RIM er som enhver anden kreditor berettiget til at møde op på disse skifteretsmøder og sikre Skat´s krav på den bedst mulige måde.
RIM bør altid deltage i det første møde for at skaffe sig et overblik over virksomhedens situation.
Inden det første møde bør RIM tilrettelægge arbejdet ved at gennemse skyldnerens redegørelse efter KL § 12 for at danne sig et overblik over virksomheden, kreditorfortegnelsen og tilsynet.
RIM bør vurdere, om betalingsstandsningen har noget formål, og på mødet kan der stilles spørgsmål til virksomhedens ledelse og tilsynet for bl.a. at vurdere, om en kreditorordning kan etableres. Som eksempel på et relevant spørgsmål kan nævnes, om der er tilstrækkelig likviditet til driften i betalingsstandsningsperioden, for ikke at få udhulet værdien af virksomhedens aktiver mv. Måske skal det overvejes, om en eventuel frivillig likvidation skal accepteres i de situationer, hvor der ikke foreligger omstødelige dispositioner mv. Se O.5.2 og H.2.10.
I vurderingen bør indgå en afvejning af, hvad formålet er med betalingsstandsningen, hvor momenter som forsøg på at få ro i sin virksomhed til at bringe aktiver i kreditorly, foretage omstødelige dispositioner eller tilsløre/udføre strafbare handlinger klart taler imod en anmeldt betalingsstandsning. Karakteren af disse dispositioner bestemmer også RIM´s handlinger, idet der kræves en hurtig indsats over for disse skyldnere for at sikre Skat´s krav på den mest effektive måde, se eventuelt afsnit H.2.11.
Savner betalingsstandsningen et legitimt formål, skal RIM protestere mod, at betalingsstandsningen forlænges. I disse situationer bør RIM vurdere, om der skal indgives en konkursbegæring mod skyldneren. Om vurderingen heraf henvises til afsnit H.3.3.
Hvis RIM på grundlag af de oplysninger, der i øvrigt fremkommer på mødet samt de oplysninger, RIM i øvrigt er i besiddelse af, mener, at betalingsstandsningen bør ophøre, er der mulighed for at tilkendegive dette på mødet. Hvis skifteretten på trods af tilkendegivelsen opretholder betalingsstandsningen, kan der eventuelt indgives en konkursbegæring, men det er skifteretten, der afgør, om begæringen skal behandles, inden betalingsstandsningen udløber.
RIM bør altid ved skyldnerens fortsatte drift af virksomheden i betalingsstandsningen kræve, at tilsynet godkender den videre drift, herunder stille krav om, at løbende skatter og afgifter betales rettidigt Dette bør ske for at minimere Skat´s risiko for tab. Se i øvrigt om eventuelt erstatningsansvar for tilsynet i afsnit H.2.5.3.
Bør der beskikkes et andet tilsyn end det, skyldneren har valgt, kan RIM ifølge KL § 13, stk. 3 fremkomme med indsigelser. RIM kan her lægge vægt på, om tilsynet er eller har været skyldnerens advokat i andre sager og på den måde måske er inhabilt.
Efter KL § 16 b kan ansatte i skyldnerens virksomhed, som er bagudlønnede, kræve, at der stilles betryggende sikkerhed for det til enhver tid først forfaldne vederlag, i det omfang det vedrører tiden efter anmeldelsen af betalingsstandsningen. På mødet bør RIM søge oplyst om, der stilles sikkerhed for de ansattes løn efter fristdagen, jf. KL § 16 b. Stilles der ikke sikkerhed efter KL § 16 b eller eventuelt for nettolønnen, kan dette forhold inddrages i RIM´s vurdering af, om der skal indgives konkursbegæring for at bringe betalingsstandsningen til ophør.