Indhold
Afsnittet handler om i hvilke tilfælde, der gives halv skattelempelse efter LL § 33A, stk. 3, i stedet for fuld skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1.
Afsnittet indeholder:
- Regel
- Privat ansatte - anvendelsen af 183 dages-reglen
- Samspillet mellem 6-måneders reglen i LL § 33A, stk. 1 og 183 dages-reglen i DBO’erne
- Reglens anvendelse hvis en DBO indeholder en regel om subsidiær beskatningsret
- Føderale og lokale skatter omfattet af en DBO
- Søfolk
- Arbejde udført på udenlandsk kontinentalsokkel
- Personer udsendt som led i offentlige myndigheders deltagelse i systemeksport
- Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre.
Se også
Se også cirkulære nr. 72 af 17.4.1996 pkt. 5.2.9 om halv skattelempelse i tilfælde hvor Danmark har beskatningsretten efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Regel
Hvis en DBO tillægger Danmark beskatningsretten til den indkomst, der er optjent i udlandet, kan der kun opnås halv skattelempelse i indkomsten efter LL § 33A, stk. 3.
Det vil sige, at den samlede indkomstskat bliver nedsat med halvdelen af det beløb, der forholdsmæssigt falder på lønindkomsten optjent i udlandet.
Det er uden betydning, om arbejdslandet konkret har givet beskatningsafkald efter dobbeltbeskatningsaftalen. Reglen forudsætter derfor ikke, at der foreligger en faktisk
dobbeltbeskatningssituation. Se TfS 1997, 364ØLD.
Reglen gælder for personer
- der ikke er udsendt af den danske stat eller af en anden offentlig myndighed
- der er udsendt for at udføre systemeksport for den danske stat eller en anden dansk offentlig myndighed.
Eksempel: LL § 33A, stk. 3, kan bruges selv om der ikke foreligger en dobbeltbeskatningssituation
En person, der havde arbejdet for et nederlandsk firma i seks forskellige asiatiske lande, påstod at LL § 33A, stk. 3, ikke kunne anvendes, selvom arbejdsopholdene i landene ikke
oversteg 183 dage, fordi det ikke var godtgjort, at de pågældende lande havde givet afkald på beskatningen i henhold til dobbeltbeskatningsoverenskomsterne, som Danmark havde med de
pågældende lande.
Indkomsterne var ikke blevet beskattet i de pågældende lande, og det havde derfor ikke været nødvendigt at påberåbe sig dobbeltbeskatningsoverenskomsternes
regler.
Personen mente, at LL § 33A, stk. 1, skulle anvendes.
Landsretten fandt ikke, at anvendelsen af LL § 33A, stk. 3 forudsætter en faktisk dobbeltbeskatningssituation. Se TfS 1997, 364 ØLD.
Eksempel: Tyskland havde beskatningsretten arbejde om bord på skib
En person, der arbejdede om bord på et skib i international trafik for en arbejdsgiver, der havde ledelsens sæde i Tyskland, blev anset for berettiget til fuld lempelse efter LL §
33 A, stk. 1, idet beskatningsretten til lønnen tilkom Tyskland efter artikel 15, stk. 3, i DBO’en mellem Danmark og Tyskland. Se SKM2011.747.LSR.
Privat ansatte - anvendelsen af 183 dages-reglen
For privat ansatte vil Danmark som hovedregel have beskatningsretten til lønindkomst i de tilfælde, hvor arbejdstageren opholder sig i en anden stat, som Danmark har en DBO med, i en
periode, der ikke overstiger 183 dage inden for et år. Det kan alt efter DBO’en være inden for et skatteår, kalenderår eller en løbende 12-måneders periode.
Lønindkomsten skal desuden betales af eller for en arbejdsgiver, der er udenlandsk i forhold til arbejdsstaten.
Når de 183 dage skal opgøres, skal alle opholdsdage i arbejdsstaten tælles med. Det gælder også, selv om der ikke foreligger et ansættelsesforhold. Brudte døgn i
arbejdsstaten tæller også med ved opgørelsen af de 183 dage.
Hvis bopælsstatens og arbejdsstatens indkomstår (skatteår) afviger fra hinanden, er det arbejdsstatens indkomstår (skatteår), der er afgørende, når 183
dages-reglen bliver anvendt.
Eksempel: Arbejdsstatens skatteår er afgørende når 183 dages-reglen bliver anvendt
En person arbejdede i England fra 3. oktober 1983 til 21. december 1983 og igen fra 1. januar 1984 til 6. april 1984.
Landsskatteretten fandt, at beskatningsretten til lønindkomsten tilfaldt Danmark ifølge dobbeltbeskatningsoverenskomsten mellem Danmark og Storbritannien artikel 15.
Personen havde ikke opholdt sig i England i over 183 dage inden for det engelske skatteår, som løber fra 6. april til 5. april. Skattelempelsen skulle herefter ske efter LL § 33A,
stk. 3. Se TfS 1986, 389 LSR.
Se også
Se også artikel 15 i OECD-modeloverenskomsten, kommentarerne i pkt. 5 til artikel om brudte døgn.
Samspillet mellem 6-måneders reglen og 183 dages-reglen
Dette eksempel viser samspillet mellem 6-måneders reglen i LL § 33A, stk. 1, og 183 dages-reglen i diverse DBO’er.
En privat ansat person hos en dansk arbejdsgiver arbejder i følgende lande og perioder:
- Land A fra 1/8 til 30/11 i år 1 (ingen DBO med Danmark)
- Land B fra 1/12 i år 1 til 30/4 i år 2 (DBO med Danmark - 183 dage inde for et kalenderår)
- Land C fra 1/5 i år 2 til 30/6 i år 2 (DBO med Danmark - 183 dage inden for 12 måneder)
- I Danmark fra 1/7 i år 2 til 14/10 i år 2 (lempelsesperioden efter LL § 33A, stk. 1 afbrydes)
- I land B igen fra 15/10 i år 2 til 31/12 i år 2
- Herefter arbejder personen i Danmark.
Personen opfylder LL § 33A, stk. 1 i perioden fra 1/8 i år 1 til 30/6 i år 2.
Land A:
Reglerne i LL § 33A, stk. 1 er opfyldt for perioden, hvor personen arbejder i land A. Danmark har ingen DBO med landet. Der kan derfor gives skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1.
Land B:
Reglerne i LL § 33A, stk. 1 er opfyldt i perioden fra 1/12 i år 1 til 30/4 i år 2, hvor personen arbeder i land B. Personen arbejder også i land B fra 15/10 i år 2 til
31/12 i år 2. Danmark har en DBO med land B.
I år 1 opholder personen sig ikke i land B over 183 dage i kalenderåret. Danmark har derfor beskatningsretten til lønindkomsten. Der gives derfor kun halv skattelempelse efter LL
§ 33A, stk. 3 i år 1 af lønindkomsten optjent i land B.
I år 2 opholder personen sig i land B fra 1/1 til 30/4 og igen fra 15/10 til 31/12. Opholdet i land B overstiger 183 dage i kalenderåret (år 2). Beskatningsretten til
lønindkomsten optjent i år 2 er derfor overgået til land B. LL § 33A, stk. 1 er opfyldt i perioden 1/1 til 30/4 i år 2. Der gives derfor fuld skattelempelse efter LL §
33A, stk. 1 for den periode.
Der kan ikke gives skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1 for perioden 15/10 til 31/12 i år 2. Reglerne i LL § 33A, stk. 1 er ikke opfyldt. Der kan derimod gives skattelempelse efter
LL § 33 eller reglerne i DBO'en.
Land C:
Reglerne i LL § 33A, stk. 1 er opfyldt for perioden, hvor personen arbejder i land C. Danmark har en DBO med land C.
Personen har ikke opholdt sig i land C over 183 dage inden for 12 måneder. Danmark har derfor beskatningsretten til lønindkomsten. Der gives derfor kun halv skattelempelse efter LL
§ 33A, stk. 3 i år 2 af lønindkomsten optjent i land C.
Reglens anvendelse hvis en DBO indeholder en regel om subsidiær beskatningsret
I enkelte af Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster med fremmede stater er der regler om en såkaldt subsidiær beskatningsret.
Reglen betyder, at den ene stats afkald på eller begrænsning af retten til at beskatte indkomster kun gælder, hvis den anden stat efter dens interne lovgivning kan beskatte
indkomsten. Hvis den anden stat ikke kan det, har den første stat en subsidiær beskatningsret.
Hvis Danmark som bopælsland kan udnytte en sådan subsidiær beskatningsret, kan der ikke gives fuld skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1. Der kan gives halv skattelempelse
efter LL § 33A, stk. 3, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
I tilfælde, hvor arbejdsstaten kunne beskatte lønindtægten men rent faktisk undlader beskatning, fx fordi indtægten ikke overstiger den pågældende stats skattefri
bundgrænse, kan den subsidiære beskatningsret ikke bruges. I sådanne tilfælde kan der skattelempes efter LL § 33A, stk. 1.
Føderale og lokale skatter omfattet af en DBO
I enkelte af Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster, fx Australien og USA, er overenskomstens anvendelsesområde begrænset til føderale skatter. De lokale skatter er ikke omfattet
af overenskomsten.
Hvis Danmark har beskatningsretten til lønindkomsten og DBO'en kun omfatter føderale skatter og ikke lokale skatter, kan der kun gives halv skattelempelse efter LL § 33A, stk. 3.
Det gælder, selv om en person er blevet pålagt en lokal udenlandsk skat, der ikke er omfattet af overenskomsten.
Søfolk
For søfolk, der arbejder om bord på fartøjer, som bliver benyttet af et dansk rederi, vil det typisk gælde, at Danmark efter indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster har
beskatningsretten til lønindkomsten fra første dag.
Når det er tilfældet, kan der kun opnås halv skattelempelse efter LL § 33A, stk. 3. Det gælder for den del af lønindkomsten, som et optjent ved arbejde ombord på
fartøjet, mens fartøjet befinder sig i en fremmed aftalestats territorialfarvand. Territorialfarvandet skal være omfattet af DBO’en.
På den del af lønindkomsten, som er optjent ved arbejde i internationalt farvand eller i en fremmed ikke-aftalestats farvand eller havn, kan der opnås fuld skattelempelse efter LL
§ 33A, stk. 1. Her hviler dansk beskatning ikke på en DBO, men kun på interne regler.
Bemærk
Personer, der udfører arbejde om bord på DIS-skibe, er skattefritaget efter SØBL § 5.
Arbejde udført på udenlandsk kontinentalsokkel
Lønmodtagere, herunder søfolk, der udfører arbejde, der er forbundet med forundersøgelser, efterforskning eller udvinding af kulbrinteforekomster uden for dansk
kontinentalsokkel, fx på en boreplatform, kan kun opnå halv skattelempelse efter LL § 33A, stk. 3, hvis Danmark har beskatningsretten til lønindkomsten efter en DBO.
Personer udsendt som led i offentlige myndigheders deltagelse i systemeksport
Offentligt ansatte, der er udsendt som led i den danske stats eller anden dansk offentlig myndigheds deltagelse i systemeksport, vil som udgangspunkt kun være berettiget til halv lempelse
efter LL § 33A, stk. 3.
Danmark vil normalt have beskatningsretten til danske offentligt ansattes løn i henhold til indgåede dobbeltbeskatningsoverenskomster.
Ved systemeksport forstås enhver form for eksport af viden, systemer eller tjenester, der udføres af en offentlig myndighed i henhold til de gældende bevillingsregler.
Offentligt ansatte skal dokumentere, at de bliver udsendt som led i en offentlig myndigheds deltagelse i systemeksport. Dokumentation må ske ved en erklæring fra den udsendende
myndighed. Af erklæringen skal det fremgå, om den udsendte vil modtage ydelser som nævnt i C.F.4.2.4.
De dobbeltbeskatningsoverenskomster, som Danmark har indgået, indeholder sædvanligvis en regel om, at arbejdsstaten er berettiget til at beskatte lønindkomst, hvis den bliver
udbetalt for udført arbejde i en erhvervsvirksomhed, der drives af staten.
Hvis Danmark har indgået en DBO med arbejdsstaten, der indeholder denne regel, kan offentligt ansatte få fuld skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1, hvis de udsendes som led i det
offentliges systemeksport, og systemeksporten har karakter af erhvervsvirksomhed. Det forudsætter, at kravene for skattelempelse efter LL § 33A i øvrigt er opfyldt.
Vejdirektoratets "virksomhed"
Der er truffet en afgørelse om, at den del af Vejdirektoratets virksomhed, der består af rådgivende ingeniørarbejde, der bliver udført på forretningsmæssige
vilkår, falder ind under en regel om erhvervsvirksomhed, der drives af staten, under forudsætning af, at den konkrete DBO giver arbejdsstaten ret til at beskatte indkomsten.
Bemærk
Personer udsendt af den danske stat eller anden offentlig myndighed, som ikke udfører systemeksport, kan opnå fuld skattelempelse, uanset om Danmark i henhold til en
dobbeltbeskatningsoverenskomst har beskatningsretten til lønindkomsten. Det forudsætter, at betingelserne for lempelse er opfyldt efter reglerne i LL § 33A, stk. 2. Se afsnit C.F.4.2.4 om personer der er udsendt af
en offentlig myndighed.
Oversigt over afgørelser, domme, kendelser, SKAT-meddelelser med videre
Skemaet viser relevante afgørelser på området:
Afgørelse
samt evt. tilhørende SKAT-meddelelse
|
Afgørelsen i stikord
|
Yderligere kommentarer
|
Landsretsdomme
|
TfS 1997, 364ØLD
|
Landsretten fandt ikke, at anvendelsen af LL § 33A, stk. 3 forudsætter en faktisk dobbeltbeskatningssituation.
|
|
Landsskatteretskendelser
|
SKM2011.747.LSR
|
En person, der arbejdede om bord på et skib i international trafik for en arbejdsgiver, der havde ledelsens sæde i Tyskland, blev anset for berettiget til fuld lempelse efter LL
§ 33 A, stk. 1, idet beskatningsretten til lønnen tilkom Tyskland efter artikel 15, stk. 3, i DBO’en mellem Danmark og Tyskland.
|
|
TfS 1997, 592LSR
|
Skatteankenævnet havde kun godkendt halv skattelempelse i personens lønindkomst.
Landsskatteretten fandt, at beskatningsretten til lønindkomsten var overgået til Ukraine efter den daggældende DBO mellem Danmark og SNG.
Landsskatteretten godkendte derfor fuld skattelempelse efter LL § 33A, stk. 1.
|
|
TfS 1986, 389LSR
|
Personen havde ikke opholdt sig i England i over 183 dage inden for det engelske skatteår. Beskatningsretten var dermed ikke overgået til England. Skattelempelsen skulle herefter
ske efter LL § 33A, stk. 3.
|
|