Indhold
Afsnittet beskriver, hvad der forstås ved en telefon omfattet af beskatningen af fri telefon. De omfattede goder svarer til, hvad der var omfattet af multimediebeskatningen efter de tidligere
gældende regler. Se Den juridiske vejledning 2011-2 for en beskrivelse af reglerne om multimediebeskatning.
Afsnittet indeholder:
- Telefon omfattet af beskatningen
- Overdragelse af telefon til eje
- Tilskud til telefon
- Udlæg efter regning
- Godtgørelse for udstyr, som indkøbes til eje
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Se også
Se også afsnit
Telefon omfattet af beskatningen
Ved en telefon forstås:
- En almindelig fastnettelefon eller en mobiltelefon.
- Små håndholdte computere, hvis hovedfunktionen er telefoni og evt. kalender- og tidsregistreringsfunktion, såsom PDAer, smartphones og lignende.
- Både selve telefonapparatet, oprettelses-, abonnements- og forbrugsudgifter ved telefonen.
- Sædvanlige telefonserviceydelser såsom telefonvækning, telefonsvarerfunktion, "visnummerfunktion" og andre sædvanlige ydelser, der er en del af abonnementet. Sædvanlige
telefonserviceydelser er et fleksibelt begreb, som ændrer sig i takt med tidens standarder og udvikling på området.
Selve telefonapparatet er også omfattet af beskatning. I en sag udtalte Skatterådet, at mobiltelefoner, der blev udleveret til medarbejderne uden SIM-kort tillige var omfattet af den
dagældende multimediebeskatning. Det forhold, at mobiltelefonerne blev udleveret uden SIM-kort betød ikke, at der var tale om telefoner med begrænset anvendelse, som ikke skulle
multimediebeskattes, idet telefonerne kunne anvendes privat ved at isætte et SIM-kort. Se SKM2010.854.SR.
Det afgørende er, hvilken hovedfunktion multimediet har.
Skatterådet har i en konkret sag bekræftet, at en mobiltelefon, som også kan bruges til at gå på internettet, følger reglerne for en telefon, da en mobiltelefons
hovedfunktion uden tvivl er telefoni, og adgangen til internettet må anses for at være en bifunktion af mindre betydning, og internetadgangen vil sædvanligvis være af
begrænset opløsning. Da medarbejderne underskrev en tro og love-erklæring om, at telefonen ikke bruges privat, og arbejdsgiverens førte kontrol hermed, skulle medarbejderne ikke
beskattes efter de dagældende regler om multimediebeskatning, hvis det var nødvendigt for medarbejderne at tage telefonen med hjem. Se SKM2010.424.SR.
I en sag om en PDA, som ikke kunne benyttes som telefon, men hvor hovedfunktionen var en kalender- og tidsregistreringsfunktion, fandt Skatterådet henset til PDA'ens hovedfunktion og
størrelse, at den ikke udløste beskatning efter de dagældende regler om multimediebeskatning, selvom den blev taget med hjem på bopælen. Det var en betingelse, at det
var nødvendigt for arbejdet, og der blev afgivet en tro og love-erklæring om, at den ikke blev brugt privat. Yderligere kontrol af brugen var herefter ikke nødvendig. Et
misforhold mellem værdien af PDA'en og multimediebeskatningen havde ikke nogen betydning for, om multimediet var omfattet af multimediebeskatningen. Se SKM2010.594.SR
Skatterådet har udtalt, at en softwarebaseret telefon (softwareprogram på en computer, som var koblet op på virksomhedens telefoncentral via datanetværk), var en telefon
omfattet af de dagældende regler om multimediebeskatning. Se SKM2009.680.SR.
Desuden har Skatterådet udtalt, at et SIM-kort stillet til rådighed af arbejdsgiveren skal behandles på samme måde, som når arbejdsgiveren stiller en mobiltelefon til
rådighed for medarbejderen. Se SKM2010.355.SR.
Reglerne gælder både de tilfælde, hvor telefonen er oprettet i arbejdsgiverens mv.s navn, og hvor arbejdsgiveren fuldstændigt eller op til et bestemt beløb betaler eller
refunderer medarbejderens telefonudgifter eller en procentdel af udgifterne.
Skatterådet har udtalt, at den ansatte var multimedieskattepligtig efter de dagældende regler, når arbejdsgiveren dækkede den ansattes telefonudgifter, selvom telefonen stod i
ægtefællens navn. Se SKM2009.692.SR (erstatter SKM2009.677.SR).
Ydelser, som ikke er omfattet af beskatningen af fri telefon:
- Ydelser der ikke er en sædvanlig telefonservice eksempelvis indsamlingsbidrag, der opkræves over telefonregningen.
- Tilskud til telefon, hvorefter arbejdsgiveren til dækning af telefonudgifter yder et fast månedligt beløb, uanset om den skattepligtige afholder udgifterne eller ej. Tilskud til
telefon medregnes fuld ud til den skattepligtige indkomst. Se LL § 16, stk. 1.
- Situationer, hvor arbejdsgiveren dækker medarbejderens udgifter som udlæg efter regning. Det vil sige, hvis arbejdsgiveren kun betaler for samtaler, der efter særskilt bestilling
for hver enkelt samtale kan dokumenteres som erhvervsmæssig ved bilag fra telefonselskabet.
- Arbejdsgiveren godtgør udgifter til indkøb af telefonapparat, som medarbejderen er ejer af.
Overdragelse af telefon til eje
Det er en betingelse, at telefonen skal være stillet til rådighed af arbejdsgiveren. Overdrages den til eje, er arbejdstageren skattepligtig af godets markedspris. Se LL § 16, stk.
3. Køber arbejdstageren telefonen til godets markedspris på overdragelsestidspunktet, har salget derimod ingen skattemæssige konsekvenser for den ansatte.
Beholder en medarbejder eksempelvis en telefon fra en arbejdsgiver, fordi arbejdsgiveren anskaffer sig nyt udstyr, udløser det almindelig beskatning hos medarbejderen af personalegoderne til
markedsværdien af goderne på overdragelsestidspunktet.
Tilskud til telefon
Skatterådet har taget stilling til en situation, hvor arbejdsgiveren stillede telefonapparat til rådighed, og hver måned betalte for abonnement samt fast udbetalte 17 kr. pr.
måned til dækning af erhvervsmæssige opkald. Øvrige samtaler blev betalt af medarbejderne selv. Medarbejderne skulle beskattes efter de dagældende regler om
multimediebeskatning af abonnementet og telefonapparatet. Derudover skulle medarbejderne særskilt beskattes af de 17 kr. pr. måned som telefontilskud, da det blev udbetalt uanset om
medarbejderne afholdt udgiften eller ej. Det forhold, at medarbejderen anvendte egen telefon ændrede ikke ved, at medarbejderen skulle multimediebeskattes af, at arbejdsgiveren betalte det til
enhver tid gældende abonnement. Se SKM2010.180.SR.
Skatterådet har også udtalt, at en kvartalsmæssig udbetaling på 200 kr. uanset faktiske udgifter for frivilligt arbejde var et telefontilskud, som ikke var omfattet af de
dagældende regler om multimediebeskatning, men skulle beskattes som almindelig indkomst fra arbejdsgiveren. Tilskud til telefon til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller frivillige,
ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i en forenings skattefri virksomhed kan dog være skattefri for modtageren, når det ikke overstiger satser, der fastsættes af
Skatterådet. Derimod var udvalgte personer, der til brug for frivilligt arbejde i en forenings skattefri virksomhed fik stillet telefon til rådighed, ikke omfattet af
multimediebeskatningen, men var skattefri heraf i medfør af LL § 7 M. Se SKM2009.777.SR.
Se også
- C.A.3.1.6 "Godtgørelse af telefonudgifter".
- C.A.5.2.6.2 "Undtagelse for frivillige" om skattefrihed ved multimedier til
rådighed for frivillige.
- C.A.3.4.13 om frivillige, ulønnede medhjælpere og LL § 7 M.
- C.A.3.4.14 om hjemmeværnets frivillige ulønnede
personel og LL § 7 M.
Udlæg efter regning
Skatterådet har udtalt, at refusion af udgifter til erhvervsrelaterede samtaler til frivilligt arbejde i en forening var skattefri for modtageren, idet der var tale om udlæg efter
regning. Se SKM2009.777.SR.
Skatterådet har taget stilling til en situation med distriktsmedlemmer af Hjemmeværnet, der kunne få refunderet op til 100 kr. pr. måned ved at dokumentere, at der var afholdt
erhvervsmæssige samtaleudgifter på mindst dette beløb. Andre distriktsmedlemmer, der ikke havde udgifter af denne størrelse, ville alene få refunderet den faktiske udgift til
telefonsamtaler. Skatterådet fandt, at der var tale om udlæg efter regning, som ikke udløste beskatning af medlemmerne efter de dagældende regler om multimediebeskatning. Se
SKM2010.294.SR.
Se også
- C.A.5.2.6.2 "Undtagelse for frivillige" om skattefrihed ved multimedier til
rådighed for frivillige.
- C.A.3.4.13 om
frivillige, ulønnede medhjælpere og LL § 7 M.
- C.A.3.4.14 om hjemmeværnets
frivillige ulønnede personel og LL § 7 M.
Godtgørelse for udstyr som indkøbes til eje
Skatterådet har udtalt, at kommunalbestyrelsesmedlemmer ikke skulle beskattes efter de dagældende regler om multimediebeskatning, hvis en kommune godtgjorde udgifter til at indkøbe
det elektroniske udstyr, som var nødvendigt for at kunne modtage byrådsmateriale mv., og som kommunalbestyrelsesmedlemmerne var ejere af. Derimod skulle godtgørelsen beskattes som et
vederlag efter Statsskattelovens § 4. Se SKM2010.231.SR.
Se også
- A.A.1.1 for mere om indkomstprincippet efter Statsskattelovens § 4.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området vedrørende telefon:
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
SKAT
|
|
|
SKM2010.854.SR
|
Mobiltelefoner, der blev udleveret til medarbejderne uden SIM-kort var tillige omfattet af de dagældende regler om multimediebeskatning. Det forhold, at mobiltelefonerne blev udleveret
uden SIM-kort betød ikke, at der var tale om telefoner med begrænset anvendelse, som ikke skulle multimediebeskattes, idet telefonerne kunne anvendes privat ved at isætte et
SIM-kort. Omfattet af beskatningen.
|
|
SKM2010.594.SR
|
En PDA, som ikke kunne benyttes som telefon, men hvor hovedfunktionen var en kalender- og tidsregistreringsfunktion. Henset til PDA'ens hovedfunktion og størrelse, fandt
Skatterådet, at den ikke udløste beskatning efter de dagældende regler om multimediebeskatning, selvom den blev taget med hjem på bopælen. Det var en betingelse,
at det var nødvendigt for arbejdet, og der blev afgivet en tro og love-erklæring om, at den ikke blev brugt privat. Yderligere kontrol af brugen var herefter ikke
nødvendig. Et misforhold mellem værdien af PDA'en og multimediebeskatningen havde ikke nogen betydning for, om multimediet er omfattet af multimediebeskatningen. Ikke
beskatning.
|
|
SKM2010.424.SR
|
Skatterådet bekræftede, at en mobiltelefon, som også kan bruges til at gå på internettet, følger reglerne for en telefon, da en mobiltelefons hovedfunktion uden
tvivl er telefoni og adgangen til internettet må anses for at være en bifunktion af mindre betydning og internetadgangen vil sædvanligvis være af begrænset
opløsning. Da medarbejderne underskrev en tro og love-erklæring om, at telefonen ikke bruges privat, og arbejdsgiverens førte kontrol hermed, skulle medarbejderne ikke beskattes
efter de dagældende regler om multimediebeskatning, hvis det var nødvendigt for medarbejderne at tage telefonen med hjem. Ikke beskatning.
|
|
SKM2010.355.SR
|
SIM-kort stillet til rådighed af arbejdsgiveren skal behandles på samme måde, som når arbejdsgiveren stiller en mobiltelefon til rådighed for medarbejderen. Som for
en mobiltelefon var der mulighed for at afkræfte formodningen for privat rådighed, hvis der forelå en tro og love-erklæring om, at SIM-kortet kun måtte benyttes
erhvervsmæssigt, SIM-kortet rent faktisk kun blev benyttet erhvervsmæssigt, og arbejdsgiveren førte kontrol hermed. Ikke beskatning.
|
|
SKM2010.294.SR
|
Udlæg efter regning for telefon, som ikke udløste beskatning efter de dagældende regler om multimediebeskatning af medlemmer af Hjemmeværnets distriktsudvalg.
Distriktsmedlemmet kunne få refunderet op til de 100 kr. pr. måned ved at dokumentere, at der var afholdt erhvervsmæssige samtaleudgifter på mindst dette beløb.
Ikke beskatning. Andre distriktsmedlemmer, der ikke havde udgifter af denne størrelse, ville alene få refunderet den faktiske udgift til telefonsamtaler. I
tilfælde hvor refusionen også måtte omfatte fax- og internetforbindelse, blev refusionen derimod omfattet af multimediebeskatningen, da det ikke var muligt med tilstrækkelig
sikkerhed at sondre mellem erhvervsmæssig og privat anvendelse af en fax og internetforbindelse. Omfattet af beskatningen.
|
|
SKM2010.231.SR
|
Kommunalbestyrelsesmedlemmer fik stillet elektronisk udstyr til rådighed af kommunen og blev derfor omfattet af de dagældende regler om multimediebeskatning. Omfattet af
beskatningen. Skulle ikke multimediebeskattes, hvis kommunen godtgjorde udgifter til at indkøbe det elektroniske udstyr, som var nødvendigt for at kunne modtage
byrådsmateriale mv., og som kommunalbestyrelsesmedlemmerne var ejere af. Derimod skulle godtgørelsen beskattes som et vederlag efter Statsskattelovens § 4. Ikke omfattet af beskatningen - beskatning.
|
SKM2009.777.SR om udlæg efter regning og om telefontilskud.
|
SKM2010.180.SR
|
Arbejdsgiveren stillede telefonapparat til rådighed, betalte for abonnement og udbetalte fast 17 kr. pr. måned til dækning af erhvervsmæssige opkald, øvrige samtaler
betaltes af medarbejderne selv. Medarbejderne skulle beskattes efter de dagældende regler om multimediebeskatning af abonnementet og telefonapparatet. Derudover skulle medarbejderne
særskilt beskattes af de 17 kr. pr. måned som telefontilskud, idet det udbetaltes uanset om medarbejderne afholdt udgiften eller ej. Det forhold, at medarbejderen anvendte egen
telefon ændrede ikke ved, at medarbejderen skulle multimediebeskattes af, at arbejdsgiveren betalte det til enhver tid gældende abonnement. Omfattet af
beskatningen.
|
|
SKM2009.777.SR
|
Refusion af udgifter til erhvervsrelaterede samtaler til frivilligt arbejde i en forening var skattefri som udlæg efter regning. Ikke beskatning. Kvartalsmæssig
udbetaling på 200 kr. uanset faktiske udgifter for frivilligt arbejde var telefontilskud, og ikke omfattet af de dagældende regler om multimediebeskatning, men beskattes som
almindelig indkomst. Tilskud til telefon til ulønnede bestyrelsesmedlemmer eller frivillige, ulønnede medhjælpere, der yder bistand som led i en forenings skattefri virksomhed
kunne dog være skattefri for modtageren, når det ikke overstiger satser, der fastsættes af Skatterådet. Ikke omfattet af beskatning. Udvalgte personer, der
til brug for frivilligt arbejde i en forenings skattefri virksomhed, fik stillet telefon til rådighed, var ikke omfattet af multimediebeskatningen, men var skattefri heraf i medfør af
LL § 7 M. Ikke omfattet af beskatningen.
|
|
SKM2009.692.SR
|
Multimedieskattepligt efter de dagældende regler om multimediebeskatning, når arbejdsgiveren dækkede den ansattes telefonudgifter, selvom telefonen stod i
ægtefællens navn. Omfattet af beskatningen. Arbejdsgiveren betalte også telefonudgifter for ægtefælle og børn. Det var ikke omfattet af egen
multimediebeskatning, men skulle beskattes selvstændigt som et almindeligt personalegode hos den ansatte af markedsværdien efter LL § 16, stk. 3, som her udgjorde det faktiske
beløb, som arbejdsgiveren havde betalt. Det ville ikke gøre nogen forskel, hvis telefonforbindelserne stod i den ansattes navn. Ikke omfattet af beskatningen -
beskatning.
|
Se også
SKM2010.403.SR om flere goder.
SKM2010.397.SR om tre bærbare computere.
SKM2010.79.SR om stationær og en
bærbar computer.
SKM2009.687.SR om 2 mobiltelefoner og 2 bærbare computere.
|
SKM2009.680.SR
|
En softwarebaseret telefon er en telefon omfattet af de dagældende regler om multimediebeskatning. Privat rådighed over en mobiltelefon/softwarebaseret telefon, som blev taget med
hjem, kunne ikke afkræftes, hvis medarbejderen af sine beskattede indkomst afholdt udgifterne til private samtaler, mens virksomheden afholdt udgifterne til erhvervsrelaterede samtaler
samt eventuelle abonnementsudgifter. Omfattet af beskatningen.
|
|