ForvaltningslovenFVL §§ 19-21 indeholder regler om partshøring. Reglerne betyder, at hvis en part i en sag ikke
kan antages at være bekendt med, at myndigheden er i besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktiske omstændigheder, må myndigheden ikke træffe afgørelse, før
parten er gjort bekendt med oplysningerne og har haft lejlighed til at fremkomme med en udtalelse. Det gælder dog kun, hvis oplysningerne er til ugunst for den pågældende part og er af
væsentlig betydning for sagens afgørelse. Herudover findes der i FVL § 19, stk. 2, en række nærmere opregnede tilfælde, hvor der
undtagelsesvis ikke er pligt til partshøring. Endelig fremgår det af FVL § 20, at i sager, hvor myndigheden efter anmodning fra en part kan
ændre en afgørelse, kan partshøring undlades, hvis sagens karakter og hensynet til parten selv taler for det.
Selv om udgangspunktet er, at en sags juridiske elementer ikke er omfattet af partshøringspligten, kan et ændret retligt bedømmelsesgrundlag bevirke, at der skal ske
partshøring herom. Dette vil også være tilfældet i situationer, hvor en udtalelse, som afgørelsesmyndigheden har indhentet fra en anden myndighed, indeholder et ændret
retligt bedømmelsesgrundlag.
Forvaltningslovens partsbegrebFVL indeholder ikke en definition af partsbegrebet, men udtrykket skal forstås i overensstemmelse
med det almindelige forvaltningsretlige partsbegreb, herunder den praksis, der har udviklet sig i tilknytning hertil. Afgørelsens adressat, dvs. den person afgørelsen rettes til, er
herefter utvivlsomt part. Men også andre end adressaten kan være part. Som part anses personer i øvrigt, der har en væsentlig, direkte, individuel og retlig interesse (af
økonomisk eller personlig art) i sagens afgørelse og udfald.
I SKM2005.224.ØLR fandt landsretten hverken advokatens indsigelser om utilstrækkelige partshøring eller mangelfuld begrundelse for godtgjort. I
forbindelse med kontradiktion tilllægger landsretten det betydning, at der forud for skatteforvaltningens kendelse var afholdt møde med skatteyder.
I SKM2005.277.VLR fandt landsretten, at der ikke var grundlag for at tilsidesætte afgørelserne som ugyldige som følge af manglende
partshøring. Landsretten lagde vægt på, at skatteyder i forbindelse med indkaldelse af bilagsmateriale i 2002 på ny fik mulighed for at udtale sig om ansættelserne, ligesom
der på et møde forud for afgørelsen var lejlighed til at komme med bemærkninger. Tilsvarende afgørelsen refereret i SKM2005.276.VLR.
I SKM2006.677.HR havde partshøring over en af Told- og
Skattestyrelsen udarbejdet redegørelse for karakteren af det skattearrangement, som den skattepligtige havde deltaget i, ikke fundet sted. Efter en konkret væsentlighedsvurdering kunne
denne sagsbehandlingsfejl dog ikke bevirke, at afgørelsen om forhøjelse af skatteansættelsen var ugyldig. Dommen er en stadfæstelse af afgørelsen refereret i SKM.2005.122.ØLR.
SkatteforvaltningslovenVed siden af FVL indeholder SFL detaljerede og uddybende regler om
ubetinget partshøring i form af agterskrivelse, jf. afsnit E.3.5.2 og sagsfremstilling, jf. afsnit E.3.5.3 og
E.3.6.
Skatteforvaltningslovens partsbegrebDet forudsættes nu efter SFL §§ 19 og 20, at andre end den en afgørelse
direkte vedrører kan være part, således, at der vil være pligt til at sende agterskrivelse og sagsfremstilling til alle parter i overensstemmelse med forvaltningslovens
partsbegreb.
I konsekvens heraf, skal der i sager vedrørende ændret fordeling af afståelsesvederlaget, jf. afskrivningslovens § 45 og ejendomsavancebeskatningslovens § 4, fremsendes agterskrivelse og sagsfremstilling til både køber og sælger.
►Foretager et selskab omstrukturering fx skattefri ophørsspaltning anses selskabet som part i forbindelse med ansøgning om omstrukturering.◄
►I SKM2008.166.ØLR var en direktør for et selskab ikke
berettiget til efter skatteforvaltningslovens § 40 at klage til Landsskatteretten over en afgørelse om selskabets skatteansættelse, selv om afgørelsen havde bevismæssig
betydning i en sag om direktørens personlige skatteansættelse. Direktøren ville ikke være afskåret fra at anfægte bedømmelsen, både med hensyn til vurderingen
af bevislighederne og med hensyn til retsanvendelsen, i forbindelse med den personlige skatteansættelse.◄
Gaveafgift I alle gavesager skal agterskrivelse og sagsfremstilling fremsendes til høring hos gavegiver og gavemodtager, og såvel gavegiver som gavemodtager
skal tiltræde et eventuelt afkald på fuld høringsfrist.
VurderingsområdetAndre end ejeren af den faste ejendom kan have en væsentslig individuel retlig interesse i vurderingen af ejendommen.
Se fx SKM2001.344.HR, hvor høringen af et sambeskattet moderselskab i forbindelse med ændringen af ansættelsen for datterselskabet var sket ved,
at moderselskabet havde modtaget kopi af agterskrivelsen til datterselskabet. Reglerne i forvaltningsloven har en udfyldende selvstændig betydning for de
afgørelser, der træffes efter reglerne i SFL.
Told-, moms- og afgiftssagerI alle told-, moms- og afgiftssager skal et forslag til afgørelse og en sagsfremstilling sendes til høring hos afgørelsens
adressat efter tilsvarende regler, som gælder efter SFL §§ 19 og 20. I sager, der kan påklages til landsskatteretten uden deltagelse af
læge retsmedlemmer, som bestemt af landsskatteretspræsidenten efter SFL § 13, stk.3, 1. pkt., jf. bekendtgørelse nr. 1025 af 24. oktober 2005,
skal sagsfremstilling dog først udarbejdes, når klage er indgivet.
Andre end afgørelsens adressat, som er part i sagen, skal høres efter reglerne i SFL §§ 19 og 20, jf. FVL
§ 20, jf. endvidere afsnit E.3.5.3. |