Indhold
Dette afsnit handler om reglerne for motorankenævnenes sammensætning.
Afsnittet indeholder:
- Udtræden og fritagelse for medlemskab
Antal nævn og medlemmer
Skatteministeren bestemmer landets inddeling i motorankenævnskredse og antallet af medlemmer af det enkelte motorankenævn. Se SFL § 8, stk. 1.
Landet er opdelt i 4 motorankenævnskredse. Se BEK nr. 1057 af 10/11/2009 § 4.
Stedlig kompetence
En klage behandles af motorankenævnet i den kreds, hvor den pågældende del af SKAT, der har truffet afgørelsen, er beliggende. Ankechefen er, hvis der er store forskelle i antallet af sager hos nævnene, bemyndiget til at flytte sager til et andet nævn. Se BEK nr. 1058 af 10/11/2009 § 2, stk. 3.
Udnævnelse af medlemmer
Motorankenævn er kollegiale organer, hvis medlemmer er udnævnt af ministeren eller den, som ministeren bemyndiger hertil. Udnævnelseskompetencen omfatter endvidere, at der vælges en suppleant for hvert af medlemmerne.
Ministeren har bemyndiget chefen for Ankecentret til at udøve udnævnelseskompetencen. Se SKM2009.109.SKAT.
Mindst 2 af medlemmerne udnævnes efter indstilling fra hovedorganisationen af bilejere. Et af de indstillede medlemmer og dettes suppleant skal være teknisk sagkyndige, henholdsvis handelskyndige. De resterende medlemmer udnævnes efter indstilling fra forhandlerorganisationerne for bilbranchen. Kun personer der er valgbare til kommunalbestyrelsen her i landet kan indstilles.
Se SFL § 8, stk. 4.
Under særlige omstændigheder kan ankechefen undlade at udnævne en indstillet person. Årsagerne til at undlade at udnævne kan være manglende indgivelse af selvangivelse eller manglende overholdelse af afdragsordning om restancer.
Udtræden og fritagelse for medlemsskab
Det at være motorankenævnsmedlem er et borgerligt ombud, hvorfor der er pligt til at modtage valg.
En person kan dog kræve sig fritaget for valg, hvis vedkommende
- på tiltrædelsestidspunktet er fyldt 60 år
- har været medlem af skatteankenævnet i to hele sammenhængende valgperioder
- ikke har dansk indfødsret
- af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget.
Se SFL § 8, stk. 5.
Endvidere kan et medlem udtræde af nævnet, hvis den pågældende på grund af helbredstilstand, varetagelse af andet offentligt hverv, forretninger eller lignende har rimelig grund til at ønske sig fritaget. Et medlem kan endvidere meddeles orlov i en periode på op til 12 måneder. Se SFL § 9, stk. 2.
Når et medlem udtræder af nævnet eller meddeles orlov indtræder suppleanten i nævnet. Se SFL § 9, stk. 3.
Skatteministeren kan under særlige omstændigheder tilbagekalde udnævnelsen af et medlem. Se SFL § 9, stk. 4. Denne bemyndigelse er ikke delegeret til ankechefen.
Funktionsperioden for motorankenævnet begynder den 1. juli i det år, hvor den kommunale valgperiode begynder. Se SFL § 8, stk. 2.
Et motorankenævn vælger selv en formand og en næstformand. Se SFL § 10, stk. 1.
Besluttende led
Motorankenævnet kan på ethvert tidspunkt i funktionsperioden træffe beslutning om at opdele sig i besluttende led. Beslutningen om opdeling i besluttende led, samt antal og størrelse af de besluttende led træffes af nævnet ved almindelig stemmeflerhed.
Formanden eller næstformanden skal være medlem af alle besluttende led, og leddet skal herudover have mindst to medlemmer.
Ved opdelingen i besluttende led skal der henses til, at disse får en alsidig sammensætning. Der er ikke i lovgivningen angivet en nærmere definition af begrebet "alsidig sammensætning".
Det er endvidere et krav, at ethvert medlem skal have sæde i mindst et besluttende led. Der er intet til hinder for, at et medlem kan sidde i flere besluttende led.
Desuagtet at et motorankenævnsmedlem ikke har sæde i et besluttende led, kan vedkommende
- kræve at få tilsendt mødeindkaldelse
- deltage i møder i besluttende led, hvor vedkommende ikke har sæde
Nævnsmedlemmer, der ikke er medlem af det besluttende led, har ikke stemmeret, men har ret til at udtale sig, samt til at forlange sager forelagt til afgørelse for det samlede ankenævn. En sag kan forlanges forelagt det samlede motorankenævn såvel før som efter, at det besluttende led har truffet afgørelse i sagen.
Kravet om, at en sag ønskes behandlet i det samlede nævn, skal være fremsat inden afslutningen af det møde, hvor sagen er behandlet. Mødet anses for afsluttet ved protokollens underskrift.
Se SFL § 10, stk. 3 og BEK nr. 1058 af 10/11/2009 § 8.