1, litra a. Efter ordlyden af bestemmelsen ses på relationen mellem lønmodtageren og arbejdsgiveren. Afgørende er dermed efter ordlyden, hvem der er lønmodtagerens arbejdsgiver. Det må bero på en almindelig juridisk vurdering af ansættelsesforholdet. Det må kræve, at arbejdsgiveren er en selvstændig juridisk person. Efter ordlyden må der lægges vægt på det juridiske ansættelsesforhold og dermed på, hvem der er lønmodtagerens reelle arbejdsgiver. Det indebærer f.eks., at lønmodtagere, der gennem kortere eller længere tid er udstationeret med bevarelse af ansættelsesforholdet hos en arbejdsgiver her i landet, er bidragspligtige efter loven, jf. dog AMBL § 7, stk. 4. Se bl.a. SKM2005.423.LSR, hvor en klager, der var udstationeret i Thailand for en dansk fagbevægelses bistandsorganisation, blev anset for bidragspligtig efter arbejdsmarkedsfondsloven. Se også SKM2007.154.BR. Se i øvrigt nedenfor afsnit C 2.2.

Lønmodtagere, der er fuldt skattepligtige her til landet og arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver (herunder en dansk arbejdsgivers faste driftssted i udlandet), er tilsvarende bidragspligtige, forudsat de pågældende i medfør af EF-forordning 1408/71 eller en social konvention indgået mellem Danmark og arbejds-/opholdslandet er omfattet af social sikringslovgivning i Danmark. 

Personer, som er fuldt skattepligtige til Danmark, og som arbejder i udlandet for en udenlandsk arbejdsgiver, og hvor der ikke er indgået en social konvention med det pågældende land, er ikke omfattet af bidragspligten, jf. SKM2004.446.TSS

Lovvalgsreglerne i EF-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har indgået, kan føre til, at bidragspligtige personer kan fritages for betaling af AM-bidrag, jf. AMBL § 7, stk. 3 eller 4 , hvis lønmodtageren er omfattet af det andet lands lovgivning om social sikring.

Der er kun bidragspligt, hvis arbejdstageren efter forordningen er undergivet dansk lovgivning om social sikring, jf. AMBL § 7, stk. 3. For så vidt angår de mellemfolkelige aftaler bortfalder bidragspligten, hvor dette for en eller flere af de sociale sikringsydelser der er opremset i AMBL § 7, stk. 4 følger af den pågældende aftale, jf. AMBL § 7, stk. 4 .

SKAT træffer afgørelse om eventuel fritagelse for AM-bidrag på grund af sociale sikringsforhold, jf J.3.3.2.1. Den Sociale Sikringsstyrelse skal høres i disse sager, såfremt der er tvivl om, hvor personen er socialt sikret jf. bekendtgørelse nr. 406 af 19/5 2008, der ændrer § 14, 2. pkt. i bekendtgørelse nr. 1524 af 14/12 2006 om arbejdsmarkedsbidrag .

Se afsnit C. 5 om social sikring.