Indhold

Dette afsnit handler om, at de ordinære frister for ansættelse og anmodning om genoptagelse først udløber i det sjette år efter indkomstårets udløb vedrørende kontrollerede transaktioner.

Afsnittet indeholder:

  • Fristforlængelse ved kontrollerede transaktioner
  • Særligt om virkningstidspunkt i forhold til tonnageskattelovens § 13 Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.

Fristforlængelse ved kontrollerede transaktioner

For skattepligtige omfattet af § 3 B i skattekontrolloven eller§ 13 i tonnageskatteloven udløber de ordinære frister for ansættelse og anmodning om genoptagelse vedrørende kontrollerede transaktioner først i det sjette år efter indkomstårets udløb. Se SFL § 26, stk. 5.

Sager om kontrollerede transaktioner for skattepligtige omfattet af skattekontrollovens § 3 B eller tonnageskattelovens § 13 kan beskrives som sager om fastsættelse af priser og vilkår for handelsmæssige eller økonomiske transaktioner mellem skattepligtige, der er indbyrdes afhængige. Sådanne sager kræver typisk langvarig sagsbehandling og udveksling af oplysninger med udlandet. Som følge heraf er de ordinære frister for ansættelse og anmodning om genoptagelse forlænget i forhold til de grundlæggende 3 års frister i SFL § 26, stk. 1, og stk. 2.

Forlængelsen går ud på, at en ansættelsesændring på SKATs initiativ skal varsles senest d. 1. maj i det sjette år efter indkomstårets udløb. Ansættelsen skal foretages senest d. 1. august i samme år, medmindre den skattepligtige efter anmodning har fået forlænget ansættelsesfristen. Se om krav til varsling og ansættelsesfrist A.A.8.2.1.1. Tilsvarende skal en skattepligtigs anmodning om genoptagelse indgives senest d. 1. maj i det sjette år efter indkomstårets udløb. Se afsnit A.A.8.2.1.2 om krav til anmodningen.

Se også

Afsnit A.A.8.2.1.1

Afsnit A.A.8.2.1.2

Til belysning af anvendelsesområdet for SFL § 26, stk. 5, findes følgende eksempler:►

 

Eksempel: Udvidet ansættelsesfrist anvendelig ved ændring til rette indkomstmodtager

 

En ændring hvorefter en efter SKL § 3 B kontrollerende fysisk person blev anset for rette indkomstmodtager i stedet for et selskab anset for omfattet af fristereglen i SFL § 26, stk. 5. I dommen blev det udtalt, at der hverken i bestemmelsens ordlyd eller forarbejder er støtte for en indskrænkende fortolkning, således at reglen i SFL § 26, stk. 5, alene skulle gælde for TP-korrektioner med hjemmel i LL § 2. Se SKM2011.236.ØLR.

◄ 

Eksempel: Udvidet ansættelsesfrist anvendelig ved korrektion af låneaftale

SKAT havde efter udløbet af fristerne i SFL § 26, stk. 1, korrigeret en låneaftale mellem et dansk selskab og dets amerikanske holdingselskab, der havde aftalt, at vederlaget for låneaftalen skulle ske i form af kursgevinster. Østre Landsret afgjorde, at ansættelsen var rettidig efter den forlængede frist i dagældende skattestyrelseslovs § 34, stk. 5 (nu SFL § 26, stk. 5). Fra dommen kan citeres: "Holdingselskabet kontrolleres af moderselskabet og er således omfattet af skattekontrollovens § 3 B, og parternes låneaftale er en kontrolleret transaktion. Den korrektion, som SKAT har foretaget med hensyn til spørgsmålet om, fra hvilket tidspunkt låneaftalen kan tillægges skattemæssig virkning, er dermed omfattet af den udvidede ansættelsesfrist i den dagældende skattestyrelseslovs § 34, stk. 5. Der er således hverken i bestemmelsens ordlyd eller forarbejder støtte for en indskrænkende fortolkning, hvorefter den udvidede ansættelsesfrist alene skulle gælde i forbindelse med transfer pricing korrektioner foretaget med hjemmel i ligningslovens § 2." Se SKM2010.134.ØLR. Dommen er anket til Højesteret.

Eksempel: Udvidet ansættelsesfrist ikke anvendelig ved retlig omkvalifikation

Den forlængede ansættelsesfrist i SFL § 26, stk. 5, kunne ikke anvendes i et tilfælde,, hvor SKAT omkvalificerede et udlån fra et moderselskab til et skattepligtigt tilskud. En sådan retlig omkvalificering kunne ikke anses for en korrektion af priser og vilkår. Se SKM2009.78.LSR. Kendelsen er indbragt for domstolene og har indtil videre næppe betydning efter dommen SKM2010.134.ØLR, se ovenfor. 

Særligt om virkningstidspunkt i forhold til tonnageskattelovens § 13

Indsættelsen af tonnageskattelovens § 13 i SFL § 26, stk. 5, skete med lov nr. 1341 af 19. december 2008. Af denne lovs § 5 om ikrafttrædelse fremgår, at for skattepligtige med kontrollerede transaktioner omfattet af tonnageskattelovens § 13, har lovændringen virkning for de indkomstår, hvor fristen for afsendelse af varsel om foretagelse eller ændring af skatteansættelsen ikke er udløbet d. 1. januar 2009.

Eksempel: Beregning af virkningstidspunkt

Vedrørende indkomståret 2005 udløber den hidtidige frist for varsling og anmodning på 3 år og 4 måneder fra indkomstårets udgang først d. 1. maj 2009, således at fristen ikke var udløbet pr. 1. januar 2009. Dvs. at ændringen til en frist på 6 år og 4 måneder vedrørende tonnageskattelovens § 13 gælder for indkomstår fra og med 2005.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser m.v.

Skemaet viser relevante udtalelser på området:

Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Landsretsdomme

 

 

SKM2010.134.ØLR

Korrektion af låneaftale var en kontrolleret transaktion. Udvidet ansættelsesfrist anvendelig.

Dommen er anket til Højesteret

Landsskatteretskendelser

 

 

SKM2009.78.LSR

Udvidet ansættelsesfrist ikke anvendelig ved retlig omkvalificering af låneaftale til tilskud.