Indhold
Dette afsnit indeholder en kort introduktion til reglerne om betaling af registreringsafgift af motorkøretøjer.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Lovgrundlag
- Historik
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Regel
Efter registreringsafgiftsloven skal der betales afgift af motorkøretøjer, som skal registreres efter færdselsloven. Afgiften betales ved køretøjets første registrering. Se REGAL § 1 og § 1a om hvornår, der skal betales registreringsafgift.
Der betales også afgift af køretøjer, som efter reparation eller ombygning ikke i afgiftsmæssig forstand er identisk med et tidligere afgiftsberigtiget køretøj.
Der skal eventuelt betales afgift, når et køretøj, som er registreret med udenlandske nummerplader, bliver benyttet af en herboende (firmabilordningen mv.).
Et køretøj skal i visse tilfælde afgiftsberigtiges på ny, hvis det efterfølgende bliver op- eller nedvejet. Se afsnit E.A.8.1.2 "Definitioner, afgiftspligt og udenlandske firmabiler".
Se også afsnit E.A.8.5.4 "Hvornår skal et køretøj registreres i Danmark, og hvornår må man bruge et udenlandsk køretøj i Danmark". Afsnittet beskriver reglerne om, hvornår en bruger anses for at have bopæl i Danmark.
Bemærk
Meddelelser om værdifastsættelse af motorkøretøjer kan udsendes som elektronisk genererede skrivelser uden underskrift og i retlig henseende være sidestillet med et dokument med personlig underskrift.
Lovgrundlag
Reglerne om betaling af afgift af motorkøretøjer fremgår af lovbekendtgørelse nr. 836 af 1. juli 2011 om registreringsafgift af motorkøretøjer mv. (REGAL) med senere ændringer, se nedenstående oversigt.
I tilknytning til loven er der fastsat yderligere bestemmelser i bl.a.:
Historik
Der er inden for de senere år sket følgende lovændringer mv.:
Lov nr. og dato |
Ændring og baggrund for ændringen |
Hvor i loven |
385 af 02.06.1999 |
Løbende registreringsafgift af udenlandske firmabiler mv. |
|
964 af 20.12.1999 |
Fradrag for sikkerhedsfremmende udstyr. Afgift af større genopbygninger efter færdselsskade. Fradrag for brændstoføkonomiske biler |
|
463 af 31.05.2000 |
Afgiftsfritagelse for udenlandske hyrevogne samt justering af regler for campingbiler |
|
342 af 27.05.2002 |
Afgiftsfritagelse for køreskolebusser, godtgørelse af registreringsafgift ved eksport, lettelser i vurderingsproceduren, nedskrivningsskala for køretøjer 0-1 år |
|
154 af 12.03.2003 |
Forholdsmæssig registreringsafgift for udenlandske leasingbiler |
|
443 af 10.06.2003 |
Fradrag for ESP-system og selealarm |
|
1391 af 20.12.2004 |
Fradrag i afgift for brugte biler og motorcykler |
|
1409 af 21.12.2005 |
Indførelse af motorankenævn mv. |
|
1416 af 21.12.2005 |
Lavere partikeludslip fra nye dieselbiler |
§ 3, stk. 2 og § 8, stk. 7. |
519 af 07.06.2006 |
Afgiftsfritagelse for firmabiler mv. |
§ 1 og 3a. |
541af 06.06.2007 |
Omlægning af bilbeskatningen for at mindske CO2-udledningen mv. |
|
1537 af 19.12.2007 |
Lov om ændring af registrerings- og vægtafgiftsloven (nedvejning af varebiler) |
§ 29 |
L42 af 14.12.2007
265 23.04.2008 |
Justering af afgiftsberegning for brugte biler mv.) |
§ 4, § 7 og § 15 |
1337 af 19.12.2008 |
Afgiftsfritagelse for ledsagebiler mv. |
§ 5, stk. 10 |
1338 af 19.12.2008 |
Registreringsafgift af motorcykler, syn ved eksport, opslag i Bilbogen ved eksport mm |
§ 7b og § 7c |
1341af 19.12.2008 |
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven (ændringer vedr. motorankenævn) |
|
1342 af 19.12.2008 |
Udenlandske firmabiler og leasede biler |
§ 3a og § 3b |
1386 af 21.12.2009 |
Lov om ændring af lov om afgift efter brændstofforbrug for visse personbiler, registreringsafgiftsloven og forskellige andre love |
§ 6, § 6a og § 6b |
545 af 26.05.2010 |
Fradrag for særligt integrerede barnesæder |
§ 8, stk. 6 |
623 af 11.06.2010 |
Ændret beregning af registreringsafgift ved nedvejning eller ombygning af varebil til personbil |
§ 1a, § 4, § 5, § 7b, § 29a og § 29b |
1361 af 8.12.2010 |
Ændring af reglerne om renten af registreringsafgift ved bl.a. forholdsmæssig betaling i forbindelse med leasing |
§§3 a, 3b og 3c |
1564 af 21.12.2010 |
færdselsskadede køretøjer |
§ 7 |
836 af 01.07.2011 |
Lovbekendtgørelse |
|
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
EU-domme |
SKM2003.391.EF |
Høj registreringsafgift anses ikke for diskriminerende. EF-Domstolen afsagde den 17. juni 2003 en præjudiciel kendelse om, at den høje danske registreringsafgift af nye biler er forenelig med EF-traktaten.
Det var brancheforeningen De Danske Bilimportører, der havde anlagt sag mod Skatteministeriet med påstand om, at registreringsafgiften af nye biler er så høj, at den udgør en ulovlig handelshindring.
Da der ikke i Danmark er nogen produktion af køretøjer, har opkrævningen af registreringsafgift ingen diskriminerende eller beskyttende virkning, og den interne afgift anses derfor ikke at stride mod traktatens artikel 90 |
Se også EF-Domstolens dom af 15. september 2005 i sag C-464/02, Kommissionen mod Danmark (firmabildommen). Sagen var en traktatkrænkelsessag, som Kommissionen havde anlagt, fordi Kommissionen var af den opfattelse, at registreringsafgiftslovens bestemmelser om opkrævning og betaling af registreringsafgift for udenlandske firmabiler var i strid med EF-traktatens artikel 39 om arbejdskraftens fri bevægelighed, sammenholdt med bestemmelsen om medlemslandenes loyalitetsforpligtelse i EF-traktatens artikel 10. |
Landsretsdomme |
|
|
SKM2011.658.ØLR |
Ejeren af et køretøj havde i henhold til en kommissionsaftale overladt køretøjet til tredjemand, som herefter kørte lystkørsel i køretøjet. Landsretten lagde til grund, at der ved tredjemands benyttelse af køretøjet var sket ibrugtagning af dette, jf. færdselslovens § 72, stk. 1. Landsretten fandt ikke, at der var grundlag for at fritage ejeren fra at betale registreringsafgift, jf. registreringsafgiftslovens § 19, stk. 2 og 3. Endelig fandt landsretten det ikke godtgjort, at skattemyndighederne havde fulgt en praksis, hvorved der ikke opkræves registreringsafgift, når benyttelsen sker i kortere tidsrum end 3 måneder. (Dissens). |
|
Byretsdomme |
SKM2010.731.BR |
Et importeret køretøj ansås for taget i brug her i landet, og der skulle derfor betales registreringsafgift af køretøjet i medfør af registreringsafgiftslovens § 1, stk. 1. Retten lagde vægt på, at køretøjet i tiden mellem købet af køretøjet i Tyskland og politiets beslaglæggelse heraf i Danmark havde kørt 5.386 km. Retten fandt det ikke godtgjort, at denne kørsel alene omfattede enkelte kørsler til reparationer og fremvisning, ligesom bilen havde kørt 3.386 km. af de 5.386 km., imens bilen var udlånt i henhold til en salgskommisionsaftale.
Det var derfor berettiget, at der var opkrævet registreringsafgift af køretøjet som sket. |
|