1. Personalegoder værdiansættes til markedsværdien
Personalegoder, der er skattepligtige i henhold til ligningslovens § 16, værdiansættes skattemæssigt som udgangspunkt til markedsværdien.
Betaler den ansatte vederlag til arbejdsgiveren mv. for benyttelse af et personalegode, reduceres værdiansættelsen med beløbet.
For køb af varer og tjenesteydelser, som arbejdsgiveren udbyder til salg som led i sin virksomhed, gælder dog, at der alene skal ske beskatning af den ansattes fordel ved købet, i det omfang rabatten overstiger arbejdsgiverens avance.
Tilskud af forholdsvis begrænset omfang til kaffe-, kantine- og kunstordninger samt tilsvarende ordninger, der kun er til rådighed på arbejdspladsen, beskattes ikke.
Goder, som arbejdsgiveren i overvejende grad har ydet af hensyn til den ansattes arbejde, beskattes kun, hvis den samlede værdi af disse goder fra en eller flere arbejdsgivere mv. overstiger 5.500 kr. for 2012, jf. ligningslovens § 16, stk. 3. Den beløbsmæssige bagatelgrænse finder ikke anvendelse på personalegoderne fri bil, fri sommerbolig, fri lystbåd, fri kost og logi når værdiansættelsen foretages efter de af Skatterådet fastsatte normalværdier, fri telefon herunder fri datakommunikationsforbindelse og fri computer med tilbehør, fri helårsbolig, personalelån og tv- og radiolicens.
Det bemærkes, at bagatelgrænsen på 5.500 kr. er uændret i årene 2009-2013, jf. personskatteloven § 20, stk. 3.
2. Værdi af fri bil, fri sommerbolig og fri lystbåd
Værdiansættelsen for fri bil, fri sommerbolig og fri lystbåd fremgår af ligningslovens § 16, stk. 4-6.
3. Værdi af fri telefon, computer og internetadgang
Med virkning fra 1. januar 2012 genindføres beskatningen af fri telefon, computer og internetadgang med udgangspunkt i de regler, der var gældende før 1. januar 2010, hvor multimediebeskatningen blev indført.
De omfattede goder svarer således til de goder, der indtil 1. januar 2012 var omfattet af multimediebeskatningen - det vil sige telefon, computer eller datakommunikationsforbindelse.
En computer, som anvendes arbejdsmæssigt, og som ikke er stillet til rådighed som led i en aftale om lønnedgang, er med virkning fra 1. januar 2012 skattefri. Internetforbindelser, der giver adgang til arbejdsgiverens netværk, udløser heller ikke beskatning.
Hvis arbejdstageren i 2012 indgår aftale med arbejdsgiveren om at få stillet en computer til rådighed ved lønnedgang, medregnes et beløb svarende til 50 pct. af udstyrets nypris ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i det eller de indkomstår, hvor udstyret er til rådighed. Har udstyret kun været til rådighed en del af året, nedsættes den skattepligtige værdi svarende til det antal hele måneder, hvori udstyret ikke har været til rådighed.
Fri telefon beskattes med 2.500 kr. årligt pr. person (2012-niveau), dog nedsat med 25 pct. til 1.875 kr. for ægtefæller, hvor begge har fri telefon. Det er en betingelse for ægtefællerabatten, at ægtefællernes samlede skattepligtige værdi af goderne før reduktion udgør et grundbeløb på mindst 3.300 kr. (2010-niveau).
For fri telefon gælder desuden, at den skattepligtige værdi på 2.500 kr. pr. person gælder, uanset om arbejdsgiveren fuldstændigt eller op til et vist beløb refunderer den skattepligtiges telefonudgifter eller en procentdel af udgifterne. Den skattepligtige værdi gælder også, selv om der eventuelt kan være tale om et mindre beløb end 2.500 kr., da den skattepligtige værdi kan dække andet end løbende telefonudgifter. Den skattepligtige har således ikke mulighed for at fratrække egne udgifter til telefon i den skattepligtige værdi.
Grundbeløbet reguleres efter personskattelovens § 20.
4. Værdi af fri helårsbolig
Ansatte, der har hel eller delvis fri helårsbolig til rådighed, beskattes, såfremt der betales en leje, der ligger under den faktiske markedsleje eller under den skematiske markedsleje for 2012, som fremgår af bilag 1 og 2.
Den ansatte beskattes af forskellen mellem den faktisk betalte leje og værdien opgjort efter disse regler.
Skemalejesatserne for 2012 er reguleret op med 10 pct. i forhold til tallene for 2011.
Hvis arbejdsgiveren mv. udover den fri bolig også betaler for udgifter, der normalt afholdes af lejeren, fx el, varme mv., skal betalingen herfor beskattes.
For ansatte, til hvis helårsbolig, der er knyttet bopæls- og fraflytningspligt eller kun fraflytningspligt, gives et nedslag i værdien, se nedenfor.
4.1 Bopæls- og fraflytningspligt
Hvis der til en helårsbolig, som en ansat har fået stillet til rådighed, er knyttet bopæls- og fraflytningspligt, gives der ved beregningen af den skattemæssige værdi af boligen et nedslag på 30 pct. i værdien efter markedslejen/den skematiske markedsleje.
Det skattepligtige beløb efter nedslaget kan højst udgøre et maksimumsbeløb svarende til 15 pct. af den ansattes faste pengeløn (den sædvanlige løn i form af penge før beregning af arbejdsmarkedsbidrag og skat samt eventuelt eget pensionsbidrag).
Maksimumsbeløbet skal dog mindst beregnes som 15 pct. af 160.000 kr.
4.2 Fraflytningspligt
Ved opgørelsen af den skattemæssige værdi af en helårsbolig, som den ansatte ikke har pligt til at bebo, men alene pligt til at fraflytte ved ansættelsens ophør, gives et nedslag på 10 pct. i værdien efter markedslejen/den skematiske markedsleje.
Skatteministeriet forventer, at skemalejesatserne afskaffes med virkning fra 2013, således at beskatningen fra 1. januar 2013 vil skulle ske på baggrund af boligens markedsværdi. Der vil i så fald fra 2013 til brug for beskatningen af den ansatte skulle foretages en individuel vurdering af den enkelte boligs udlejningsværdi efter lejelovgivningens regler om lejefastsættelse. Der vil blive udsendt nærmere information herom i løbet af 2012.
5. Værdi af personalelån
Ansatte i finanssektoren, der har optaget lån hos eller gennem arbejdsgiveren, skal i henhold til ligningsloven § 16, stk. 3, alene beskattes i det omfang, lånet er ydet til en lavere rente, end hvad der svarer til arbejdsgiverens omkostninger (kostprisen for de penge, der udlånes) i forbindelse med lånet.
For andre ansatte, der har optaget lån hos eller gennem arbejdsgiveren til en lavere rente end på almindelige markedsvilkår, skal den herved opnåede fordel beskattes.
Med udtrykket "gennem arbejdsgivere" menes, at lån kan optages på anden måde end direkte hos arbejdsgiveren, men der skal være tale om, at arbejdsgiveren også hæfter for lånet. Hvis arbejdsgiveren blot formidler lån, og yder et tilskud til udgiften for at nedbringe den renteudgift, som den ansatte skal betale til långiver, er der tale om et tilskud til lønnen, som skal beskattes efter de almindelige regler herom.
Den ansatte vil som udgangspunkt være skattepligtig af værdien af forskellen mellem den betalte rente og den af Finanstilsynet fastsatte referencerente i henhold til § 213, stk. 2 i lov om finansiel virksomhed jf. lovbekendtgørelse nr. 885 af 8. august 2011 (svarende til den tidligere mindsterente i kursgevinstlovens § 38). Låntageren kan samtidig fratrække et tilsvarende beløb som yderligere renteudgift (kapitalindkomst).
Hvis den betalte rente er lavere end renten i henhold til § 213, stk. 2 i lov om finansiel virksomhed (svarende til den tidligere mindsterente), men svarer til den rente, der henholdsvis modsvarer arbejdsgiverens omkostninger, henholdsvis kan opnås på almindelige markedsvilkår, kan denne lægges til grund, og der skal derfor ikke ske beskatning.
Den af Finanstilsynet fastsatte referencerente efter lov om finansiel virksomhed § 213, stk. 2 offentliggøres på Finanstilsynets hjemmeside på http://finanstilsynet.dk/da/Tal-og-fakta/Oplysninger-for-virksomheder/Rente-til-beregning-af-reserver.aspx.
6. Værdi af særligt køretøj - beskatning af privat kørsel
Ansattes private kørsel i biler, der efter deres art og fremtræden ikke er anvendelige som alternativ til en privat bil, beskattes ikke efter de almindelige regler om firmabil til rådighed for privat kørsel, jf. ligningslovens § 16, stk. 4 (procentreglerne). Det drejer sig om fx lastvogne, kranvogne, værkstedsvogne og andre specialkøretøjer.
Hvis den ansatte anvender bilen i eget erhvervsmæssigt øjemed, eller den private anvendelse ikke sker i tilknytning til den erhvervsmæssige anvendelse af bilen, skal anvendelse af arbejdsgiverens bil beskattes med et beløb, der svarer til det, det vil koste den pågældende at leje en bil med tilsvarende anvendelsesmuligheder, jf. ligningsloven § 16, stk. 3.
Ansattes private kørsel i de nævnte særlige køretøjer, der sker i tilknytning til en erhvervsmæssig kørsel, og som overstiger 1.000 km om året, beskattes med den fastsatte kilometertakst for godtgørelse for erhvervsmæssig kørsel. For 2012 er satsen 3,80 kr. pr. km.
7. Ikrafttræden mv.
Meddelelsen har virkning fra den 1. januar 2012.
Bilag 1
Beskatning af helårsbolig - Skatteministeriets satser |
Nettoetageareal af værelser og kamre i m2, se nedenfor om de foreløbige regler efter kommunesammenlægningen pr. 1. januar 2007 |
Kommuner
henført til
stedtillægssats |
Øvrige kommuner |
>
17-21 |
>
21-25 |
>
25-30 |
>
30-37 |
>
37-45 |
>
45-55 |
>
55-67 |
>
67-82 |
>
82-100 |
>
100-122 |
>
122-148 |
>
148 |
VI og V
Se under a) |
IV og III
Se under b) |
|
-
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 |
kr.årl.
10.649
11.560
12.574
13.554
14.552
15.577
16.868
17.721
19.187
20.888
22.356
23.968
25.727
24.671
27.138
30.160
33.297
36.496
39.576
44.211
48.905
53.337
58.292
62.753
67.386
75.140
76.892
81.412
86.163
91.003
95.491
98.162 |
kr.årl.
8.712
9.415
10.471
11.352
12.379
13.292
14.229
15.256
15.987
17.513
18.867
20.214
21.505
23.029
24.292
25.786
27.313
29.951
32.887
37.404
42.216
46.822
51.252
56.417
60.756
65.362
70.233
74.899
79.504
84.108
88.979
93.348 |
kr.årl.
6.837
7.480
8.242
9.358
9.887
10.945
11.590
12.559
13.495
14.229
15.521
16.898
18.247
19.775
21.151
22.239
23.762
24.995
27.724
32.094
37.024
41.452
46.206
50.872
55.684
60.319
65.186
69.586
74.341
78.917
83.757
88.332 |
-
Uden installation
Med 1 af installationerne vand, gas, wc og bad
Med 2 af installationerne vand, gas, wc og bad
Med bad + 2 af installationerne vand, gas og wc
Med centralvarme
Med centralvarme + 1 af installationerne vand, gas, wc og bad
Med centralvarme + 2 af installationerne vand, gas og wc
Med centralvarme + bad + 2 af installationerne vand, gas og wc
Med vand + gas + wc
Alt undtagen centralvarme
Alt undtagen bad
Alle installationer |
Én-familieshus
1
2
3
4
5
6
7
8
8
9
12
13 |
Anden bolig
0
1
2
3
4
5
6
7
7
8
11
12 |
For boliger uden elektricitet fastsættes satsen 2 lavere end for tilsvarende boliger med denne installation |
a) Albertslund, Ballerup, Birkerød, Brøndby, Dragør, Farum, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Egedahl, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Rudersdal, Tårnby, Vallensbæk, Furesø, Allerød, Fredensborg, Frederikssund, Frederiksværk, Græsted-Gilleleje, Helsinge, Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Karlebo, Skævinge, Slangerup, Stenløse og Ølstykke.
b) Bramsnæs, Gundsø, Hundested, Hvalsø, Jægerspris, Køge, Lejre, Ramsø, Roskilde, Skibby, Skovbo, Solrød, Århus, Esbjerg, Frederikshavn, Holmegård, Kalundborg, Korsør, Langeskov, Munkebo, Nordborg, Næstved, Odense, Skanderborg, Ullerslev, Aalborg og Årslev.
c) Øvrige kommuner
Skemalejen er opdelt efter beliggenheden af boligen i de kommuner, der eksisterede før kommunesammenlægningen pr. 1. januar 2007. Indtil der sker en generel revision af reglerne, skal de, der benytter satserne, benytte satsen for den kommune, hvor boligen var beliggende før kommunesammenlægningen.
Bilag 2
Beskatning af helårsbolig - Skatteministeriets satser |
Boligtype |
Bruttoareal |
|
>26
-32 |
>32
-38 |
>38
-45 |
>45
-56 |
>56
-68 |
>68
-83 |
>83
-101 |
>101
-123 |
>123
-150 |
>150
-183 |
>183
-222 |
>222 |
En-families-huse |
a) |
kr. årl.
25.727 |
kr. årl.
28.486 |
kr. årl.
33.297 |
kr. årl.
36.496 |
kr. årl.
39.576 |
kr. årl.
44.211 |
kr. årl.
53.337 |
kr. årl.
62.753 |
kr. årl.
72.140 |
kr. årl.
81.412 |
kr. årl.
91.003 |
kr. årl.
98.162 |
|
b) |
21.505 |
24.292 |
27.313 |
29.951 |
32.887 |
37.404 |
46.822 |
56.417 |
65.362 |
74.899 |
84.108 |
93.349 |
|
c) |
18.247 |
21.151 |
23.762 |
24.995 |
27.724 |
32.094 |
41.452 |
50.872 |
60.319 |
69.586 |
78.917 |
88.332 |
Andre
boliger |
a) |
23.968 |
27.138 |
30.160 |
33.297 |
36.496 |
39.576 |
48.905 |
58.292 |
67.386 |
76.892 |
86.163 |
95.491 |
|
b) |
20.214 |
23.029 |
25.786 |
27.313 |
29.951 |
32.887 |
42.216 |
51.252 |
60.756 |
70.233 |
79.504 |
88.979 |
|
c) |
16.898 |
19.775 |
22.239 |
23.762 |
24.995 |
27.724 |
37.024 |
46.206 |
55.684 |
65.186 |
74.341 |
83.757 |
|
Alle installationer |
a) Albertslund, Ballerup, Birkerød, Brøndby, Dragør, Farum, Frederiksberg, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, København, Egedahl, Lyngby-Taarbæk, Rødovre, Rudersdal, Tårnby, Vallensbæk, Furesø, Allerød, Fredensborg, Frederikssund, Frederiksværk, Græsted-Gilleleje, Helsinge, Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Karlebo, Skævinge, Slangerup, Stenløse og Ølstykke.
b) Bramsnæs, Gundsø, Hundested, Hvalsø, Jægerspris, Køge, Lejre, Ramsø, Roskilde, Skibby, Skovbo, Solrød, Århus, Esbjerg, Frederikshavn, Holmegård, Kalundborg, Korsør, Langeskov, Munkebo, Nordborg, Næstved, Odense, Skanderborg, Ullerslev, Aalborg og Årslev.
c) Øvrige kommuner
Skemalejen er opdelt efter beliggenheden af boligen i de kommuner, der eksisterede før kommunesammenlægningen pr. 1. januar 2007. Indtil der sker en generel revision af reglerne, skal de, der benytter satserne, benytte satsen for den kommune, hvor boligen var beliggende før kommunesammenlægningen.