Dette afsnit handler om reglerne for bevilling til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen herunder enhedsbevillinger.

Afsnittet indeholder:

  • Lovgrundlag
  • Ændrede bestemmelser om enhedsbevillinger
  • Ændrede bestemmelser om nationale bevillinger til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen
  • Hvem kan ansøge om en bevilling til hjemstedsordningen eller forenklet toldangivelse?
  • Til hvilken myndighed kan ansøgning om en enhedsbevilling til forenklet toldangivelse eller hjemstedsordningen stiles?
  • Hvor skal en ansøgning stiles til?
  • Hvorledes sker ansøgning?
  • Hvad er betingelserne for at få tilladelse?

Lovgrundlag

Følgende forordning udgør lovgrundlaget for bevilling til forenklet toldangivelse herunder enhedsbevillinger:

  • Ved Kommissionens forordning (EF) Nr. 1192/2008 af 17. november 2008 om ændring af forordning (EØF) nr. 2454/93 om visse gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EØF) nr. 2913/92 om indførelse af en EF-toldkodeks er indført nye bestemmelser om bevillinger til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen, herunder enhedsbevillinger.

Ændrede bestemmelser om enhedsbevillinger

Ved en enhedsbevilling forstås en bevilling, der involverer toldmyndighederne i flere medlemsstater. De ændrede bestemmelser finder anvendelse fra 1. januar 2009. De ændrede bestemmelser om enhedsbevillinger gør det muligt at få en enhedsbevilling til både hjemstedsordningen og til at angive ved forenklet angivelse. Området for enhedsbevillinger, der hidtil har været begrænset til toldprocedurer af økonomisk betydning og særligt anvendelsesformål (end-use), udvides herved til også at omfatte angivelse af varer til fri omsætning. Virkningen heraf er, at en virksomhed etableret i Danmark vil kunne angive varer til fri omsætning i Danmark, selvom varerne fysisk befinder sig i et andet EU-land og frigives der til fri omsætning.

En virksomhed etableret i Danmark vil således ved hjælp af en enhedsbevilling kunne angive til de danske toldmyndigheder, uanset om varerne fysisk frigives til fri omsætning eksempelvis Hamburg forudsat at bevillingen omfatter Danmark og Tyskland. Visse varetyper kan på grund af nationale forbud og restriktioner i de enkelte EU-lande ikke være omfattet af en enhedsbevilling. Der gælder eksempelvis særlige danske restriktioner vedrørende visse typer medicin, der ikke er tilladt i Danmark. Danmark vil derfor ikke kunne deltage i en enhedsbevilling, der omfatter sådan medicin. Tilsvarende har andre EU-lande andre nationale forbud og restriktioner. I Nederlandene er det eksempelvis ikke tilladt at bringe legetøjspistoler, der ligner rigtige våben, i fri omsætning, og Nederlandene vil derfor ikke kunne deltage i en enhedsbevilling, der omfatter sådanne legetøjspistoler.

Hjemstedsordningen

Hovedreglen er, at varer skal angives til fortoldning til fri omsætning ved og frembydes for det toldsted, hvor de fysisk befinder sig på tidspunktet for fortoldningen.

Det har dog også hidtil været muligt at opnå tilladelse til at angive varer til fri omsætning ved indskrivning i virksomhedens vareregnskab uden frembydelse af varerne for toldmyndighederne. Denne fremgangsmåde benævnes hjemstedsordningen. En sådan tilladelse har imidlertid hidtil alene kunnet gives på nationalt niveau. Det har således ikke været muligt at anvende hjemstedsordningen, hvis varerne fysisk har befundet sig i et andet EU-land end det, hvor virksomheden er etableret, og varerne ønskedes frigivet til fri omsætning i dette andet land.

En virksomhed etableret i København har således hidtil kunnet få tilladelse til at angive varer til fri omsætning efter hjemstedsordningen, selvom varerne fysisk har befundet sig et andet sted i Danmark, eksempelvis Århus. Har varerne imidlertid befundet sig fysisk i Hamburg og ønskedes frigivet til fri omsætning der, har varerne hidtil skullet angives og frembydes i Hamburg for de tyske toldmyndigheder. Det ændrede regelsæt gør det muligt for en virksomhed etableret i Danmark at få en enhedsbevilling til at anvende hjemstedsordningen således, at virksomheden kan toldangive ved indskrivning i virksomhedens regnskab i Danmark, selvom varerne fysisk befinder sig i Hamburg og frigives til fri omsætning der.

Forenklet toldangivelse (Forenklet Ekspres)

Den normale fremgangsmåde er, at en toldangivelse (enhedsdokumentet) skal indeholde alle de oplysninger, der er nødvendige for angivelse af varer til fri omsætning. 

Det er dog muligt at få tilladelse til at indgive en forenklet toldangivelse, der ikke indeholder visse af de nødvendige oplysninger, ikke er vedlagt al nødvendig dokumentation.

Sådanne tilladelser er hidtil alene blevet givet på nationalt niveau. Har en dansk virksomhed af de danske toldmyndigheder fået tilladelse til indgive forenklet toldangivelse har denne hidtil alene kunnet anvendes ved angivelse i Danmark.

Har virksomheden ønsket at importere varer via et andet EU-land til frigivelse i dette andet land, har den normale fremgangsmåde hidtil skullet anvendes, d.v.s. der har skullet indgives en fuldstændig toldangivelse.

Efter det ændrede regelsæt vil det være muligt for en virksomhed etableret i Danmark at få en enhedsbevilling til forenklet toldangivelse således, at virksomheden også kan anvende forenklet toldangivelse overfor toldmyndighederne i Danmark, selvom varerne frembydes i et andet EU-land, der er omfattet af bevillingen, og ønskes frigivet til fri omsætning i dette andet EU-land.

Toldprocedurer af økonomisk betydning og særligt anvendelsesformål (end-use)

Efter de hidtidige regler har det været muligt at få en enhedsbevilling til toldprocedurer af økonomisk betydning og til særligt anvendelsesformål.

Hvis en virksomhed etableret i København har en enhedsbevilling, der involverer både Tyskland og Danmark, kan denne således angive varer i København, der fysisk befinder sig i Hamburg, til særligt anvendelsesformål eller til følgende procedurer:

  • Toldoplag,
  • Aktiv forædling,
  • Forarbejdning under toldkontrol,
  • Midlertidig indførsel,
  • Passiv forædling.

Bestemmelserne om enhedsbevillinger til toldprocedurer af økonomisk betydning og til særligt anvendelsesformål er fortsat gældende i sin hidtidige form.

Ændrede bestemmelser om nationale bevillinger til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen

Betingelserne for at få en bevilling til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen er harmoniseret indenfor EU. Dette betyder, at betingelserne for at få en bevilling til forenklet toldangivelse og til hjemstedsordningen fra 1. januar 2009 er de samme uanset om bevillingen kun vil skulle anvendes indenfor Danmark eller bevillingen også skal skulle anvendes i andre EU-lande.

Eksisterende nationale bevillinger skal revurderes senest med virkning fra 1. januar 2012.

Hvem kan ansøge om en bevilling til hjemstedsordningen eller forenklet toldangivelse?

Enhver kan ansøge om en bevilling både til eget brug og til brug som repræsentant for en anden. En ansøger, der har været etableret i mindre end 3 år, vil dog det første år efter at tilladelse er givet, blive særligt overvåget.

Til hvilken myndighed kan ansøgning om en enhedsbevilling til forenklet toldangivelse eller hjemstedsordningen stiles?

Ansøgning kan som hovedregel stiles til:

  1. toldmyndigheden i den medlemsstat, hvor ansøgerens hovedbogholderi vedrørende den relevante toldordning føres, og hvor i hvert fald en del af de transaktioner, som ansøgningen vedrører gennemføres, eller
  2. toldmyndighederne i den medlemsstat, hvor en virksomheds computersystem er tilgængeligt for myndigheden og hvor ansøgerens almindelige logistiske ledelsesaktiviteter foregår, og hvor i hvert fald en del af de toldtransaktioner ansøgningen vedrører, eller
  3. toldmyndighederne i den medlemsstat, hvor ansøgerens hovedbogholderi vedrørende de relevante toldordninger føres, eller
  4. toldmyndighederne i den medlemsstat, hvor ansøgerens hovedbogholderi vedrørende de relevante toldordninger er tilgængeligt, og hvor ansøgerens almindelige logistiske ledelsesaktiviteter foregår.

(Det bemærkes, at ansøgning kan stiles til de samme myndigheder, som ansøgning om Autoriseret Økonomisk Operatør (AEO) certifikat til toldforenklinger kan stiles. I.f.m. ansøgning om AEO-certifikat, er myndighederne dog rangordnede således, at 1. og 2. er primær i forhold til 3. og 4. Som undtagelse til hovedreglen gælder, at såfremt ansøgning om enhedsbevilling til forenklet angivelse eller hjemstedordningen indgives som led i eller på baggrund af en ansøgning om

  • enhedsbevilling til særligt anvendelsesformål eller
  • enhedsbevilling til en procedure af økonomisk betydning

skal ansøgning dog indgives til toldmyndigheden på det sted, hvor ansøgerens hovedbogholderi føres og hvor i det mindste en del af de af bevillingen dækkede transaktioner udføres, eller i andre tilfælde det sted, hvor ansøgerens hovedbogholderi føres.

Ansøgeren skal endelig opgive et let tilgængeligt sted eller en kontaktperson i ansøgerens virksomhed i det land, hvori ansøgning er indgivet, hvor toldmyndighederne kan få alle relevante oplysninger til brug for behandling af ansøgningen.

I Danmark stiles ansøgning om enhedsbevillinger til forenklet toldangivelse eller hjemstedsordningen til:

SKAT
Toldforvaltning Århus
Lyseng Allé 1
8270 Højbjerg.

Hvorledes sker ansøgning?

Ansøgning om bevilling, herunder enhedsbevilling til forenklet toldangivelse og hjemstedsordningen, skal indgives under anvendelse af en særlig formular - eller i tilsvarende elektronisk format.

Hvad er betingelserne for at få tilladelse?

Bevilling til forenklet toldangivelse

  1. der skal stilles sikkerhed for told og afgifter,
  2. der skal angives elektronisk
  3. ansøgeren m.fl. ikke må have begået grove eller gentagne overtrædelser af toldreglerne de seneste 3 år forud for ansøgningen,
  4. det skal dokumenteres, at ansøgeren har været solvent de seneste 3 år,
  5. ansøgeren skal have en administrativ organisation, som svarer til karakteren og størrelsen af hans virksomhed, og som er egnet til at forvalte varestrømmene, samt have indført interne kontrolforanstaltninger, der kan afsløre ulovlige eller ureglementerede transaktioner
  6. ansøgeren skal have indført tilfredsstillende procedurer for behandling af licenser og tilladelser vedrørende handelspolitiske foranstaltninger eller handel med landbrugsprodukter - såfremt dette er relevant,
  7. ansøgeren skal sikre, at de ansatte er bekendte med, at toldmyndighederne skal underrettes, hvis det bliver opdaget, at der er problemer med overholdelse af toldreglerne, og etablere passende kontakter for at kunne informere toldmyndighederne om sådanne forhold.

Den personkreds, der efter forslaget ikke må have begået grove eller gentagne overtrædelser udover ansøgeren selv omfatter de, der er ansvarlige for ansøgervirksomheden, de, der fører kontrol med ansøgervirksomhedens ledelse og den person i ansøgervirksomheden, der er ansvarlig for toldanliggender.

Bevilling til hjemstedsordningen

De under forenklet angivelse anførte 7 betingelser skal være opfyldt og herudover skal følgende betingelser opfyldes:

8.

ansøgeren skal anvende et regnskabssystem, der er baseret på almindeligt anerkendte regnskabsprincipper, som anvendes i det land, hvor regnskabet føres, og som kan lette toldrevision,

9.

ansøgeren skal give toldmyndigheden fysisk eller elektronisk adgang til virksomhedens toldregnskab og i givet fald transportdokumenter,

10.

ansøgeren skal have et logistik system, hvori der sondres mellem fællesskabs- og ikke-fællesskabsvarer

11. 

ansøgeren skal have indført tilfredsstillende procedurer for arkivering af virksomhedens regnskaber og information samt for beskyttelse mod tab af information, og

12.

ansøgeren skal have indført de fornødne it-sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af ansøgerens computersystem mod uautoriseret indtrængen og til sikring af ansøgerens dokumentation.

Ved vurderingen af om en ansøger opfylder kriterierne, skal der tages behørigt hensyn til den erhvervsdrivendes specifikke karakteristika, navnlig små og mellemstore virksomheders.

Betingelserne 3. til 12., der skal opfyldes for at få udstedt en tilladelse til at angive ved hjemstedordningen svarer til de betingelser, der skal opfyldes for at få et AEO-certifikat til toldforenklinger.

I det omfang en ansøger allerede er indehaver af et AEO-certifikat til toldforenklinger, anses betingelserne 3. til 12. for opnåelse af tilladelse for opfyldt.