Indhold

Dette afsnit indeholder RIMs praktiske remonstrationsbehandling, herunder frister mv.

Afsnittet indeholder:

  • Hvem forestår remonstrationsbehandlingen?
  • RIMs 14 dages frist
  • Skyldners fastholdelsesfrist ved delvist medhold.

Hvem forestår remonstrationsbehandlingen?

Afgørelse truffet af en skatteregion

Skatteregionen remonstrationsbehandler selv, en sag, der er afgjort i 1. instans af regionen. Det gælder også sager vedrørende modregning, som laves i regionen, selv om de hører under betalingscentret.

En korrekt sagshåndtering i forbindelse med remonstrationen kan forebygge, at der påklages sager til Landsskatteretten, som ikke burde være påklaget. Derfor er det naturligt, at der ydes en ledelsesmæssig indsats i forbindelse med behandlingen af remonstrationssager. Det er besluttet, at den relevante afdelingsleder har ansvaret for, at remonstrationsbehandlingen lever op til de fastlagte kvalitetskrav. Afdelingslederens ansvar gælder også en forpligtelse til at sikre, at sagen afgøres/behandles efter gældende forskrifter både formelt og materielt.

En kopi af skatteregionens svar på klagen (remonstrationen) skal sendes til regionssekretariatet med henblik på at sikre opfølgning på ensartethed og kvalitet i sagsbehandlingen. Det gælder også i situationer, hvor skatteregionen giver skyldner fuldt ud medhold.

Afgørelse truffet af Inddrivelsescentret

Inddrivelsescentret remonstrationsbehandler selv, en sag, der er afgjort i 1. instans af Inddrivelsescentret.

Inddrivelsescentret har ansvaret for, at remonstrationsbehandlingen lever op til de fastlagte kvalitetskrav, ud fra de samme hensyn, som gør sig gældende for afdelingslederen ved remonstration i en skatteregion. Inddrivelsescentrets ansvar gælder også en forpligtelse til at sikre, at sagen afgøres/behandles efter gældende forskrifter både formelt og materielt.

RIMs 14 dages frist

RIM skal meddele remonstrationsafgørelsen til klager senest 14 dage efter, at sagen er "fuldt oplyst". Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 39, stk. 1.

Det er ikke nærmere fastlagt, hvad der forstås ved "fuldt oplyst". Men sagen må siges at være "fuldt oplyst", når RIM har indhentet eventuelle yderligere oplysninger til brug for sagsbehandlingen og eventuel partshøring. Se § 25, stk. 2, i bekendtgørelsen af forretningsorden for Landsskatteretten.

RIM må ikke misbruge fristen på de 14 dage til kunstigt at suspendere fristen for en sag, hvor det kan være svært at overholde fristen.

Sagen skal være fuld oplyst allerede på det tidspunkt, hvor den påklagede afgørelse træffes. Dette følger af officialmaksimen. Ordene "fuld oplyst" i § 39, stk. 1, har derfor kun selvstændig betydning, hvis der er grund til at tro, at afgørelsen blev truffet på et ufuldstændigt grundlag.

Skyldners fastholdelsesfrist ved delvist medhold

Når RIM har meddelt skyldner, at man kun kan give skyldner delvist medhold, skal skyldner meddele det til RIM, hvis han vil fastholde klagen til Landsskatteretten. Det skal ske senest 1 måned efter, at skyldner har modtaget meddelelsen om delvis medhold i klagen. Se inddrivelsesbekendtgørelsens § 39, stk. 4.

Følgende klagevejledning skal anvendes i sager, hvor RIM i forbindelse med remonstration delvist fastholder den oprindelige afgørelse:

"Du kan klage over denne nye afgørelse i din sag. Klagen skal være skriftligt og skal sendes til skattecentret/Inddrivelsescentret/specialcentret inden 1 måneder efter du har modtaget denne afgørelse. Skattecentret/Inddrivelsescentret/specialcentret vil herefter sende din klage til Landsskatteretten sammen med en udtalelse om sagen"

Se SKM2007.332.SKAT.

Se også

Se også afsnit G.A.2.2.2.2.3.2 om udfaldet af remonstrationen