Indhold
Dette afsnit handler om hvilken dokumentation, der skal være i forbindelse med ansøgning om omkostningsgodtgørelse.
Afsnittet indeholder:
- Dokumentationskrav
- Ikke blanketkrav til ansøgning
- Øvrig dokumentation
- Regninger m.m. fra før 24. juli 2002
- Acontoudbetaling
- Krav til regning
- Massesager
- Opdeling af udgifterne
- Attestation
- Overdragelse af kravet
Dokumentationskrav
Skatteministeren er bemyndiget til at fastsætte nærmere bestemmelser om hvilke oplysninger, der skal følge ansøgningen om omkostningsgodtgørelse. Se SFL § 58.
I bekendtgørelse nr. 958 af 10. oktober 2005 fremgår hvilke oplysninger, der skal følge en ansøgning om omkostningsgodtgørelse.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 1. november 2005 med virkning for ansøgninger om omkostningsgodtgørelse indgivet den 1. november 2005 og senere. Se bekendtgørelsens § 7, stk. 1.
Ikke blanketkrav til ansøgningen
Det følger af bekendtgørelsens § 5, stk. 1, at det ikke er nødvendigt at anvende blanket ved ansøgningen om omkostningsgodtgørelse, når ansøgningen indeholder de oplysninger, som fremgår af SKATs blanket.
Øvrig dokumentation
Med ansøgningen om omkostningsgodtgørelse skal følge en kopi af
- den afgørelse, kendelse eller dom, som den pågældende instans har truffet i skatte- eller afgiftssagen for hver instans.
- udtalelsen fra den administrative instans om graden af medhold efter SFL § 56
- den regning, der søges godtgørelse for.
Regninger m.m. til ansøgning fra før 24. juli 2002
Hvis en ansøgning om omkostningsgodtgørelse er indgivet den 24. juli 2002 eller senere, og de pågældende regninger er skrevet inden bekendtgørelsen trådte i kraft, kan SKAT efterfølgende kræve en opdeling af udgifterne, som det fremgår af den nye bekendtgørelse, hvis SKAT skønner det nødvendigt i den konkrete sag. Regningerne skal dog ved indgivelsen af ansøgningen som minimum leve op til de tidligere gældende dokumentationskrav.
Acontoudbetaling
Er sagen uafsluttet, skal der vedlægges en kopi af den underretning, ansøgning, klage eller stævning, der ligger til grund for ansøgningen om omkostningsgodtgørelse. Se om muligheden for acontoudbetaling under afsnittet A.A.13.8 om udbetaling af godtgørelse.
Krav til regning
Det er en betingelse for at opnå omkostningsgodtgørelse, at regningen der er stilet til den godtgørelsesberettiget fra den sagkyndige er udarbejdet på grundlag af sædvanlig fakturering.
Regningen skal desuden være delt op med hensyn til størrelsen af honoraret for arbejdet ved hver klageinstans pr. klagepunkt samt indeholde oplysninger om anvendt antal timer pr. instans pr. klagepunkt (eventuelt skønsmæssigt).
Der skal tillige være en kort beskrivelse af det arbejde, som den sagkyndige har udført ved hver instans, og om der er særlige forhold, som begrunder honorarkravet, fx om sagen er principiel.
Massesager
De investorforeninger, der er dannet med det formål at føre sager om 10-mandsprojekter ved skatteankenævnene, Landsskatteretten og domstolene, kan ansøge om og modtage omkostningsgodtgørelse af udgifter til sagkyndig bistand i 10-mandsprojekterne efter fuldmagt fra den enkelte investor.
Ansøgningen skal være vedlagt en fuldmagtsblanket underskrevet af investor. Derimod behøver ansøgningen ikke at være underskrevet af ansøgeren.
Desuden skal ansøgningen være vedlagt kopi af de regninger, der søges omkostningsgodtgørelse for samt dokumentation for, at beløbet er betalt eller skal betales. Regningerne skal være bilagt en liste over samtlige de investorer, der betaler en andel af regningerne. Regningerne stiles til de på listen opførte investorer hver for den andel, der er opført på listen ud for hver investor.
Opdeling af udgifter
Indgår der i en sag spørgsmål, der ikke er omfattet af ordningen om omkostningsgodtgørelse, skal der foretages en opdeling af de afholdte udgifter der er godtgørelsesberettiget og dem, der ikke er godtgørelsesberettiget.
Indgår der f.eks. i en straffesag spørgsmål om skatteansættelse, gives der omkostningsgodtgørelse til sagkyndig bistand m.v. der kan henføres til klagesagen om ansættelsesspørgsmålet.
Attestation
Såvel den sagkyndige som den skatte- eller afgiftspligtige attesterer ved deres underskrifter på ansøgningen under strafansvar, at de afgivne oplysninger er korrekte. Se SFL §§ 60 og 61.
Det gælder også, selvom kravet på omkostningsgodtgørelse er transporteret til rådgiveren.
Underskrifterne kan afgives ved digital signatur, hvis der er mulighed for det.
Har den godtgørelsesberettigede anvendt flere sagkyndige til behandlingen af en godtgørelsesberettiget sag, skal alle de pågældende sagkyndige som udgangspunkt attestere på ansøgningen, at de afgivne oplysninger om den sagkyndiges egne forhold er rigtige.
Overdragelse af kravet
Er kravet på omkostningsgodtgørelse overdraget til den sagkyndige, herunder pantsat, efter SFL § 52, stk. 5, skal dette fremgå af ansøgningen. Den af SKAT udarbejdede ansøgningsblanket indeholder en rubrik til angivelse af evt. overdragelse, som attesteres af den godtgørelsesberettigede ved underskriften på blanketten. Har den godtgørelsesberettigede ikke krydset af i denne rubrik, kræves særskilt dokumentation for overdragelsen, inden udbetaling kan ske.
Er en anden blevet bemyndiget til at modtage beløbet, er det fortsat et krav, at den godtgørelsesberettigede skal fremlægge dokumentation for overdragelsen.