åben Vis afgørelser, domme, kendelser og meddelelser mv. til "C.D.1.1.12 Andre foreninger" udsendt efter offentliggørelsen af denne version af vejledningen.

Indhold

Afsnittet beskriver reglerne for, hvornår en forening er omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6.

Afsnittet indeholder:

  • Resumé
  • Regel
  • Kriterierne til vurdering af hvornår der er tale om en forening efter xSELx § 1, stk. 1, nr. 6
  • Særligt om boligkollektiver
  • Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Se også

  • Afsnittene C.D.1.1.1 - C.D.1.1.11 om skattepligtige selskaber mv. efter SEL § 1, stk. 1, nr. 1- 5b
  • xAfsnit C.D.9.1.3x ff. om fonde mv. der er skattepligtige efter FBL
  • Afsnit C.D.1.2 om begrænset skattepligtige selskaber efter SEL § 2
  • Afsnit C.D.1.3 om selskaber mv. der er undtaget fra skattepligt efter SEL § 3
  • xAfsnit C.D.8.10.1.2.1x om objektiv skattepligt for foreninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6

Resumé

Ved vurderingen af hvornår der er tale om et selvstændigt skattesubjekt, dvs. en forening mv. efter xSELx § 1, stk. 1, nr. 6, lægges der vægt på en række kriterier, herunder hensigten med virksomheden samt indholdet af evt. vedtægter. Disse foreninger mv. er alene skattepligtige af specifikke dele af foreningens indkomst. Skattepligten omfatter således fx erhvervsmæssig indkomst, udlejning af fast ejendom mv., xsex nedenfor.

Regel

Bestemmelsen i xSELx § 1, stk. 1, nr. 6, er en opsamlingsbestemmelse, der omfatter sammenslutninger, der på den ene side er selvstændige skattesubjekter, men på den anden side hverken omfattes af fondsbeskatningsloven, se xafsnit C.D.9.1.3.3x, bestemmelserne i SEL § 1, stk. 1, nr. 1-5 b eller fritaget fra skattepligt i henhold til SEL § 3, stk. 1.

Afgrænsningen af disse selvstændige skattesubjekter over for sammenslutninger uden selvstændig skattesubjektivitet (interessentskaber, kommanditselskaber, partrederier mv.), hvor skattepligten i stedet påhviler den enkelte deltager, kan være vanskelig at foretage, da interessentskaber kan fremtræde med en organisation, der på et eller flere punkter ligner foreningers organisation.

Af væsentlig betydning for den skatteretlige kvalifikation er sammenslutningens vedtægter og hensigten med dens virksomhed under hensyn til dens selvstændighed i forhold til de enkelte deltagere.

Bemærk

Den objektive skattepligt omfatter alene indtægt ved erhvervsmæssig virksomhed samt fortjeneste eller tab ved afhændelse, afståelse eller opgivelse af formuegoder, der har eller har haft tilknytning til den erhvervsmæssige virksomhed. Se hjemmel i SEL § 1, stk. 1, nr. 6.

Kriterierne til vurdering af hvornår der er tale om en forening efter xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

Udover de førnævnte kriterier kan nedenstående kriterier være af betydning for kvalifikationen. Det bemærkes, at intet enkelt af disse kriterier kan være ubetinget afgørende. Se desuden Skattedepartementets udtalelse i TfS 1984, 434 DEP, der opregner de for foreninger omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6, kendetegnende karakteristika. Det skal desuden understreges, at der er tale om en konkret vurdering af både vedtægter og sammenslutningens konkrete virke.

Kriterier der indikerer, at der et tale om en forening:

  • Den enkelte deltager hæfter kun med sit indskud (kontingent).
  • Mange deltagere.
  • Deltagerkredsen skifter, således at nogle deltagere afløser andre.
  • Sammenslutningen styres af foreningsorganer, dvs. generalforsamling/repræsentantskab og en valgt bestyrelse.
  • Optagelse af nye deltagere (medlemmer) sker efter objektive kriterier, eventuelt er medlemsadgangen helt fri.
  • En deltagers udtræden er uden retslig betydning for sammenslutningens beståen og giver ikke den udtrædende krav på nogen del af dennes formue.
  • Sammenslutningens overordnede formål er af ideel karakter. En eventuel erhvervsmæssig virksomhed drives til fremme af det ideelle formål.

Kriterier der indikerer, at der et tale om et interessentskab (dvs. ikke et selvstændigt skattesubjekt):

  • Den enkelte deltager hæfter personligt (og solidarisk) for sammenslutningens forpligtelser.
  • Få deltagere.
  • Deltagerne er de samme under hele interessentskabets levetid.
  • Der kræves énstemmighed blandt deltagerne til alle væsentlige beslutninger.
  • Optagelse af ny deltager betragtes som stiftelse af nyt interessentskab.
  • En deltagers udtræden betragtes som opløsning af det bestående og stiftelse af nyt interessentskab. Den udtrædende har krav på en ideel anpart af interessentskabets aktiver, således at opløsningen medfører skifte (formuerealisation).
  • Sammenslutningen har et rent erhvervsmæssigt formål.

Særligt om boligkollektiver

Det forekommer, at en fast ejendom ifølge tinglyst skøde ejes af en andelsboligforening, men at foreningen ikke kan betragtes som et selvstændigt skattesubjekt.

Sådanne sammenslutninger, der ofte betegnes boligkollektiver, beskattes således ikke, men medlemmerne beskattes efter reglerne for ejendomme ejet i sameje.

Som typiske kendetegn ved boligkollektiver kan anføres:

  • Ejendommen indeholder højst tre beboelseslejligheder.
  • Antallet af medlemmer overstiger ikke 15.
  • Beslutninger vedrørende kollektivet, herunder om optagelse af nye medlemmer, kræver enstemmighed hos medlemmerne.
  • Medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for ejendommens pantegæld.
  • Medlemmerne er lodtagne i formuen i forhold til deres andel eller andelsbevis.

Det følger heraf, at det forhold, at deltagerne alene hæfter for pantegælden, ikke udelukker, at der foreligger et boligkollektiv. Intet enkelt kendetegn kan være afgørende for bedømmelsen af, om der foreligger en skattepligtig forening eller et sameje (interessentskab), men ejendommens indretning og medlemstallet får kun betydning, hvis det er tvivlsomt, hvorvidt selve foreningsvedtægterne efter deres indhold opfylder de krav, der må stilles til en interessentskabskontrakt. Se i øvrigt TfS 1990, 30 LR (Skat 1990.2.147 LR).

Har boligkollektivet ikke disse typiske kendetegn, kan det ikke uden videre lægges til grund, at der er tale om en forening, men spørgsmålet må afgøres konkret.

Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser mv.

Skemaet viser relevante afgørelser på området

Afgørelse

samt evt. tilhørende SKAT-meddelelser

Afgørelsen i stikord

Yderligere kommentarer

Højesteretsdomme

   

TfS 1999, 419H

En sammenslutning, der blev benævnt interessentskab, blev i stedet anset for en forening omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Det blev tillagt vægt, at sammenslutningens formål ikke var erhvervsmæssigt men af ideel karakter, ligesom vedtægterne indeholdt en række bestemmelser, som var atypiske for interessentskaber og samejeforhold. Det var især bestemmelser om, at nye interessenter kunne optages ved almindelig flertalsbeslutning, at interessenterne ved udtræden som altovervejende udgangspunkt ikke havde ret til nogen andel af formuen, ligesom interessenterne på tidspunktet for opløsning af interessentskabet alene havde krav på at få udbetalt et beløb svarende til deres oprindelige indskud, idet et eventuelt overskud skulle bortgives til en selvejende institution. Sammenslutningen havde endvidere haft en uformelt skiftende deltagerkreds

Omfattet af xSEL x§ 1, stk. 1, nr. 6

 

Landsretsdomme

   

SKM2001.417.VLR

Vestre Landsret tog stilling til om en sammenslutning af lodsejere, hvis formål var at varetage fællesanliggender for medlemmerne, kunne anses for et selvstændigt skattesubjekt omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.. Landsretten fandt, at sammenslutningen måtte anses for en selvstændigt skattepligtig forening omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Landsretten lagde bl.a. vægt på, at sammenslutningens vedtægter indeholdt en række bestemmelser, der var atypiske for interessentskaber og samejeforhold, herunder at de enkelte lodsejere ved udtræden af sammenslutningen ikke havde krav på en forholdsmæssig del af sammenslutningens formue.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

Byretsdomme

   

SKM2008.661.BR

Retten fandt, at en sammenslutning skatteretligt skulle behandles som en forening og ikke et interessentskab. Retten lagde vægt på, at foreningens formål var ideelt, og at der i den forbindelse var sket en udlodning af betydelige midler i overensstemmelse med formålet, at der i vedtægterne ikke var regler om tvungen personlig hæftelse eller om deltagernes ret til andel i en eventuel formue ved udtræden, og at en persons udtræden ikke sås at være tillagt betydning for sagsøgerens videre beståen, ligesom der heller ikke var krav i vedtægterne om enstemmighed ved beslutninger.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

Landsskatteretskendelser

 

SKM2010.190.LSR

Landsskatteretten fandt, at foreningen H1, hvis formål var xatx "formidle og/eller arrangere salgsfremmende foranstaltninger, at fremme aktiviteter til fordel for såvel den enkelte lejer som hele centret X, samt iøvrigt bidrage til, at centret bliver så attraktivt for kunderne som muligt...", ikke var omfattet af xFBLx § 1, stk. 1, nr. 2.

SKAT anså på baggrund af H1's formålsbestemmelse foreningen for værende omfattet af xFBLx § 1, stk. 1, nr. 2, da der var tale om "en varetagelse af økonomiske interesser". Se lov om fonde og visse foreninger § 2.

Landsskatteretten lægger dog bl.a. til grund, at foreningen efter de fremlagte oplysninger varetager lejernes interesser i relation til selve lejemålets og centrets attraktion for kunderne og derved alene indirekte de økonomiske interesser forbundet hermed.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6.

SKM2007.200.LSR

Landsskatteretten anså en sejlklub for omfattet af xSEL x§ 1, stk. 1, nr. 6 og § 3, stk. 2 og 3. Sejlklubben ansås derfor ikke at have indkomst til beskatning, da eventuelt erhvervsmæssige indtægter, som måtte overstige de dermed forbundne udgifter, blev anvendt til foreningens almennyttige formål.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKM2003.351.LSR

Landsskatteretten fandt, at en ejerlejlighedsforening ikke var et selvstændigt skattesubjekt omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.

Ikke omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKM2002.54.LSR

Landsskatteretten fandt, at en kontoring, der var organiseret som et a.m.b.a., og hvis andelshavere var en række detailforretninger, var omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Kontoringens aktivitet bestod i at yde kredit til andelshavernes kunder og over for andelshaverne at indestå for betalingen for kundernes køb hos disse.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 2000, 690 LSR

En forening, der havde til formål at forestå opførelsen af en friluftsforestilling og at fremme teater og kultur ved formidling og salg af kunstneriske produkter, blev anset for omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 1997, 744 LSR

En forening kunne ikke anses for at varetage medlemmernes økonomiske interesser, hvorfor foreningen ikke var omfattet af FBL § 1, stk. 1, nr. 3, men derimod af SEL § 1, stk. 1, nr. 6.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKAT

   

SKM2009.559.SR

Skatterådet kunne bekræfte, at en forenings skattemæssige status efter xSELx § 1, stk. 1, nr. 6 ikke ville ændres som følge af, at foreningen ville blive medstifter og ejer af et anpartsselskab, som ville blive drevet med overskud for øje. Skatterådet bekræftede endvidere, at foreningen ikke ville være skattepligtig af udloddet udbytte fra selskabet.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKM2007.867.SR

Skatterådet svarede ja til, at en boligforening, der var registeret som et interessentskab skattemæssigt kunne betragtes som forening efter xSELx § 1, stk. 1, nr. 6, da denne havde tydeligt foreningspræg jf. sammenslutningens vedtægter og faktiske virke.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKM2007.849.SR

Skatterådet fandt, at en andelsboligforening på alle måder opfyldte betingelserne for skattemæssigt at blive betragtet som en traditionel andelsboligforening, hvorfor det blev lagt til grund, at den manglende registrering skyldtes en fejl hos de lokale skattemyndigheder. Skatterådet kunne herefter bekræfte, at en ændring af andelsboligforeningens registrering, hvorefter der ikke længere var solidarisk hæftelse for andelsboligforeningens lån, kunne ske uden skattemæssige konsekvenser for forespørger.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

SKM2006.449.SR 

En sammenslutning mellem 11 kommuner havde som sit primære formål at nyttiggøre den varme fra kraftvarmeværkerne mv., som opstår ved værkernes produktion af el og anden overskudsvarme til fremme af den mest samfunds- og forbrugerøkonomiske anvendelse heraf. Sammenslutningen ønskede bindende svar på, om den var skattepligtig. Skatterådet fandt, at sammenslutningen måtte anses for et interessentskab og derfor ikke udgjorde et selvstændigt skattepligtigt subjekt.

Ikke omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 2000,455 LR

Ligningsrådet fandt, at et udenlandsk retssubjekt var omfattet af definitionen af en forening efter SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Ved vurderingen blev der særligt lagt vægt på medlemmernes manglende ejerstatus til kapitalen. Et eventuelt overskud skulle ikke fordeles i forhold til den af medlemmerne indskudte kapital. Ifølge vedtægterne skulle et likvidationsprovenu ved opløsning ikke tilgå medlemmerne, men i stedet uddeles til velgørende institutioner. Endvidere var det bl.a. afgørende for, at der overhovedet forelå et selvstændigt skattesubjekt, at formuen var uigenkaldeligt udskilt fra stifterens rådighed, og at subjektet havde en selvstændig ledelse adskilt fra den oprindelige stifter eller dennes nærtstående.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 1994, 532 LR

En forening, hvis formål var at samle distributionscentraler med den hensigt at skabe et landsdækkende distributionsnet, var omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Foreningen var ikke omfattet af xFLx § 2, stk. 1, idet den ikke var en faglig sammenslutning, der havde til hovedformål at varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, medlemmerne tilhørte.

Omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 1994,432 LR

Ligningsrådet fandt at en medarbejderforening, hvis formål var at uddele ophavsretsmidler til uddannelsesprojekter, var omfattet af SEL § 1, stk. 1, nr. 6. Foreningen var ikke omfattet af FL § 2 og følgelig ej heller af FBL § 1, stk. 1, nr. 2.

Omfattet af selskabsskattelovens § 1, stk. 1, nr. 6

 

TfS 1990,30 LR

En advokat spurgte om en række navngivne personer, der havde underskrevet slutseddel vedrørende en ejendom, som »andelsboligforening« kunne blive beskattet efter reglerne om ejendomme ejet i sameje.

Det fremgik af »foreningens vedtægter«, at der til alle væsentlige beslutninger, herunder optagelse af nye medlemmer og eksklusion, kræves enighed, at foreningen maksimalt kan have 15 medlemmer, at foreningens formål vedrører et enfamilieshus, at medlemmerne hæfter personligt og solidarisk for foreningens prioritetsgæld, at medlemmerne har andel i foreningens formue i forhold til deres indskud, og at hvert medlem har krav på en andel af foreningens formue - incl. eventuelle værdistigninger på foreningens ejendom - ved udtræden af foreningen.

Ligningsrådet svarede, at medlemmerne ville blive beskattet efter reglerne om ejendomme ejet i sameje.

Ikke omfattet af xSELx § 1, stk. 1, nr. 6