I det følgende beskrives kort reglerne om fuld og begrænset skattepligt mv. af lønindkomst samt dernæst reglerne om A-skattepligt og AM-bidragspligt for personer, der har
bopæl i udlandet, men som arbejder midlertidigt i Danmark.
Fuld eller begrænset skattepligtDe pågældende personer kan enten være fuldt skattepligtige eller begrænset skattepligtige til Danmark.
Fuld skattepligt, jf. KSL § 1, forudsætter normalt, at personen har en
helårsbolig til rådighed eller opholder sig her i mindst 6 måneder. Fuld
skattepligt til Danmark medfører normalt globalbeskatning, dvs. beskatning af al indkomst hidrørende fra indland og udland. Har personen imidlertid også en bolig til rådighed i
udlandet og er personen hjemmehørende der efter bestemmelserne i en indgået DBO med det pågældende land, beskatter Danmark kun de indkomster, som Danmark efter DBO'en er
berettiget til.
Begrænset skattepligt medfører typisk beskatning af de indkomster, der hidrører
fra (har kilde i) Danmark.
Begrænset skattepligt af lønindkomst, jf. KSL § 2, stk. 1, nr. 1,
forudsætter, at der er tale om indkomst for personligt arbejde i tjenesteforhold, og at arbejdet er udført på dansk område. Det forudsætter endvidere, at arbejdsgiveren (den
for hvis regning lønudbetalingen foretages) enten har hjemting eller fast driftssted her i landet, jf. KSL § 2, stk. 8.
Der henvises i øvrigt til LV Dobbeltbeskatning afsnit D.A.1 (fuld skattepligt) og D.A.2 (begrænset skattepligt).
HjemtingHjemting er et processuelt begreb, som stammer fra retsplejelovens regler om retternes stedlige kompetence (værnetingsreglerne).
Selskaber, foreninger, private institutioner og andre sammenslutninger har hjemting i den
retskreds, hvor hovedkontoret ligger, eller hvor et af bestyrelsens eller direktionens medlemmer har bopæl, jf. retsplejelovens § 238, stk. 1. Bestemmelsen omfatter enhver
sammenslutning uanset organisationsform og formål.
Udenlandske selskabers danske afdelinger, der er registreret som filial i Danmark (i Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen), har kun filialværneting og dermed ikke hjemting her i landet, jf. retsplejelovens § 246, stk. 1. Hvis udenlandske og danske selskaber driver virksomhed sammen i
interessentskabsform med hovedkontor i Danmark, har interessentskabet hjemting her efter retsplejelovens § 238, stk. 1.
Fast driftssted Der vil allerede forud for en udenlandsk virksomheds aktivitet her i landet opstå behov for at få afklaret, hvorvidt der vil opstå fast
driftssted.
Ved fastlæggelse af begrebet fast driftssted, lægges der vægt på den
præcisering af begrebet, der er sket i tilknytning til de DBO'er, som Danmark har indgået med andre lande, herunder i kommentarerne til OECD's modelkonvention.
Om praksis på dette område, se LV D.A.2.4 og D.D.2 om OECD's modelkonvention artikel 5. I SKM2004.69.LSR blev et engelsk selskab, der drev butik i en dansk lufthavn, anset for at drive virksomhed gennem et
fast driftssted i Danmark, og den pågældende skatteyder, der var ansat i selskabet som ekspedient i butikken, var omfattet af bidragspligten efter arbejdsmarkedsbidragsloven.
Hvis den udenlandske virksomhed får fast driftssted her efter en DBO og bliver skattepligtig efter KSL § 2, stk. 1, nr. 4 eller SEL § 2, stk.1, litra a, vil Danmark efter
de fleste DBO'er have beskatningsretten til de ansattes løn mv. fra første dag, og lønnen mv. vil være begrænset skattepligtig, jf. KSL § 2, stk. 1,nr. 1.
Dobbeltbeskat-
ningsover-
enskomsterFor at undgå at de pågældende personer bliver udsat for beskatning både i deres bopælsland og i Danmark, har Danmark indgået
dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO'er) med en lang række lande. I disse overenskomster fordeles beskatningsretten til nærmere beskrevne indkomster. Ifølge DBO'erne
har arbejdsgiverstaten beskatningsretten til fx løn til offentligt ansatte, der
udsendes til tjeneste i Danmark, med mindre særlige forhold gør sig gældende for den ansatte (fx dansk statsborgerskab). Beskatningsretten i private
lønmodtagerforhold afhænger i stort set alle indgåede DBO'er af, om lønmodtageren opholder sig i arbejdslandet mere end 183 inden for en 12-måneders periode, samt
om lønmodtageren arbejder for en dansk arbejdsgiver eller en udenlandsk arbejdsgiver/dennes faste driftssted.
Vedrørende beskatningsretten til lønindkomst ifølge en DBO se nedenfor afsnit C.1.1.1.
Arbejdsmarkedsbidraget var oprindelig ikke omfattet af indgåede DBO'er, men fra og med indkomståret 2008 skal arbejdsmarkedsbidraget anses for en
indkomstskat, jf. lov nr. 1235 af 24. oktober 2007. Det indebærer, at arbejdsmarkedsbidraget herefter kan lempes efter en DBO og efter interne lempelsesregler i LL § 33 og § 33
A.
Det er i det efterfølgende forudsat, at der er indgået en DBO med det pågældende udland. I de tilfælde, hvor der ikke er indgået en DBO, vil det alene være de
interne danske lempelsesregler, der kan føre til nedsat beskatning i Danmark.
Der henvises i øvrigt til LV dobbeltbeskatning afsnit D.D. artikel 15 og artikel 19. |