Indhold

Dette afsnit handler om de krav der gælder for en anmodning om aktindsigt efter forvaltningsloven (FVL) og offentlighedsloven (OFL).

Afsnittet indeholder:

  • Identifikationskravet
  • Vejledningspligten
  • Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand

Identifikationskravet

En anmodning om aktindsigt skal angive den sag eller det dokument, den pågældende ønsker at blive gjort bekendt med. Se FVL § 9, stk. 1, 2. pkt. og OFL § 4, stk. 3.

Den, der ønsker aktindsigt, må derfor have et vist kendskab til sagens eller dokumentets eksistens før henvendelse til vedkommende myndighed.

Identifikationskravet betyder imidlertid ikke, at der skal opgives et journalnummer. Anmodningen skal blot indeholde tilstrækkelige oplysninger til, at myndigheden gennem sine journaler kan finde den pågældende sag eller det pågældende dokument.

Vejledningspligten

Myndigheden skal i nødvendigt omfang efter forvaltningslovens almindeligt gældende sagsbehandlingsregler vejlede om, hvilke oplysninger der er nødvendige i det enkelte tilfælde. Se FVL § 7, stk. 1.

De to lovbestemmelser om identifikationskravet i henholdsvis forvaltningsloven og offentlighedsloven regulerer forskellige forhold. Bestemmelserne skal derfor også fortolkes forskelligt med hensyn til vejledningspligtens omfang.

Efter bestemmelsen om identifikationskravet i forvaltningsloven består der således en vidtgående vejledningspligt over for parten med hensyn til, hvilke oplysninger myndigheden skal bruge for at finde de sager, hvori den pågældende er part.

Bestemmelsen om identifikationskravet i offentlighedsloven giver derimod hjemmel for afslag, uanset at genstanden for anmodningen er let identificerbar, hvis anmodningen reelt tilsigter at skabe adgang til en ubestemt flerhed af sager.

Forvaltningen har således ikke pligt til at imødekomme anmodninger om aktindsigt efter offentlighedsloven i alle sager af en bestemt art eller alle sager inden for en bestemt periode. Det følger dog af god forvaltningsskik, at der bør udvises tilbageholdenhed med at afslå sådanne anmodninger fra pressen. Se FOB 1995, 244 om aktindsigt i en liste over selskabstømmere.

Forvaltningsloven og offentlighedsloven indeholder ikke yderligere indholdsmæssige eller formmæssige krav til anmodningen. Det betyder eksempelvis, at der ikke kan stilles krav om skriftlighed eller begrundelse. En anmodning om aktindsigt, der modtages pr. telefon, skal derfor behandles og afgøres som en skriftlig anmodning.

Oversigt over udtalelser fra Folketingets Ombudsmand

Skemaet viser relevante udtalelser på området:

Udtalelser fra Ombudsmanden

Udtalelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Udtalelse fra Ombudsmanden

FOB 1995, 244

Det følger af god forvaltningsskik, at der bør udvises tilbageholdenhed med at afslå anmodninger fra pressen, der omfatter alle sager af en bestemt art eller alle sager inden for en bestemt periode.