I den hidtidige praksis er KL § 46, stk. 3 blevet udlagt på forskellige måder i forhold til spørgsmålet om lønomlægning. Derfor skal man være forsigtig, når man henviser til tidligere praksis.
Når et gode er finansieret ved en nedgang i den kontante løn, er der en risiko for, at aftalen ikke indebærer en reel ændring af vederlagets sammensætning, men at den i stedet er en betaling for et rent privat gode med ubeskattede midler. Hvis det er betaling for et privat gode, er finansieringen over bruttolønnen i strid med KL § 46, stk. 3.
For at afgøre om en aftale om lønomlægning er i strid med KL § 46, stk. 3, er det derfor nødvendigt at klarlægge om de faktiske forhold indebærer en reel ændring af lønnens sammensætning eller om det er betaling for et rent privat gode med ubeskattede midler. ►Hvis SKAT vurderer, at lønomlægningen reelt er en betaling for et rent privat gode med ubeskattede midler, er det en uretmæssig modregning i allerede erhvervet kontantløn. Medarbejderen er derfor skattepligtig af den kontantløn, der uretmæssigt er sket modregning i. Se SKM2011.204.SR.◄
Der kan ikke opstilles en udtømmende liste over, hvad der kan indgå i denne afklaring af de faktiske forhold - alt, der er egnet til at belyse de faktiske forhold, kan indgå. De følgende fire afsnit er typisk relevante at tage i betragtning: