Hvad er nyt? | Nedenfor følger en oversigt over de juridiske nyheder i E.A Punktafgifter. Det vil også fremgå, hvilke afsnit i vejledningen, der er ændret eller omskrevet.
E.A.2 Chokolade, fedt og is
E.A.2.1 Fedt
- Skatterådet har i SKM2012.258.SR afgjort, at et moder- og datterselskab efter en konkret vurdering af de to selskabers tætte indbyrdes forhold, herunder den skattemæssige sambeskatning, kunne sidestilles med én virksomhed i relation til fremstilling efter fedtafgiftsloven, hvorfor datterselskabet kunne registreres som oplagshaver efter fedtafgiftslovens § 4, stk. 1. Se E.A.2.1.4.
- Skatterådet har i SKM2012.229.SR afgjort, at der ikke kunne ske godtgørelse af fedtafgift på varer, der var blevet ukurante, se E.A.2.1.6.
E.A.2.2 Konsum-is
- Afsnittet er omskrevet og flyttet til denne vejledning fra Punktafgiftsvejledningen 2012-1 afsnit D.2.
E.A.3 Drikkevarer
E.A.3.1 Spiritus
- EU-domstolen har i dommen C-503/10 Evroetil AD taget stilling til, at der skulle betales spiritusafgift af et bioethanolprodukt fremstillet på grundlag af biomasse, som havde et ethanolindhold på over 98,5 pct., idet produktet ikke var denatureret, selv om produktet var uegnet til konsum. Se E.A.3.1.
E.A.3.2 Vin mv.
- I SKM2012.16.SKAT beskrives EU-Domstolens dom i sag C-196/10, Paderborner Brauerei. Som følge af EU-Domstolens dom ændres praksis, således at gærede alkoholholdige produkter, der som følge af rensning og filtrering fremstår som en farveløs og klar væske, der lugter af alkohol, skal tariferes under KN pos. 2208, uanset hvor produktet oprindeligt var tariferet i KN. Se E.A.3.2.
E.A.3.3 Øl mv.
- I SKM2012.16.SKAT beskrives EU-Domstolens dom i sag C-196/10, Paderborner Brauerei. Som følge af EU-Domstolens dom ændres praksis, således at gærede alkoholholdige produkter, der som følge af rensning og filtrering, fremstår som en farveløs og klar væske, der lugter af alkohol, skal tariferes under KN pos. 2208, uanset hvor produktet oprindeligt var tariferet i KN. Se E.A.3.3.
- I SKM2012.172.SKAT om ølmoderation er det præciseret, at da der er tale om en bagudrettet ordning, og det vil derfor kunne forekomme, at et bryggeri kan være berettiget til ølmoderation for maksimalt 200.000 hl, selvom bryggeriets udlevering i indeværende år overstiger 200.000 hl øl.
E.A.4 Energi
Afsnittene E.A.4.1-8 vedrørende energi er omskrevet og flyttet fra Punktafgiftsvejledningen, del F. Der er tale om afsnittene:
- E.A.4.1 Mineralolieprodukter
- E.A.4.2 Kul og affaldsvarme
- E.A.4.3 Elektricitet
- E.A.4.4 Naturgas og bygas
- E.A.4.5 Kuldioxid
- E.A.4.6 Godtgørelse af energiafgifter og CO2-/energispareafgift
- E.A.4.7 Fremskyndet tilbagebetaling af energiafgifter
- E.A.4.8 Tilskud til dækning af energispareafgift af el mv.
E.A.4.1 Mineralolieprodukter
- Satsændringer pr. 1. juli 2012 for energiafgift på motorbrændstof, se E.A.4.1.5.
- I SKM2012.128.SKAT har SKAT i konsekvens af Landsskatterettens kendelse SKM2011.552.LSR ændret praksis, således at erhvervsmæssig flyvning også omfatter aktiviteter mod betaling i foreninger som faldskærmsklubber, svæveflyveklubber. Samtidig er der genoptaget sager, hvor foreninger ikke har fået tilbagebetalt afgiften af flybrændstof. Se E.A.4.1.8.
E.A.4.3 Elektricitet
- Ved Lov nr. 574 af 18. juni 2012 er energisparebidrag ændret til energieffektiviseringsbidrag, se E.A.4.3.6.
- Skatterådet har i SKM2012.159.SR taget stilling til, at arealer på etagerne over stueplan kunne medtages ved beregningen af den maksimale størrelse af el-produktionsanlæg, der er undtaget fra elafgift efter elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra e. Skatterådet var endvidere enigt i, at elafgiftslovens § 2, stk. 1, litra c medfører, at elektricitet, produceret på eget solcelleanlæg på mere end 6 kW, er afgiftsfrit, hvis det ikke kommer ud på det kollektive net, men i stedet forbruges af producenten selv f.eks. i dennes virksomhed. Se E.A.4.3.4
E.A.4.4 Naturgas og bygas
- Satsændringer pr. 1. juli 2012 for energiafgift på motorbrændstof, se E.A.4.4.7.
- Landsskatteretten har i SKM2012.274.LSR taget stilling til, at der ikke kunne ske godtgørelse af CO2-afgift af naturgas til en virksomhed, der distribuerede elektricitet og naturgas, når gassen blev forbrugt i måler- og regulatorstationer (MR-stationer) til opvarmning af anden naturgas for at undgå tilisning. Se E.A.4.4.9.
- Landsskatteretten har i SKM2012.252.LSR taget stilling til, at der ikke kunne modregne energi- og CO2-afgift af rumvarme i den beregnede EU minimumsafgift for gas- og dieselolie, jf. CO2-afgiftslovens § 8a. Se E.A.4.4.6.1.
E.A.4.6.1.8 Godtgørelse af energiafgifter mv. - momsregistreret virksomhed
- SKM2012.384.LSR Et flyselskab, der hovedsageligt fløj udenrigstrafik, var ikke berettiget til godtgørelse af energiafgifter efter dagældende ELAL § 11, stk. 16 og ML § 45, stk. 3. Kendelsen henviser også til ML § 37, stk. 7 og 8, der trådte ikraft den 1. april 2012.
- SKM2012.367.LSR Sagen vedrørte opgørelsen af et gymnasiums ret til godtgørelse af elafgift. Spørgsmålet var, i hvilket omfang, gymnasiet havde fradragsret for indgående moms for elektricitet og varme, jf. ELAL § 11, stk. 16. Gymnasiet havde bl.a. indtægter fra kantinesalg og salg af fotokopier. Landsskatteretten fandt, at gymnasiets undervisningsaktivitet, der i det hele blev leveret vederlagsfrit, ikke var omfattet af momslovens anvendelsesområde. Ved opgørelsen af gymnasiets tilbagebetaling af elafgift efter ELAL § 11, stk. 16, skulle der derfor ske korrektion efter ML § 38, stk. 2, ved opgørelsen af gymnasiets fradragsret for moms af udgifter til elektricitet. Gymnasiet kunne ikke støtte ret på en tidligere afgørelse fra Landsskatteretten offentliggjort i SKM2009.338.LSR. Afgørelsen vedrørte en tidligere periode, og Landsskatteretten havde ved den afgørelse ubestridt lagt til grund, at den delvise fradragsret for moms skulle opgøres efter ML § 38, stk. 1.
- Problemstillingen er også behandlet i den identiske sag SKM2012.368.LSR, som dog udover godtgørelse af elafgift også vedrører godtgørelse af vandafgift.
E.A.5 Forbrugsafgifter
E.A.5.1 Cigaretpapir, skrå og snus
- Afsnittet er omskrevet og flyttet til denne vejledning fra Punktafgiftsvejledningen 2012-1 afsnit C.3.
E.A.5.3 Kaffe og te
- Afsnittet er omskrevet og flyttet til denne vejledning fra Punktafgiftsvejledningen 2012-1 afsnit D.3.
E.A.6 Forsikringer
E.A.6.2 Lystfartøjsforsikringer
- Afsnittet er omskrevet og flyttet til denne vejledning fra Punktafgiftsvejledningen 2012-1 afsnit H.2.
E.A.7 Miljø
E.A.7.7 Bekæmpelsesmidler
- Ved lov nr. 594 af 18. juni 2012 har folketinget vedtaget væsentlige ændringer af afgiften. Loven sættes i kraft på et senere tidspunkt ved en ikrafttrædelsesbekendtgørelse, se E.A.7.7.1.
- Østre Landsret har i SKM2012.113.ØLR taget stilling til, at et afgiftskrav skulle opgøres efter den pågældende varetypes højeste detailsalgspris og ikke ud fra den pris, som den enkelte varer rent faktisk var blevet solgt til. Se E.A.7.7.5.
E.A.7.20 Kvælstofoxider, NOx-afgift
E.A.8 Motorkøretøjer mv.
- Afsnittet er ajourført som følge a findførelsen af det nye motorregister pr 6. juni 2012
E.A.8.1 Registreringsafgift af motorkøretøjer
- Afsnittet ajourført med ændringer som følge af lov nr 411 af 11. maj 2012 og lov nr 481 af 30. maj 2012
E.A.8.2 Vejbenyttelsesafgift
E.A.8.3 Brændstofforbrugsafgift
A.A.8.4 Vægtafgift
E.A.8.5 Registrering af køretøjer
- Afsnittet ajourført med ændringer som følge af lov nr 481 af 30. maj 2012
|