Indhold
Dette afsnit handler om den indbyrdes fordeling af kompetencen mellem de enkelte told- og skattemyndigheder, herunder skatteministeren
Afsnittet indeholder:
- Skatteministeren
-
- Skatte, vurderingsankenævn og motorankenævn
- Skatterådet
- Kompetenceafgrænsningens omfang
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skatteministeren
Skatteministeren kan ikke træffe afgørelse om en skatteansættelse, en vurdering af fast ejendom eller en registrering af et køretøj, herunder de med sådanne ansættelser forbundne bevillinger og dispensationer. Se SFL § 14, stk. 1, nr. 1.
kan ikke træffe afgørelse i en sag, i det omfang Skatterådet, Landsskatteretten, et skatteankenævn, et vurderingsankenævn eller et motorankenævn har taget stilling til sagen. Se SFL § 14, stk. 1, nr. 2.
Uanset dette kan dog ændre et forhold i en ansættelse af indkomst- og ejendomsværdiskat af de grunde, der er nævnt i SFL § 27, stk. 1, hvis den skattepligtige ikke udtaler sig mod ansættelsen. På tilsvarende vis kan ændre et forhold i et afgiftstilsvar eller i godtgørelse af en afgift af de grunde, der er nævnt i SFL § 32, stk. 1, hvis den afgiftspligtige henholdsvis den godtgørelsesberettigede ikke udtaler sig herimod. Se SFL § 27, stk. 3 og § 32, stk. 3.
Udover at ikke kan ændre nævnenes afgørelser, kan heller ikke udstede direktiver for nævnenes arbejde. kan tilkendegive sin mening overfor nævnene efter anmodning eller af egen drift.
Når en klagesag er påbegyndt, er afskåret fra af egen drift at ændre de spørgsmål, der er under behandling hos klagemyndigheden. Se SKM2009.106.SKAT.
Eksempel
Hvis vurderer, at en afgørelse er ugyldig, har ikke kompetence til at annullere afgørelsen og erstatte den med en ny gyldig afgørelse. Der er derimod ikke noget til hinder for, at i en sådan situation gør klagemyndigheden opmærksom på, at der er anledning til at fremskynde afgørelsen.
Skatte-, vurderings- eller motorankenævn
Et skatte-, vurderings- eller motorankenævn kan ikke træffe afgørelse i en sag, idet omfang Skatterådet eller Landsskatteretten har taget stilling til sagen. Se SFL § 14, stk. 1, nr. 3.
Nævnene kan kun tage stilling til ansættelsen vedrørende det påklagede år.
Skatterådet
Skatterådet kan ikke træffe afgørelse i en sag, idet omfang Landsskatteretten har taget stilling til sagen. Se SFL § 14, stk. 1, nr. 4.
Kompetenceafgrænsningens omfang
En underordnet myndigheds kompetence er afskåret "i det omfang" en overordnet myndighed har taget stilling til sagen. Se SFL § 14.
Dette betyder, at den underordnede myndigheds kompetence kun er afskåret, hvis den overordnede myndighed har taget stilling til det samme spørgsmål. Andre forhold i ansættelsen kan således ændres.
►SKAT kan endvidere ændre en afgørelse truffet af en klageinstans, hvis denne afgørelse hviler på et urigtigt faktuelt grundlag. Det er en forudsætning for en sådan ændring, at det urigtige faktuelle grundlag ikke kan tilregnes SKAT.◄
Hvis den overordnede myndighed alene har taget stilling til et formelt spørgsmål, er den underordnede myndighed ikke afskåret fra at behandle sagen på ny, hvis dette kan ske inden for fristerne.
Se om frister afsnit A.A.8.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
Landsretsdomme |
SKM2006.497.VLR |
Det følger af almindelige forvaltningsretlige principper, at en lovbestemt overførsel af kompetence fra det daværende Ligningsråd til Told- og Skattestyrelsen vedrørende tilladelse til skattefri tilførsel af aktiver, var ensbetydende med, at Told- og Skattestyrelsen også var tillagt kompetencen til at tilbagekalde en tilladelse, der tidligere var givet af Ligningsrådet. |
|
SKM2006.39.ØLR |
Et skatteankenævn var ikke afskåret fra at prøve en anmodning om genoptagelse af skatteankenævnets tidligere afgørelse, selv om denne havde været behandlet i Landsskatteretten. Landsskatterettens afgørelse bestod alene til at tage stilling til, at klagen blev afvist som følge af overskridelse af klagefristen. Skatteankenævnet kunne derfor behandle genoptagelsesanmodningen uden at komme i kompetencekonflikt med Landsskatterettens afgørelse. |
|
TfS 1998.115.VLR |
Et skatteankenævn havde som led i sin begrundelse anført, hvad konsekvenserne af nævnets afgørelse ville blive for den skattepligtiges ansættelse for det efterfølgende år. Told- og skatteforvaltningen var ikke bundet af denne tilkendegivelse ved ligningen af det efterfølgende år. |
|
SKAT |
SKM2009.106.SKAT |
Når en klagesag er påbegyndt, er SKAT afskåret fra af egen drift at ændre de spørgsmål, der er under behandling hos klagemyndigheden. |
|