åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "A.A.1.1.2 Skatteministeriets opgaver" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Dette afsnit handler om skatteministeriets opgaver.

Afsnittet indeholder:

  • Ministerbetjening og det lovforberedende arbejde
  • Forvaltningen af lovgivningen om skatter, lov om vurdering af landets faste ejendomme og lov om registrering af køretøjer
  • Klagemyndighed
  • Information og offentliggørelse heraf
  • Tilsyn
  • Sekretariatsbistand

Ministerbetjening og det lovforberedende arbejde

Koncerncentret foretager det lovforberedende arbejde og den direkte ministerbetjening. Koncerncentret skal sikre, at udformning af lovgivning, administrativ tilrettelæggelse af processer, fortolkning og kommunikation, konkret udmøntning af regelsættet og mødet med borgeren eller virksomheden anskues som en samlet og sammenhængende proces.

Forvaltningen af lovgivningen om skatter, lov om vurdering af landets faste ejendomme og lov om registrering af køretøjer

Told- og skatteforvaltningen varetager forvaltningen af lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme, hvilket især vil sige foretagelse af ansættelser, opkrævning, kontrol og besvarelser af forespørgsler, herunder bindende svar.

Se SFL § 1.

Skatteministeren har fastsat, at skatteministeriet udøver de kompetencer vedrørende forvaltningen af lovgivning om skatter og lov om vurdering af landets faste ejendomme, som ved SFL § 1 er tillagt told- og skatteforvaltningen. Afgørelser, som i henhold til SFL § 1 er henlagt til told- og skatteforvaltningen, og som efter §§ 5, 6, 7 og 11 kan påklages til et skatteankenævn, et vurderingsankenævn, et motorankenævn eller Landsskatteretten, kan efter ministerens bestemmelse dog alene træffes af SKAT. Se BEK nr. 965 af 12/08/2010.

SKAT vurderer landets faste ejendomme efter reglerne i vurderingsloven. SKAT kan foretage fornøden besigtigelse af en ejendom i forbindelse med vurderingen af ejendommen.

Endvidere varetager SKAT forvaltningen af lov om registrering af køretøjer bortset fra kompetencer, som ved § 18, stk. 3 og § 19 i lov om registrering af køretøjer er tillagt politiet. Se SFL § 1. Skatteministeren har fastsat tidspunktet for ikrafttrædelsen heraf til den 5. juni 2011. Se BEK nr. 542 af 25/05/2011 § 4.

Begrebet "skat" omfatter ikke kun indkomstskat, herunder dødsboskat og ejendomsværdiskat, men også gaveafgift, moms, punktafgifter, told, arbejdsmarkedsbidrag, kirkeskat, afgift efter pensionsbeskatningsloven og lignende retlige ydelser til det offentlige.

"Skat" defineres på samme måde som i grundlovens § 43.

På specielle områder forvaltes skattelove dog af andre myndigheder, fx hører retsafgiftsloven under justitsministeren.

Klagemyndighed

SKATs behandling af spørgsmål , som ikke er afgørelser, kan ikke påklages til Koncerncentret. Se BEK nr. 965 af 12/08/2010 § 1, stk. 3.

Er der derimod tale om klager over afgørelser og sagsbehandling, der kan medføre, at en afgørelse anses for ugyldig, er kompetencen henlagt til det almindelige klagesystem.

Som følge af den manglende klageadgang over spørgsmål, som ikke er afgørelser, er der fastsat retningslinjer, der indebærer, at indsigelser af den nævnte art kan behandles i SKAT. Klagerne behandles i 1. instans af direktøren for den region, som indsigelsen vedrører.

Hvis klageren er utilfreds med svaret fra den pågældende direktør, kan klager anmode om en anden og endelig behandling af indsigelsen. Denne anden og endelige behandling foretages af borgerambassadøren.

Se SKM2010.740.SKAT og afsnit A.A.1.3 om Skatteministeriets Borgerambassadør.

Remonstration

I en række nærmere afgrænsede sager skal en klage indgives til SKAT, der vurderer, om der eventuelt er grundlag for at give medhold i klagen, inden den sendes til klagemyndigheden.

Se afsnit A.A.10.1.2 om remonstration.

Information og offentliggørelse heraf

SKAT informerer på www.skat.dk ved offentliggørelse af "Styresignaler" eller "SKAT-meddelelser", samt juridiske vejledninger og øvrige vejledninger, herunder pjecer.

 xStyresignaler og SKAT-meddelelser

Både styresignaler og SKAT-meddelelser er bindende tjenestebefalinger, der har samme retlige status som cirkulærer, og ligesom cirkulærer rangerer under lov og bekendtgørelse i den retskildemæssige trinfølge.

Det er fastslået i domspraksis, at da Den juridiske vejledning fra Skatteministeriet og herunder styresignaler og SKAT-meddelelser fastlægger gældende praksis, kan borgere og virksomheder støtte ret herpå i det omfang, at denne praksis ikke klart er i uoverensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Styresignal

Styresignaler udgives alene af Jura og Samfundsøkonomi.

Styresignalet skal - som en særlig type bindende tjenestebefaling - sikre ensartethed i regelanvendelsen på Skatteministeriets område. Styresignaler bruges, når Skatteministeriet:

  • Fastlægger praksis på områder, hvor der ikke allerede er fastlagt en praksis,
  • Ændrer eller præciserer praksis, f.eks. som følge af en afgørelse fra domstolene eller Landsskatteretten.

Styresignaler nævnt under nr. 2, som indeholder retningslinjer for genoptagelse, bør suppleres med en "domskommentar" i komplicerede sager, hvori der redegøres for de juridiske vurderinger af dommen/kendelsen, og med en SKAT-meddelelse om den praktiske fremgangsmåde, jf. nedenfor om SKAT-meddelelser.

SKAT-meddelelser

SKAT-meddelelser kan udgives af alle enheder i SKAT og Koncerncenteret.

SKAT-meddelelser omfatter bindende tjenestebefalinger på følgende områder:

  • Praktiske fremgangsmåder, fx retningslinjer/procedurer for behandling af en bestemt type sager
  • Regulering af satser
  • Domskommentarer

Forholdet til Den juridiske vejledning

Den juridiske vejledning udgør sammen med lovgivningen m.v. administrationsgrundlaget i Skatteministeriets koncern og er bindende for medarbejderne medmindre vejledningernes indhold klart ikke er i overensstemmelse med højere rangerende retskilder.

Den juridiske vejledning giver udtryk for Skatteministeriets opfattelse af gældende praksis og har cirkulærestatus. Vejledningen angiver gældende ret på offentliggørelsestidspunktet og er fremadrettet.

Styresignaler bør i videst muligt omfang indarbejdes i Den juridiske vejledning i forbindelse med den halvårlige ajourføring.

I de tilfælde, hvor det er muligt indenfor rimelig tid at indarbejde informationen direkte i Den juridiske vejledning skal der ikke udsendes et styresignal. Dog skal der altid udsendes et styresignal når:

  • Det skønnes nødvendigt for at skabe særlig opmærksomhed omkring den pågældende information (eksempelvis praksisændringer)
  • Der er tale om en udmelding om, at en bestemt type af sager skal genoptages
  • Der er tale om information af en sådan art, at en justering af Den juridiske vejledning ikke vil give det fornødne overblik.

Offentliggørelse

Både styresignaler og SKAT-meddelser skal tildeles et SKM-nummer og offentliggøres på SKATs hjemmeside. Samtidig bliver både styresignaler og SKAT-meddelelser lagt i Retsinformations regeldatabase.x

Se xSKM2012.280.SKATx.

Tilsyn

Koncerncentret kan indstille til Skatterådet, at en åbenbar ulovlig afgørelse, der er truffet af et skatte-, vurderings- eller motorankenævn, ændres. Se SFL § 2, stk. 3.

Der er fastsat procedurer for, hvorledes henholdsvis medarbejdere i SKAT, herunder ansatte i ankenævnssekretariaterne, og medlemmer af et ankenævn skal forholde sig, når de ønsker en sag forelagt for Skatterådet. Se SKM2011.390.SKAT.

Se nærmere herom under afsnit A.A.1.4.2

Sekretariatsbistand

Sekretariatsbistand til Skatterådet

Koncerncentret stiller sekretariatsbistand til rådighed for Skatterådet. Se SFL § 4, stk. 5.

Der er indgået en aftale om, i hvilke tilfælde Skatterådet skal inddrages. Se SKM2011.286.SKAT.

Sekretariatsbistand til skatte-, vurderings- og motorankenævn

Skatteministeriet stiller sekretariatsbistand til rådighed for skatte-, vurderings - og motorankenævnene. Sekretariaterne skal organisatorisk være adskilt fra den øvrige told- og skatteforvaltning. Se SFL § 10, stk. 7.