Indhold
Dette afsnit handler om det materielle grundlag for et søgsmål.
Afsnittet indeholder:
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Regel
Hovedreglen er, at en administrativ afgørelse først kan indbringes for domstolene, når der foreligger en endelig administrativ afgørelse. Se SFL § 48, stk. 1.
Der foreligger en endelig administrativ afgørelse, når den øverste forvaltningsmyndighed på området (det kan være skatteankenævn, Landsskatteretten, Skatterådet eller SKAT) har fået spørgsmålet forelagt til prøvelse, og denne klageinstans enten har afgjort spørgsmålet eller har afvist at behandle spørgsmålet.
Bemærk
Skatteforvaltningsloven blev indført i forbindelse med sammenlægningen af de kommunale og statslige skattemyndigheder i 2005 og erstattede den tidligere skattestyrelseslov. Bestemmelserne om krav til en endelig administrativ afgørelse og frister for sagsanlæg er videreført i skatteforvaltningsloven, hvorfor også tidligere retspraksis er relevant som fortolkningsbidrag.
Se også
Afsnit A.A.10.2 om Klagesystemet, afsnit A.A.10.3.4 "Inddragelse af nye spørgsmål i sagen" og afsnit A.A.10.3.5 "Frister for sagsanlæg".
Praksis for prøvelse
Hvis der ikke er tale om en endelig administrativ afgørelse, vil Skatteministeriet nedlægge påstand om, at sagen afvises. Det er en formalitetsindsigelse, som retten tager stilling til inden den materielle del af sagen forberedes.
Retspraksis
En særlig problemstilling er sager, hvor Landsskatteretten alene har truffet en formalitetsafgørelse, fx. afvist sagen, eller hvor der under sagsbehandlingen i Landsskatteretten træffes en afgørelse om formaliteten.
Det er muligt at anlægge sag alene om en formalitetsindsigelse, men det er ikke muligt at inddrage det materielle i retssagen, før der foreligger en endelig afgørelse af det materielle spørgsmål.
Folketingets Ombudsmand bemærkede i en udtalelse af 26. april 2004 til et revisionsfirma, at anvendelsesområdet for skatteforvaltningslovens bestemmelse om, at der skal foreligge en endelig afgørelse bør fastlægges af domstolene, hvorfor ombudsmanden ikke ville gå ind i sagen. Et revisionsfirma havde klaget til Folketingets Ombudsmand over, at Landsskatteretten havde afsagt en formalitetskendelse i en konkret skattesag, og Skatteministeriet havde nægtet at godkende en suspension af fristen for sagsanlæg indtil Landsskatteretten havde truffet afgørelse i den materielle del af sagen. Se SKM2004.212.DEP.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Skemaet viser relevante afgørelser om rækkevidden af prøvelsen, når der ikke foreligger en endelig administrativ afgørelse af sagens materielle spørgsmål.
Afgørelse samt tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelse i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
SKM2003.551.VLR |
Landsskatteretten havde afvist genoptagelse, og alene dette spørgsmål kunne prøves. Behandling af sagens materielle indhold blev afvist. |
Alene prøvelse af formalitetsspørgsmål |
SKM2001.581.VLR |
Landsskatteretten havde afvist behandling af klagen pga. fristoverskridelse, og alene dette spørgsmål kunne prøves. |
Alene prøvelse af formalitetsspørgsmål |
Byretsdomme |
SKM2007.551.BR |
Afvisning af sagen, da den administrative rekursadgang ikke var udnyttet. |
Ikke endelig administrativ afgørelse |
SKM2007.545.BR |
Afvisning af sagen, da den administrative rekursadgang ikke var udnyttet. Sagsøgers anbringende om, at sagen ikke var egnet til behandling i Landsskatteretten blev afvist. |
Ikke endelig administrativ afgørelse |
SKM2002.521.BR |
Prøvelsesretten efter konkurslovens § 242 var afskåret, da der ikke forelå en endelig administrativ afgørelse. |
Se også TfS 2000, 638 ØLR |
SKAT |
SKM2004.212.DEP |
Afvisning af fristforlængelse for indbringelse af formalitetspørgsmål indtil den materielle del af sagen er færdigbehandlet i Landsskatteretten. |
|