Det fjerde og sidste grundelement i TIR-systemet er, at de kontrolforanstaltninger,
der er taget i afgangslandet, bliver accepteret af såvel transitlande som bestemmelseslande.
Som en konsekvens af dette princip vil gods, der transporteres under TIR-ordningen
i toldlukkede vejkøretøjer eller containere, normalt ikke blive undersøgt
af toldmyndighederne på rejsen. Det er her, at hovedfordelene ved TIR-systemet
viser sig set fra transportørernes side.
Dette udelukker ikke toldmyndighederne fra at foretage stikprøvekontroller
i tilfælde, hvor der er mistanke om uregelmæssigheder, men det er underforstået
og endog nedfældet i konventionen, at sådanne kontroller er en undtagelse.
Ordningen indebærer således, at den kontrol, der foretages, når godstransporten
påbegyndes, accepteres af alle andre toldmyndigheder, der involveres under
transporten frem til bestemmelsesstedet, hvorfor denne kontrol indtager en vigtig
rolle i TIR-systemet.
►Det toldsted, hvor en TIR-transport afsluttes, foretager en afslutningskontrol. Det påses, at carnetet præsenteres sammen med køretøjet eller containeren, og at toldlukket forefindes behørigt forseglet på afslutningstidspunktet.
Fremstilles køretøjet eller containeren ikke samtidig med TIR-carnetet,
kan dette under ingen omstændigheder afsluttes.
Det samme gælder såfremt forseglingen er brudt ved fremkomsten til bestemmelsestoldstedet.
I sådanne tilfælde skal det i TIR-carnetet indeholdte rapportblad altid
udfyldes, se
B. 2.3.3.3.
Viser det sig ved kontrol af lasten, at der ikke er overensstemmelse mellem antal
godsenheder/antal kg. i lastrummet og det på carnetets godsmanifest anførte,
kan der efter omstændighederne ske afslutning af carnetet med forbehold for
mulige senere krav. I så fald skal carnetets afslutningstalon (altid grøn)
tydeligt markeres med et "R" samt oplysninger om anledningen til forbeholdet.
Carnetets grønne afslutningstalon er "holderens" kvittering for hel
eller delvis (i tilfælde af forbehold) afslutning af transporten på bestemmelsestoldstedet.
Toldmyndighedernes angivelse af dato, underskrift og stempel på talonen kan
ifølge konventionen tjene som alternativt bevis for hel eller delvis korrekt
afsluttet transport i tilfælde, hvor den grønne slip bortkommer.
Helt eller delvis afsluttede TIR-transporter indberettes i alle tilfælde af
bestemmelsestoldstedet til den garanterende organisation, i Danmark til DTL. Denne
ordning, der er vedtaget af Det Administrative Udvalg for TIR-konventionen, skal
bidrage til større kontrol med TIR-transporter og forebygge svig.
◄