Indhold

Dette afsnit handler om SKATs muligheder for at foretage vurderinger og skønsmæssigt ændre salærkravene. Se SFL § 57.

Afsnittet indeholder:

  • Regel
  • Vurdering af rimelighed
  • SKAT udøver skøn
  • SKATs beføjelser
  • Tilbagebetaling af omkostningsgodtgørelse
  • Påklage af SKATs afgørelse
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT - meddelelser med videre

Regel

SKATs udgangspunktet er, at oplysningerne om udgifterne til behandlingen af sagen, herunder honoraret til den sagkyndige, er korrekte og rimelige og kan lægges til grund ved behandlingen af ansøgningen.

Vurdering af rimelighed

Finder SKAT imidlertid anledning til at undersøge rimeligheden af størrelsen af den sagkyndiges honorarkrav, indgår der flere kriterier i vurderingen. Det drejer sig om

  • sagens karakter, genstand og kompleksitet
  • størrelsen af honorartimesatsen sammenholdt med en gennemsnitlig timesats inden for den pågældende branche
  • om der er ydet specialistbistand
  • antallet af timer, der er anvendt
  • sagens resultat og
  • sagens eventuelle vidererækkende betydning for andre skatte- og afgiftspligtige eller for samme skatte- eller afgiftspligtige for samme eller andre år.

Kompleksiteten m.m.

Endvidere må der tages hensyn til, at andre ikke målelige forhold kan influere på honorarstørrelsen, fx. sagens kompleksitet og karakter i øvrigt.

Specialviden

I sager, hvor den skatte- eller afgiftspligtige har antaget en sagkyndig med stor specialviden på området, må man acceptere et honorar, som ligger over den gennemsnitlige timesats.

Sagens resultat

I sager, som den skatte- eller afgiftspligtige vinder fuldt ud eller i overvejende grad, må der tages hensyn til, at det forhold, at sagen vindes af den skatte- eller afgiftspligtige, netop udgør en selvstændig parameter for advokaters salærfastsættelse.

SKAT udøver skøn

SKAT kan udøve et skøn, hvis honorartimesats og antal timer ikke findes rimeligt.

Ved udøvelse af skønnet kan anvendes de gennemsnitstimesatser, der kan udledes af de redegørelser, som SKAT årligt afgiver til Folketinget om den udgiftsmæssige udvikling mv. på området.

Eksempel

Landsskatteretten tiltræder SKATs vurdering af advokats honorarkrav, hvor honoraret nedsættes med ca. 72 %. I afgørelsen henviser Landsskatteretten til det registrerede tidsforbrug, advokatens normale timesats og sagens resultat. Landsskatteretten lægger som udgangspunkt ikke vægt på, at honoraret er fastsat til det beløb, som Skatteministeriet fik tilkendt i sagsomkostninger. Se SKM2009.812.LSR.

Eksempel

Landsretten finder, at SKAT kan foretage rimelighedsvurdering og skønsmæssigt fastsætte det godtgørelsesberettigede beløb. Se SKM2008.115.VLR.

Eksempel

Byretten finder, at alene rimelige udgifter til sagkyndig bistand kan kræves godtgjort og, at SKAT på egen hånd kan tage stilling til et honorarkrav. Se SKM2009.111.BR.

►Eksempel◄

►Sagen vedrørte rimeligheden af et faktureret honorar fra sagkyndig. Den sagkyndige var ikke medlem af en brancheorganisation. SKAT havde udbetalt godtgørelse svarende til 30 % af det ansøgte honorar. En syns- og skønsmand vurderede et rimeligt honorar til 29 % af det ansøgte honorar, men at store vanskeligheder med fremskaffelse af dokumentation eller lignende kunne forøge tidsforbruget væsentligt. Landsskatteretten fandt herefter ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn, idet det ikke var godtgjort, at der havde foreligget sådanne ekstra vanskeligheder i forhold til de oplysninger, som havde været forelagt for syns- og skønsmanden. Se SKM2010.657.LSR.◄

Supplerende oplysninger

Til brug for behandlingen af spørgsmålet om størrelsen af udgifterne til sagens behandling kan SKAT indhente en supplerende udtalelse fra den klageinstans, hvor sagen har været behandlet.

Krav til dokumentation

SKAT kan anmode den godtgørelsesberettigede eller den sagkyndige om yderligere oplysninger til brug for behandlingen af ansøgningen om omkostningsgodtgørelse. Se § 4 i bekendtgørelse nr. 958 af 10. oktober 2005.

De yderligere oplysninger, som SKAT evt. kan indkalde, for at få sagen belyst tilstrækkeligt er fx timesagsregnskab og klagen.

Tavshedspligt/Juridiske redegørelser

SKAT kan ikke forlange, at få den sagkyndiges juridiske redegørelser, da de er omfattet af den sagkyndiges tavshedspligt. Se SKM2008.216.SKAT.

SKATs beføjelser

Hvis en sags faktiske omstændigheder ikke er belyst i tilstrækkelig omfang, eller er SKAT ikke enig i godtgørelseskravet, kan SKAT

  • foretage en rimelighedsvurdering af godtgørelseskravet og derefter skønsmæssigt fastsætte det godtgørelsesberettigede beløb, eller
  • forelægge godtgørelseskravet for den relevante brancheorganisation.

Partshøring

Indhentes udtalelser fra den sagkyndiges brancheorganisations klagenævn, kan der i overensstemmelse med de almindelige partshøringsregler i forvaltningsloven ikke træffes afgørelse om godtgørelsesspørgsmålet uden, at der inden har været givet den sagkyndige/den skatte- eller afgiftspligtige adgang til at kommentere dette nævns udtalelse.

Forelæggelse af salærer for Brancheorganisationernes klagenævn

Advokatrådet, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer og Foreningen Registrerede Revisorer behandler forespørgsler fra SKAT om rimeligheden af størrelsen af deres medlemmers honorarer.

Advokatnævnet

Klager over advokatsalær skal indbringes for Advokatnævnet. Se retsplejelovens § 146.

Fristen for at indgive en klage over advokatsalær er et år efter retsplejelovens § 146 stk. 2, fristen regnes fra den endelige afregning af den pågældende sag.

Advokatnævnet kan behandle en klage, der er indgivet senere, hvis nævnet vurderer, at fristoverskridelsen er rimeligt begrundet.

Afvises en salærklage på grund af fristoverskridelse, kan SKAT selv foretage en vurdering af om honorarkravet er rimeligt.

SKATs afgørelse om omkostningsgodtgørelse kan indbringes for Landsskatteretten indenfor den sædvanlige klagefrist.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved Advokatnævnet er ca. ½ år.

Revisororganisationernes responsumudvalg

Klager over revisorhonorarer skal forelægges for de respektive revisororganisationers responsumudvalg.

Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved de respektive revisororganisationers responsumudvalg er typisk over et ½ år.

Brancheorganisations klagenævn afgørelse

Har Advokatnævnet nedsat honoraret eller finder revisororganisationernes responsumudvalg, at honoraret har været for stort, eller har SKAT foretaget en rimelighedsvurdering og skønsmæssigt nedsat honoraret, kræves det for meget udbetalte godtgørelsesbeløb tilbagebetalt. Se SFL § 57, stk. 4, 1. pkt.

Tilsvarende gør sig gældende, hvis SKAT ikke kan anerkende størrelsen af andre udgifter til sagens behandling, f.eks. rejseomkostninger eller udgifter til indhentelse af en sagkyndig erklæring.

Eksempel på afgørelse fra revisororganisationernes responsumudvalg

Landsskatteretten tiltræder SKATs skønsmæssige nedsættelse af en statsautoriseret revisors honorar med ca. 40 %. SKAT havde anmodet Foreningen af Statsautoriserede Revisorers responsumudvalg om en udtalelse om rimeligheden af honoraret. Responsumudvalget havde udtalt, at honoraret ikke burde have oversteget et beløb, der svarede til ca. 60 % af det fakturerede. Se SKM2009.401.LSR.

Tilbagebetaling og renter

Hovedreglen er, at krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt omkostningsgodtgørelse sker uden beregning af renter.

I det tilfælde et klagenævn i sin kendelse har pålagt renter, opkræves der renter af tilbagebetalingsbeløbet.

Påklage af SKATs afgørelse

SKATs afgørelse om tilbagebetaling af et udbetalt omkostningsgodtgørelsesbeløb kan påklages til Landsskatteretten og indbringes for domstolene.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

SKM2008.115.VLR

Landsretten finder, at SKAT kan foretage rimelighedsvurdering og skønsmæssigt fastsætte det godtgørelsesberettigede beløb.

SKAT kan udøve skøn

Byretsdomme

SKM2009.111.BR

Byretten finder, at alene rimelige udgifter til sagkyndig bistand kan kræves godtgjort og, at SKAT på egen hånd kan tage stilling til et honorarkrav.

Skat kan udøve skøn

Landsskatteretskendelser

SKM2010.657.LSR

►Sagen vedrørte rimeligheden af et faktureret honorar fra sagkyndig. Den sagkyndige var ikke medlem af en brancheorganisation. SKAT havde udbetalt godtgørelse svarende til 30 % af det ansøgte honorar. En syns- og skønsmand vurderede et rimeligt honorar til 29 % af det ansøgte honorar, men at store vanskeligheder med fremskaffelse af dokumentation eller lignende kunne forøge tidsforbruget væsentligt. Landsskatteretten fandt herefter ikke grundlag for at tilsidesætte SKATs skøn, idet det ikke var godtgjort, at der havde foreligget sådanne ekstra vanskeligheder i forhold til de oplysninger, som havde været forelagt for syns- og skønsmanden. ◄

SKAT kan udøve skøn ◄

Godtgørelses-berettiget honorar nedsættes

SKM2009.812.LSR

Landsskatteretten tiltræder SKATs vurdering af advokats honorarkrav, hvor honoraret nedsættes med ca. 72 %. I afgørelsen henviser Landsskatteretten til det registrerede tidsforbrug, advokatens normale timesats og sagens resultat. Landsskatteretten lægger som udgangspunkt ikke vægt på, at honoraret er fastsat til det beløb, som Skatteministeriet fik tilkendt i sagsomkostninger.

SKAT kan udøve skøn

SKM2009.401.LSR

Landsskatteretten tiltræder SKATs skønsmæssige nedsættelse af en statsautoriseret revisors honorar med ca. 40 %. SKAT havde anmodet Foreningen af Statsautoriserede Revisorers responsumudvalg om en udtalelse om rimeligheden af honoraret. Responsumudvalget havde udtalt, at honoraret ikke burde have oversteget et beløb, der svarede til ca. 60 % af det fakturerede.

FSR-responsumudvalg

SKAT

SKM2008.216.SKAT

SKAT kan ikke forlange, at få den sagkyndiges juridiske redegørelser, da de er omfattet af den sagkyndiges tavshedspligt.

Juridiske redegørelser