Indhold

Dette afsnit handler om særlige klageregler på SKATs område.

Afsnittet indeholder:

  • Klage over forskudsopgørelsen
  • ►Klage på inddrivelsesområdet◄
  • Remonstration - definition
  • Klage over årsopgørelser - remonstration
  • Klage over sagsbehandlingen
  • Klage vedrørende kompetent myndighed iht. dobbeltbeskatningsoverenskomsterne
  • Klage vedrørende aktindsigt
  • Klage vedrørende den registreredes rettigheder i henhold til persondataloven
  • Klage vedrørende gevinstgivende spilleautomater
  • Klage vedrørende bindende svar
  • Klage over brud på tavshedspligten
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Klage over forskudsopgørelsen

Forskudsopgørelsen kan kun klages til Skatteankenævnet. Se SFL § 5, stk. 1.

Der kan ikke klages over Skatteankenævnets afgørelse vedrørende forskudsopgørelsen.

►Klage på inddrivelsesområdet ◄

►På inddrivelsesområdet er der særlige klageregler. Se Inddrivelsesvejledningens afsnit C.◄

Remonstration - definition

Remonstration er, når borgeren henvender sig til SKAT for at få SKAT til at revurdere sin afgørelse.

Det er et alternativ til klagebehandling ved en klageinstans.

Remonstration kan kun anvendes, hvis der er lovhjemmel til det.

I SKAT bruges remonstration på følgende områder:

  • Motor.
  • Ejendomsvurdering.
  • Told.
  • Inddrivelse. ►Se Inddrivelsesvejledningens afsnit C.2.2.◄
  • Skat - ved klage over årsopgørelsen.

Klage over årsopgørelser - Remonstration

En klage (remonstration) over årsopgørelsen sendes til SKAT, som vurderer sagen igen. Se SFL § 5, stk. 4 og BEK. nr. 822 af 19. juni 2008.

Hvis skatteyderen tidligere har modtaget en kendelse om ændringen, skal der klages til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten over kendelsen. Se BEK. nr. 822 af 19. juni 2008 § 1. Se afsnit A.A.10.1.1.

Klagen over årsopgørelsen skal formuleres som en klage til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten, men sendes til SKAT. Klagen skal være skriftlig samt begrundet og modtaget i SKAT senest 3 måneder efter årsopgørelsen er modtaget. Se SFL §§ 36, stk. 2 og 42, stk. 1.

En klage anses for rettidig, selvom den er sendt til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten indenfor fristen. Hvis klagen modtages i SKAT efter fristen, sendes klagen direkte til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten, som skal afgøre, om der på grund af særlige omstændigheder kan ses bort fra fristoverskridelsen. Landsskatteretten eller Skatteankenævnet sender snarest muligt sin afgørelse om fristoverskridelse til klager med kopi til SKAT. Se BEK. nr. 822 af 19. juni 2008 § 2.

SKAT skal lave en ny vurdering af sagen. Fristen for at lave en ny vurdering er 14 dage efter at sagen er fuldt oplyst. Vurderingen kan have følgende udfald:

  • SKAT giver fuldt medhold i klagen.

Dette medfører, at SKAT træffer en ny afgørelse.

  • SKAT giver delvist medhold i klagen.

Dette medfører, at et nyt forslag sendes til skatteyder. I forslaget orienteres skatteyder om, at hvis han/hun ikke inden 1 måned har givet besked om, at han/hun fastholder klagen, træffer SKAT afgørelse i henhold til forslaget. Hvis skatteyder fastholder klagen, sender SKAT klagen til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten sammen med SKATs udtalelse. Se BEK. nr. 822 af 19. juni 2008 § 3, stk. 4.

  • SKAT giver ikke medhold i klagen.

Dette medfører, at klagen sendes til Skatteankenævnet eller Landsskatteretten sammen med SKATs udtalelse. Se BEK. nr. 822 af 19. juni 2008 § 3, stk. 2.

 

Det skal fremgå af udtalelsen, hvis der er punkter i SKATs afgørelse, som SKAT mener er forkerte og begrundelsen herfor. Endvidere skal indsendes:

  • Klagen
  • Den afgørelse, der klages over.
  • Dokumenter, som klageren ønsker at anvende som bevis.
  • Eventuel klageafgift til Landsskatteretten.

Klage over sagsbehandlingen

SKATs behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, kan ikke klages til Skatteministeriet. Se ►BEK. nr. 965 af 12. august 2010 § 1, stk. 3◄ og SFL § 14, stk. 3.

SKAT har fastsat retningslinier for klagebehandlingen af disse spørgsmål. ►Se SKM2010.740.SKAT

►Indsigelser modtaget før 22. november 2010 skal behandles efter retningslinierne i SKM2009.154.SKAT

Hvilke klager

Det drejer sig fx. om klager over:

  • Sagsbehandlingen
  • Sagsbehandleren
  • Sagsbehandlingstiden
  • Manglende vejledning
  • Videregivelse af oplysninger
  • Brud på tavshedspligten

Ugyldighedsindsigelser

Ugyldighedsindsigelser behandles i det almindelige klagesystem. Se afsnit A.A.10.1.1. Klagerne skal vejledes herom. Se FVL § 7.

Behandling af klagen

Første behandling af klagen

►Klagen skal behandles af:◄

    • Direktøren for den region, som indsigelsen vedrører.
    • Direktøren for det pågældende ansvarsområde, når klagen vedrører sagsbehandling eller medarbejdere i Koncerncenteret.
    • Fagchefen, når klagen vedrører sagsbehandling eller medarbejdere i Spillemyndigheden.
    • Retssikkerhedschefen, når klagen vedrører sagsbehandling eller medarbejdere i Retssikkerhedschefens sekretariat.
    • Ankechefen, når klagen vedrører sagsbehandling eller medarbejdere i Ankechefens sekretariat eller i ankenævnssekretariaterne

Der skal på svaret gives klagevejledning vedrørende 2. behandling af klagen.

Anden behandling af klagen

►Klagen skal behandles af:◄

  • ►Skatteministeriets borgerambassadør.◄

Svaret kan ikke klages til anden administrativ myndighed.

Det bemærkes, at der ved 1. behandling af klagen ikke må medvirke medarbejdere, som har deltaget i behandlingen af den oprindelige sag. På samme måde må der ved 2. behandlingen af klagen ikke medvirke medarbejdere, som har deltaget i 1. behandling af klagen.

Hvordan skal der klages

►Alle klager over sagsbehandlingen mv. i SKAT skal sendes til: SKAT, Østbanegade 123, 2100 København Ø eller SKAT-Klage-sagsbehandling@Skat.dk

►Alle klager over sagsbehandlingen mv. i Koncerncenteret skal sendes til: Skatteministeriets Koncerncenter, Nicolai Eigtveds Gade 28, 1402 København K eller Koncerncenter-Klage-sagsbehandling@Skat.dk

Herfra sendes kvittering til klager og sagen visiteres til den person, som skal behandle klagen.

Klage vedrørende kompetent myndighed i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne

SKAT er den kompetente myndighed i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne. Se BEK. nr. 1029 af 24. oktober 2005 § 1

SKATs afgørelser kan ikke klages til andre administrative myndigheder. Se BEK. nr. 1029 af 24. oktober 2005 § 2.

Klage vedrørende aktindsigt

Afgørelsessager

Klager over SKAT´s afgørelser om aktindsigt i afgørelsessager følger klagevejen for den underliggende sag. Se FVL § 16, stk. 4 og OFL § 15, stk. 2.

Klager over aktindsigt i afgørelsessager kan derfor klages til Landsskatteretten eller ankenævnene - Se afsnit A.A.10.1.1.

Der er ingen klagefrist. Se FOB2005.621. Se afsnit A.A.6.2.2.3.4.

Der skal ikke betales gebyr ved klage til Landsskatteretten.

Der kan ikke gives omkostningsgodtgørelse ved klage til Landsskatteretten over afgørelser vedrørende aktindsigt. Se SKM2009.814.LSR. Se også afsnit A.A.13.5.

En afgørelse om aktindsigt som er truffet af Skatterådet, Spillenævnet eller ankenævnene vedrørende en underliggende sag, hvor der ikke er klageadgang, kan ikke klages til anden administrativ myndighed. Se BEK. nr. 437 af 1. maj 2007 § 2, stk. 2.

Ikke-afgørelsessager

Klager over SKAT´s og Spillemyndighedens afgørelser om aktindsigt i ikke-afgørelsessager, kan ikke klages til Skatteministeriet, medmindre der er klageadgang til Skatteministeriet i den underliggende sag. Disse afgørelser skal i stedet klages til Landsskatteretten. Se BEK. nr. 437 af 1. maj 2007 § 2, stk. 1.

Da SKAT´s behandling af spørgsmål, som ikke er afgørelser, ikke kan klages til Skatteministeriet, er konsekvensen, at der skal klages til Landsskatteretten over SKAT´s afgørelser om aktindsigt i ikke-afgørelsessager. Se BEK. nr. 409 af 1. maj 2007 § 2 og BEK. nr. 437 af 1. maj 2007 § 2, stk. 1.

Vedrørende klage over aktindsigt i personalesager - se ovenfor.

Der er ingen klagefrist. Se FOB2005.621. Se afsnit A.A.6.2.2.3.4.

Der skal ikke betales gebyr ved klage til Landsskatteretten.

Klage vedrørende den registreredes rettigheder i henhold til persondataloven

SKAT´s afgørelser om den registreredes rettigheder i henhold til PDL §§ 31 - 39 og SKAT´s afgørelser vedrørende klage over manglende underretning i henhold til PDL §§ 28 - 30, kan klages til Datatilsynet. Se PDL §§ 40 og 58.

Der er ingen klagefrist.

Der skal ikke betales gebyr ved klage til Datatilsynet.

Datatilsynets afgørelse kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed. Se PDL § 61.

Klage vedrørende gevinstgivende spilleautomater

Spillemyndighedens afgørelser vedrørende gevinstgivende spilleautomater kan klages til Spillenævnet. Se lov nr. 820 af 26. juni 2006 § 37.

Vedrørende Spillenævnet - Se afsnit A.A.1.6.4.

Klage vedrørende bindende svar

Se afsnit A.A.3.13.

Klage vedrørende brud på tavshedspligten

Se afsnit A.A.6.1.2.6.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre

Skemaet viser relevante afgørelser på området:

Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsskatteretskendelser

SKM2009.814.LSR

Der kan ikke gives omkostningsgodtgørelse ved klage til Landsskatteretten i sager vedrørende aktindsigt.