Indhold
Dette afsnit beskriver reglerne om afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse. Afsnittet beskriver også nogle af reglerne om momsregistrerede virksomheders godtgørelse af energiafgifter.
Afsnittet indeholder:
- Fly
- Skibe
- Diplomater
- Togdrift
- Uddybningsfartøjer
- Andre afgiftsfritagelser
- Andre afgiftsgodtgørelser
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Fly
Energibeskatningsdirektivet afgiftsfritager energiprodukter, der leveres til anvendelse som flybrændstof, medmindre der er tale om ikke-erhvervsmæssig privatflytning. Ved "ikke-erhvervsmæssig privatflyvning" forstås ifølge direktivet ejerens eller en fysisk eller juridisk persons brug af et luftfartøj, som den pågældende har rådighed over enten ved leje eller på anden måde, til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til offentlige formål.
Som erhvervsmæssig flyvning anses bl.a.:
- Firma- og forretningsmæssig flyvning
- Skole- og træningsflyvning
- Flyvning med henblik på transport af personer eller gods mod vederlag
- Flyvning, der har til formål at sprøjte afgrøder, trafikovervågning, fotoflyvning mv.
Ikke-erhvervsmæssig flyvning har som sit primære sigte flyvning af rekreativ art.
Der sker afgiftsfritagelse, når en oplagshaver leverer jetfuel til brug i luftfartøjer, der bruges erhvervsmæssigt. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 2.
Jetfuel (JET A1) er det flybrændstof, der i altovervejende omfang anvendes i den erhvervsmæssige flyvning. Jetfuel, der leveres om bord i fly, det vil sige direkte i flyets tanke, vil som udgangspunkt blive betragtet som leveret til et fly, der anvendes erhvervsmæssigt.
Virksomheder, der er autoriserede som oplagshavere efter mineralolieafgiftsloven, kan levere brændstoffet afgiftsfrit om bord i fly.
Andre virksomheder kan få bevilling fra SKAT til at modtage jetfuel afgiftsfrit fra en oplagshaver med henblik på levering om bord i fly. Det skal fremgå af bevillingen, at tanken er godkendt til formålet, og bevillingsperiodens gyldighedsperiode skal være angivet.
I tilfælde af, at der sker leverancer af jetfuel uden afgift ombord på fly mv., der anvendes til ikke-erhvervsmæssige formål, er det erhververen af brændstoffet og den, der er i besiddelse af dette, der hæfter for afgiften. Jetfuel beskattes med samme sats som petroleum anvendt som motorbrændstof.
Se også
CO2-afgifts satser og muligheder for godtgørelse af CO2-afgift. Se E.A.4.5.
Oplagshavere og bevillingshavere skal angive, at varen er leveret uden afgift og oplyse flyets kendingsnummer på fakturaen over leverancer af jetfuel leveret ombord i et fly.
Ved leverancer til virksomheder med bevilling til afgiftsfritagelse skal fakturaen indeholde oplysning om, at varen er leveret uden afgift. Fakturaen skal også indeholde oplysning om bevillingens journalnummer og dato.
Andet flybrændstof end jetfuel vil blive leveret med afgift. Udgangspunktet er, at brændstoffet vil blive betragtet som anvendt til ikke-erhvervsmæssig flyvning. Et eksempel på et andet flybrændstof er AVGAS, som er et blyholdigt benzinprodukt. Produktet beskattes med afgiftssatsen for blyholdig benzin og CO2-afgift af benzin. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 3.
Landskatteretten har truffet afgørelse om, at en slæbeforening kan få tilbagebetalt afgift af flybrændstof, der er anvendt til foreningens slæbefly. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 3. Der blev lagt vægt på at slæbeflyets funktion, som var at slæbe svævefly mod betaling, ikke kunne betragtes som ikke-erhvervsmæssig privatflyvning. Se landsskatteretskendelsen i SKM2011.552.LSR. SKAT har ændret praksis og genoptaget sager, hvor foreninger ikke har fået tilbagebetalt afgiften af flybrændstof, selv om der er ydet en betaling for tjenesteydelsen. Fremover omfatter erhvervsmæssig flyvning også aktiviteter mod betaling i foreninger som faldskærmsklubber, svæveflyveklubber m.m. Se SKM2012.128.SKAT.
Virksomheder, der anvender brændstoffet til erhvervsmæssig flyvning, kan ansøge om bevilling hos SKAT til at få godtgjort den opkrævede afgift efterfølgende. Virksomheden skal i ansøgningen oplyse, hvilke fly (kendingsnummer) der skal være omfattet af godtgørelsesordningen og beskrive det erhvervsmæssige formål.
Virksomheden skal opgøre forbruget af brændstof anvendt til hvert enkelt fly, når den anmoder om godtgørelse. Regnskabet skal indeholde oplysninger om
- start- og sluttidspunkt for flyvningen
- registrering af antal flyvetimer pr. dag, hvor flyet har været anvendt
- dato og tidspunkt for påfyldning af brændstof og mængde.
Hvis flyet har været anvendt til både erhvervsmæssige formål og ikke-erhvervsmæssige formål i perioden, skal flyvetimerne fordeles på erhvervsmæssig og ikke-erhvervsmæssig flyvning. Det godtgørelsesberettigede forbrug opgøres herefter på grundlag af den andel af det samlede antal flyvetimer, der er anvendt på erhvervsmæssig flyvning og ud fra et gennemsnitligt brændstofforbrug pr. time.
Ved udlejning af fly skal det fremgå af lejeaftalen, om flyet vil blive anvendt til erhvervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig flyvning.
Brændstof til luftballoner kan efter bevilling stadig godtgøres, i det omfang ballonen anvendes erhvervsmæssigt.
Ejere af ultralette fly kan som udgangspunkt ikke længere få afgiftsgodtgørelse, da anvendelsen af sådanne fly primært har sigte på flyvning af rekreativ art. Brændstoffet anses dermed for at være anvendt til ikke-erhvervsmæssigt formål.
Reglerne om fritagelse og godtgørelse af afgiften for motorbrændstof omfatter ikke brændstof, der anvendes til drift af motorspil mv. til opdrift af svævefly.
Se også
Se også blanket 23.004, der anvendes ved ansøgning om godtgørelse af afgiften.
Der kan søges om tilbagebetaling af afgiften månedligt.
Udenlandske luftfartøjer, der får leveret afgiftsberigtiget flybrændstof til brug ved erhvervsmæssig flyvning, kan ansøge om afgiftsgodtgørelse hos Skattecenter Tønder, Pionér Alle 1, 6270 Tønder.
Ansøgeren skal i forbindelse med ansøgningen afgive erklæring om, at brændstoffet er anvendt til erhvervsmæssig flyvning, samt at brændstoffet er leveret direkte til flyets tanke.
Se også
Se også blanket 23.034, der anvendes ved udenlandske flys ansøgning om godtgørelse af afgiften.
Skibe
Energibeskatningsdirektivet afgiftsfritager energiprodukter, der leveres til anvendelse som motorbrændstof med henblik på sejlads i EF-farvande (herunder fiskeri), bortset fra sejlads med fritidsfartøjer. Ved "fritidsfartøjer" forstås ifølge direktivet "ethvert fartøj, som ejeren eller en fysisk eller juridisk person anvender, og som den pågældende har rådighed over enten ved leje eller på anden måde, til ikke-erhvervsmæssige formål, navnlig andre formål end personbefordring og godstransport eller levering af tjenesteydelser mod vederlag eller til offentlige formål."
Udenrigsfart
Der sker afgiftsfritagelse, når oplagshavere leverer varer til brug om bord på skibe i udenrigsfart. Fritagelsen omfatter ikke lystfartøjer. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 3.
Der skal dokumenteres for den afgiftsfri leverance på samme måde som ved udførsel af varer til udlandet.
Registrerede oplagshavere kan også få SKATs tilladelse til at aflevere en periodisk (månedlig) udførselsangivelse, der omhandler flere bunkringer. Der skal søges om dette hos SKAT. Virksomheder, der har fået en sådan tilladelse, skal ud over den periodiske udførselsangivelse for den enkelte bunkring kunne fremlægge en erklæring fra skibets fører, styrmand eller maskinchef om, at olien er modtaget om bord.
Erklæringen skal indeholde oplysninger om:
- Leverandørens navn og adresse
- Skibets navn og hjemsted
- Leveringssted og dato
- Skibets udenlandske bestemmelsessted
- Varens art og mængde
- Skibets kvittering (skibsfører eller lignende).
Erklæringen kan eventuelt gives på en kopi af den udstedte faktura eller følgeseddel.
Hvis indladningen af olieprodukterne ikke sker, mens skibet ligger ved kaj, men i stedet sker under skibets forbisejling eller henliggen på reden, kan erklæringen om modtagelse af varer ombord gives af skibets mægler.
Der skal også kunne fremlægges dokumentation for salget i form af ordre, bankafregning eller lignende.
Hvis olien leveres til rederier med henblik på direkte levering til bestemte skibe i udenrigsfart, skal leverandøren fremlægge en erklæring fra rederiet om, at leverancen er bestemt til udførsel med et nærmere angivet skib. Erklæringen skal gives af en dertil bemyndiget repræsentant for rederiet.
Se også
Se også SKM 2008.554.SKAT om udenrigsfart.
Fiskerfartøjer
Oplagshavere kan levere afgiftspligtige varer uden afgift til brug om bord i fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 ton og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 ton og derover. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 3.
Af administrative og kontrolmæssige hensyn er den afgiftsfri udlevering gjort betinget af, at fartøjet er omfattet af en fritagelsesbevilling til at modtage olie mv. uden afgift. Olien skal leveres direkte i skibets fremdriftstank.
Udenlandske fiskerfartøjer, der har aktiviteter med fiskeri i dansk farvand, skal momsregistreres og omfattes af betingelsen om fritagelsesbevilling til at modtage olie mv. uden afgift.
Leverandøren skal sikre sig, at ejeren af fartøjet har en sådan bevilling. Hvis leverandøren ikke kan få dokumenteret bevillingsforholdet, kan SKAT give oplysning om det.
Udstedte salgsfakturaer eller bilag for leverancer til fiskerfartøjer skal blandt andet oplyse om fiskerfartøjets nr. og navn.
Flaskegas, der bliver leveret fra en registreret oplagshaver til brug om bord i fiskerfartøjer og som skal anvendes til opvarmning af fx styrehus og kabys, kan også leveres afgiftsfrit.
Direkte leverancer af olie fra registrerede oplagshavere til fiskerfartøjer med en bruttotonnage på 5 ton og derover eller en bruttoregistertonnage på 5 ton og derover og som faktureres til en indkøbsforening eller lignende kan ske afgiftsfrit.
Udstedte fakturaer eller bilag til indkøbsforeningen skal indeholde samme oplysninger som i tilfælde, hvor oplagshaver både leverer og fakturer olieproduktet direkte til bevillingshaveren.
Andre leverancer af afgiftspligtige varer, som faktureres til en indkøbsforening, skal ske i beskattet stand.
Det er en betingelse for afgiftsfritagelsen eller afgiftsgodtgørelsen, at der anvendes farvede olieprodukter i fiskerfartøjerne. Se afsnit E.A.4.1.7 om farvning af gas- og dieselolier og petroleum.
Fiskerfartøjer, der ikke kan få leveret olie afgiftsfrit efter MINAL § 9, stk. 1, nr. 3, kan få godtgjort afgiften af olieprodukter, der leveres til erhvervsmæssig sejlads. Dette gælder også udenlandske fiskerfartøjer, der fisker i dansk farvand, og som registreres efter momsloven. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 1.
Flaskegas, der bliver leveret til brug om bord i fiskerfartøjer til opvarmning af fx styrehus og kabys, kan anses for omfattet af reglerne om godtgørelse af energiafgift af mineralolieprodukter, der anvendes til erhvervsmæssig sejlads med fiskerfartøjer.
Anden sejlads
Der ydes godtgørelse af afgift af energiprodukter, der anvendes som brændstof til drift af færger og til erhvervsmæssig sejlads med andre fartøjer end de, der er nævnt i MINAL § 9, stk. 1, nr. 3, bortset fra lystfartøjer. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 1.
Der er på særlige betingelser givet tilladelse til afgiftsfri leverancer af brændstof til visse færger i indenrigsfart. Se MINAL § 9, stk. 9.
Virksomheder, herunder trafikselskaber, der kun udøver momsfri erhvervsmæssig sejlads med personer, kan også opnås godtgørelse af afgift af energiprodukter.
Det er en generel betingelse for afgiftsgodtgørelse, at varerne anvendes til erhvervsmæssig sejlads.
Godtgørelsesordningen er tilrettelagt efter samme princip, som gælder for momsregistrerede virksomheders fradrag for købsmoms af virksomhedens køb af varer og ydelser til brug for virksomheden. Dette indebærer, at virksomheder, der ønsker at få godtgørelse af afgift af olie og gas til færgedrift mv. og som ikke allerede er momsregistrerede, skal registreres hos SKAT.
Der gives godtgørelse af olieafgift og CO2-afgift ved sejlads med lystfiskere Efter administrativ praksis godtgøres også momsen. Aktiviteten betragtes som en momsfri erhvervsmæssig aktivitet.
Se også
Om godtgørelse af CO2-afgiften se afsnit E.A.4.5.8 Afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse, afsnittet Anden afgiftsgodtgørelse efter CO2-afgiftsloven.
Benzin
Afgiftsgodtgørelsen omfatter også afgift af benzin, der bruges i fartøjer ved erhvervsmæssigt fiskeri eller i fartøjer til anden erhvervsmæssig sejlads bortset fra lystfartøjer.
De nærmere regler fremgår af dokumentationsbekendtgørelsen §§ 5 og 6. Det er en betingelse for godtgørelse, at det årlige forbrug af benzin udgør mindst 200 liter. Der kræves bevilling for at få afgiftsgodtgørelse.
Virksomheden skal kunne dokumentere, at benzinen er anvendt til godtgørelsesberettigede formål. Dokumentationen skal ske ved at opgøre forbruget af benzin, der er anvendt til hvert enkelt fartøj. Regnskabet skal indeholde oplysninger om start- og sluttidspunkt for sejladsen og enten registrering af drifttimetællers udvisende eller registrering af drifttimer pr. dag, fartøjet har været anvendt. Dato og tidspunkt for påfyldning af benzin og mængde skal fremgå af regnskabet.
Regnskabet over forbruget opgøres som den mængde benzin, der er påfyldt fartøjet i virksomhedens afgiftsperiode efter momsloven.
Se også
Blanket nr.23.004 der anvendes ved anmodning om tilbagebetaling.
Diplomater
Afgiftspligtige varer kan leveres uden afgift til diplomater og internationale organisationer. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 4 og 5.
Afgiftspligtige varer kan leveres uden afgift til brug for udenlandske NATO-medlemlandes væbnede styrker og deres ledsagende civile personale eller til forsyning af deres messer eller kantiner, når styrkerne mv. befinder sig her i landet.
Se også
E.A.1.7 afgiftsfritagelse og afgiftsgodtgørelse om dokumentationskrav.
Tankstationer
Der gælder en særlig ordning for oplagshavere af benzin og olieprodukter, så oplagshaverne kan få godtgjort afgiften af den benzin og olie, som diplomater med flere køber hos dem på deres tankstationer.
Ordningen fungerer på den måde, at diplomater med flere afleverer en særlig check eller et særligt kreditkort til tankstationen. Den enkelte oplagshaver registrerer månedsvis salget og udfærdiger for hver ambassade mv. en fortegnelse over det samlede kvantum benzin og olie, der er leveret i månedens løb. Opkrævningen til ambassaden skal ikke indeholde afgift.
Fortegnelsen skal påtegnes af ambassaden bl.a. med anmodning om, at godtgørelsesbeløbet udbetales til oplagshaveren. Fortegnelserne for den enkelte ambassade føres på en særskilt specifikation og sendes efter månedens udløb til SKAT.
Fjernvarme
Fjernvarme fremstillet på basis af olie kan ikke leveres uden afgift til diplomater mv. Men diplomatiske repræsentationer, konsulater og her repræsenterede internationale organisationers kontorer kan få tilbagebetalt den indirekte olieafgiftsbelastning på den leverede fjernvarme. Tilsvarende gælder for leverancer til det til repræsentationen tilknyttede personales privatforbrug.
Repræsentationer mv. kan efter ansøgning til SKAT få tilbagebetalt mineralolieafgiften af olieprodukter.
Se også
Blanket 23.006, der anvendes ved anmodning om tilbagebetaling af afgiften.
Togdrift
Mineralolieafgift af varer, der anvendes til jernbanedrift, tilbagebetales. Tilbagebetalingen omfatter afgiften af varer forbrugt til godstog og personbefordring, når mineralolieprodukterne er forbrugt i Danmark. Godtgørelsen omfatter også mineralolieprodukter, der anvendes i hjælpemateriel ved vedligeholdelse af togskinner.
Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 1. Godtgørelsen omfatter kun mineralolieafgiften. Efter administrativ praksis bliver momsen af energiafgiften også godtgjort. CO2-afgiften tilbagebetales ikke.
Uddybningsfartøjer, entreprenørfartøjer samt ral- og sandpumperfartøjer
Afgift af olieprodukter, der anvendes i forbindelse med sejlads med uddybningsfartøjer, tilbagebetales. Dette gælder både sejlads til arbejdsstedet, sejlads under arbejdet og sejlads fra arbejdsstedet.
Praksis for forbrug af olie i skibe i øvrigt er, at der almindeligvis er fuld afgiftsfrihed for brændstof, der anvendes om bord på skibe. Det vil sige både for brændstof, der anvendes ved sejlads og brændstof, der anvendes i forbindelse med sideaktiviteter om bord på skibet, i hvert fald når forbruget knytter sig direkte til skibets egentlige funktion og anvendelse som skib. Ud fra en "slipstrømsbetragtning" tilbagebetales afgiften.
Arbejdsredskaber, der fungerer uafhængigt af skibets/fartøjets øvrige funktioner fx en gravemaskine, der er placeret på dækket af et uddybningsfartøj, er ikke omfattet af adgangen til godtgørelse af afgiften. For uddybningsfartøjer er selve graveaktiviteten en så væsentlig funktion, at aktiviteten ikke kan anses for at være en sideaktivitet ved sejladsen. Det forhold, at fartøjet er indrettet med et lastrum, så fartøjet selv kan transportere bundmateriale, der er suget/gravet op, ændrer ikke på dette forhold.
Sandpumperfartøjers og lignende fartøjers aktiviteter, der er oppumpning eller indvinding af sand mv., må betragtes som en så væsentlig del af fartøjets professionelle aktivitet, som er sandsugning mv., at det ikke er muligt at betragte sandsugning som en sideaktivitet til sejladsen. Dette gælder både den sandsugning, der foretages uafhængigt af skibets fremdriftsmotor og sandsugning i tilfælde, hvor det er samme motor, der bruges til aktiviteterne. Der skal ske en fordeling af brændstoffet på henholdsvis godtgørelsesberettigede og ikke-godtgørelsesberettigede formål, når brændstoffet forbruges i samme motor.
Der er ikke adgang til tilbagebetaling af brændstof anvendt af et sandsugerfartøj, der bevæger sig ved et wirespil, når brændstoffet om bord anvendes til sandsugningen. Der er kun adgang til tilbagebetaling af afgift for brændstof, der anvendes til sejlads med sandsugeren.
Forskellige tekniske indretninger i fartøjerne giver flere forskellige muligheder for opgørelse af det godtgørelsesberettigede forbrug.
Særskilt fremdriftsmotor og særskilt olietank
For fartøjer, som har særskilt olietank til fremdriftsmotor, kan det godtgørelsesberettigede forbrug opgøres som den mængde olie, der er forbrugt i tanken til fremdriftsmotoren. Hvis man anvender denne opgørelsesmetode, skal der føres et særskilt mængderegnskab over olieforbruget i tanken. Olieforbruget til fremdriftsmotoren vil i denne situation eksempelvis også kunne opgøres ved hjælp af en olieforbrugsmåler, hvorved forbruget til sejlads fastslås.
Samme olietank og særskilt motor til fremdrift
For fartøjer, der har fælles olietank for motor til fremdrift og motor til sandpumpe, kan godtgørelsesberettiget olieforbrug opgøres ved hjælp af en olieforbrugsmåler på fremdriftsmotoren, hvorved forbruget til sejlads fastslås. Måling af olieforbrug kan i mangel af olieforbrugsmåler på fremdriftsmotoren også ske ved hjælp af en olieforbrugsmåler på motoren til sandpumpning. Forbrugsopgørelsen over det samlede forbrug reduceres da med det målte forbrug til sandpumpning.
Samme motor til fremdrift og sandpumpning
For fartøjer, som anvender samme motor til både fremdrift (sejlads) og sandpumpning, er det ikke teknisk muligt at opgøre olieforbruget til de to aktiviteter eksakt. Opgørelsen kan i praksis foretages ved hjælp af en olieforbrugsmåler på motoren, og en registrering af forbruget i de tidsrum, hvor der sker sandsugning. Der vil dog i disse tidsrum normalt være et ikke uvæsentligt forbrug til sejlads/fastholdelse af position. Hvis oppumpning/sandsugning sker under sejlads, kan opgørelsen af olieforbruget eksempelvis foretages ved, at man registrerer forbruget i det tidsrum, hvor der foretages sugning/pumpning, og opgørelsen kan efterfølgende reguleres for fartøjets gennemsnitlige brændstofforbrug ved sejlads for det pågældende tidsrum.
Opgørelse på grundlag af tidsforbrug
Indvindingsfartøjer skal registrere deres tidsforbrug til sugningsaktiviteter. Dette skyldes, at en virksomhed med tilladelse til indvinding efter regler fastsat i medfør af råstofloven er forpligtede til kvartalsvis at indberette en række data. Bl.a. skal den tid, fartøjerne foretager sugning, registreres og indberettes til Naturstyrelsen. Der vil på grundlag af disse data kunne ske opgørelse af den del af forbruget, der ikke er godtgørelsesberettiget. Dette kræver, at virksomheden kan beregne et brændstofforbrug pr. time til sandsugning, fx på grundlag af sandpumpens specifikationer (effektforbrug), samt motorens virkningsgrad. Evt. usikkerhed skal indregnes, så det sikres, at der ikke indgår ikke-godtgørelsesberettiget forbrug i afgiftsgodtgørelsen.
Det ikke-godtgørelsesberettigede olieforbrug på fartøjer kan fastsættes til en fast procentsats, hvis det ud fra det årlige tidsforbrug og forbrugsfaktorer kan vises og dokumenteres, at anvendelsen af den faste sats sikrer, at der ikke indgår ikke-godtgørelsesberettiget forbrug i afgiftsgodtgørelsen.
Målemetoder og beregningsmetoder skal vises og være dokumenteret, og vil udgøre en del af virksomhedens regnskabsmateriale. Hvis der indgår tekniske vurderinger og forudsætninger i opgørelsesmetoderne, kan disse eventuelt supplerende dokumenteres ved en udtalelse eller rapport fra en rådgivende ingeniør eller lignende.
Se også
Se også SKM2008.294.VLR ,C-505/10, SKM2001.393.TSS og SKM2009.600.SKAT, hvor der er flere oplysninger om uddybningsfartøjer og Nyhedsbrev af 17. marts 2010 vedrørende opgørelse af tilbagebetalings-berettiget afgift af olieforbrug på fartøjer til ral- og sandsugning.
Andre afgiftsfritagelser
Der er afgiftsfrihed for varer, der tilføres eller modtages fra andre EU-lande i samme omfang og under tilsvarende betingelser som fastsat for afgiftsfrihed efter ML § 36, stk. 1, nr. 1-3. Se MINAL § 9, stk. 7, 1. pkt.
Der er afgiftsfritagelse for olieprodukter, som tages med fra udlandet til brug i køretøjets normale brændstoftank eller reservedunk, når køretøjet kommer fra et andet EU-land. Se MINAL § 9, stk. 7, 2. pkt. Der betales ikke afgift af brændstof i erhvervskøretøjers og specialcontaineres standardtanke, når køretøjet kommer fra et ikke EU-land. Se MINAL § 13, stk. 3.
Definitionen på standardtanke er følgende
"Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle transportmidler af samme type som det pågældende transportmiddel, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel både for køretøjet og eventuelt for køleanlæg under transporten. Gastanke, der er påmonteret transportmidler konstrueret med henblik på direkte brug som brændstof, samt tanke, der er påmonteret andre anlæg på transportmidlet, anses ligeledes for at være standardtanke.
Tanke, der af konstruktøren er indbygget i alle beholdere af samme type som den pågældende beholder, og hvis permanente anbringelse muliggør direkte brug af brændstoffet som drivmiddel under transporten for de køleanlæg eller andre anlæg, som de særlige beholdere er udstyret med. Ved "særlige beholdere" forstås enhver beholder udstyret med specielt indrettet apparatur til kølesystemer, iltningssystemer, varmeisolationssystemer eller andre systemer."
Der er afgiftsfrihed for varer, der midlertidigt indføres eller modtages fra andre EU-lande til de i TDL § 5, nr. 3, nævnte formål. Det drejer sig om materiel til NATO mv. Se MINAL § 9, stk. 8.
Oplagshavere kan levere benzin uden afgift til anden teknisk brug end motordrift. Virksomheder, der bruger benzin til sådanne tekniske anvendelser, skal have en bevilling udstedt af SKAT. Se MINAL § 9, stk. 1, nr. 1.
Andre afgiftsgodtgørelser
Et energiprodukt, der medgår direkte til produktion af et tilsvarende energiprodukt, er fritaget for afgift under visse betingelser. Se MINAL § 9, stk. 11, om raffinaderibestemmelsen.
En række regler gælder både for olieprodukter og for andre energiprodukter. Reglerne er kun beskrevet et sted i den juridiske vejledning. Der henvises til de relevante afsnit nedenfor.
Se også
Se også afsnit
- E.A.4.4 "Naturgas og bygas" om olieprodukter, der anvendes til fremstilling af elektricitet
- E.A.4.3 "Elektricitet" om afgiftslempelse for olieprodukter, der anvendes til fremstilling af fjernvarme (elpatronordningen)
- E.A.4.6, hvor reglerne om momsregistrerede virksomheders godtgørelse af energiafgifter for energiprodukter, der anvendes til procesformål, er beskrevet.
Ikke autoriserede eller registrerede virksomheder
Virksomheder, der ikke er autoriserede efter mineralolieafgiftsloven som oplagshavere, kan få bevilling til godtgørelse af afgift for leverancer af olie mv. i samme omfang som nævnt i MINAL § 8, stk. 1, nr. 1-4. Se MINAL § 10.
Der kan ikke gives bevilling til en virksomhed, når den pågældende virksomhed og en autoriseret oplagshaver, som virksomheden direkte eller indirekte får leveret afgiftspligtige varer fra, er indbyrdes forbundne virksomheder.
Som indbyrdes forbundne virksomheder anses virksomheder, hvor samme ejerkreds direkte eller indirekte ejer mere end 50 pct. af kapitalen i hver virksomhed eller direkte eller indirekte råder over mere end 50 pct. af en eventuel stemmeværdi i hver virksomhed. Ejere, som er nævnt i aktieavancebeskatningsloven, anses ved bedømmelsen af ejerkredsen for at være en og samme person.
En udstedt bevilling bortfalder, hvis der kommer til at foreligge en situation med indbyrdes forbundne virksomheder.
Når autoriserede oplagshavere køber olie mv. uden afgift af virksomheder med bevilling, skal leverandøren udstede en faktura med oplysning om, at varerne er leveret uden afgift. Registrerede oplagshavere skal medregne sådanne leverancer i regnskabet over tilgang af olie mv. uden afgift.
Smøreolie
Smøreolie og lignende, der påfyldes maskiner, motorer, gearkasser m.m., vil som udgangspunkt være anset for at være overgået til forbrug på påfyldningstidspunktet. Ved levering af en motor med påfyldt smøreolie til udlandet, kan smøreolien ikke i sig selv anses for at være leveret til udlandet. Den er forbrugt på udleveringstidspunktet. Der er i den situation ikke mulighed for at få afgiften af smøreolien tilbagebetalt efter reglerne i MINAL §§ 8 og 10.
Dog anses smøreolien ikke for at være overgået til forbrug i tilfælde, hvor motoren, maskinen, gearkassen m.m. ikke har været anvendt, startet eller lignende her i landet efter påfyldning af den ubrugte smøreolie. I den situation vil smøreolien, som er påfyldt en motor, som leveres til udlandet, blive anset for leveret til udlandet. Afgiften kan tilbagebetales efter reglerne i MINAL §§ 8 og 10.
Ved levering af smøreolie m.m. til andre EU-lande finder kravet i MINAL § 8, stk. 1, nr. 2, om at varen skal tilføres en virksomhed, der i et andet EU-land er berettiget til at få varen tilført under suspension af afgiften, ikke anvendelse.
Afprøvning af motorer til skibe
Afgiften af varer, der anvendes som motorbrændstof ved afprøvning af motorer til skibe i forbindelse med fremstilling af disse motorer, tilbagebetales. Se MINAL § 9, stk. 6, nr. 2.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området.
Afgørelse samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse |
Afgørelsen i stikord |
Yderligere kommentarer |
EU-Domme |
c-250/10 |
Anvendelse af jetfuel i luftfartøjer. Afgiftsfritagelse, medmindre der er tale om ikke-erhvervsmæssig privatflyvning. |
|
c-330/05 |
Indførsel af punktafgiftspligtige varer. 3000 liter fyringsolie. Et eksempel på en atypisk transportform. Varerne blev ikke anset for at være til eget forbrug. Afgiftspligt |
|
Landsretsdomme |
SKM2008.294.VLR |
Et rederi anvendte brændstof i graveredskaber ombord på et skib. Ikke berettiget til godtgørelse, da varerne ikke var forbrugt til sejlads |
c-505/10 Mineralolier, der leveres til anvendelse i en gravemaskine, der er fastmonteret på et skib, men som følge af egen selvstændig motor og olietanke fungerer uafhængigt af skibets fremdriftsmotor, er ikke fritaget af mineralolieafgift. Afgiftspligt |
SKM2007.394.VLR |
En oplagshaver leverede olie om bord på et skib til anvendelse som motorbrændstof til skibet i udenrigsfart. Olien blev efterfølgende pumpet op og videresolgt som brændselsolie eller dieselolie til private forbrugere. Oplagshaver måtte bære risikoen for, at betingelserne for den afgiftsfri udlevering til skibet ikke var til stede. |
|
Landsskatteretskendelser |
SKM2011.552.LSR |
En forening fik godtgørelse af afgift for flybrændstof til et slæbefly, der slæbte svævefly mod betaling. Forholdet blev ikke betragtet som "ikke-erhvervsmæssig" privatflyvning. Godtgørelse af afgift. |
Opfølgning i form af styresignal SKM2012.128.SKAT om praksisændring og genoptagelse af sager |
SKM2003.238.LSR |
Indførsel af 180 liter fyringsolie og 33 kg gas erhvervet i Tyskland. Ikke anset for at være til eget forbrug pga. mængden. Afgiftspligt. |
|