TK art. 14 og GB art. 181 Importøren skal kunne dokumentere den angivne toldværdi. Importøren skal således afgive alle nødvendige oplysninger og dokumenter. Anvendes transaktionsværdien, skal en genpart eller kopi af handelsfakturaen vedlægges enhedsdokumentet. Til bekræftelse vedrørende omkostningselementer og handelsvilkår kan told- og skatteforvaltningen kræve, at der fremlægges andre dokumenter, f.eks. transportdokumenter eller handelsaftaler. 
 
Told- og skatteforvaltningen kan i øvrigt kræve oplysninger og dokumenter af enhver person eller virksomhed, som direkte eller indirekte har interesse i den pågældende indførsel.  
 
Der gælder nøjagtigt de samme krav vedrørende dokumentation, når en importør anvender forenklede fremgangsmåder, f.eks. godkendt importør. I sådanne tilfælde er hovedreglen, at dokumentationen ikke afgives til told- og skatteforvaltningen, men arkiveres hos importøren, således at dokumentationsmaterialet kan indsendes eller forevises, når told- og skatteforvaltningen foretager kontrol. Se afsnit  A.1.3.2.