Årsopgørelsen indeholder oplysninger om blandt andet dine indtægter og udgifter for det år, der lige er gået. SKAT har modtaget oplysningerne fra for eksempel arbejdsgivere, arbejdsløshedskasser, faglige foreninger, pengeinstitutter, realkreditinstitutter og fondshandlere. Har du selv indtastet oplysninger til årsopgørelsen 2011 via skat.dk/tastselv, vil disse oplysninger også fremgå af din årsopgørelse.
På årsopgørelsen har vi kun medtaget de oplysninger, vi har modtaget fra tredje part eller fra dig. Oplysningerne fra dig kan for eksempel være oplysninger om befordringsfradrag (kørsel til og fra arbejde på over 24 kilometer pr. dag), børnebidrag, udlejning af værelser, renter af pantebreve, der ikke er i depot og gevinst/tab på for eksempel aktier, investeringsforeningsbeviser, obligationer og finansielle instrumenter.
Du skal kontrollere, at tallene er rigtige. Er tallene forkerte, eller er der oplysninger, der mangler, skal du oplyse de rigtige tal til SKAT senest 1. maj 2012. Se også afsnittet Kontrollér tallene - og oplys, hvis der mangler noget.
Nogle rubrikker kan du ikke selv ændre
I flere af rubrikkerne kan du ikke via TastSelv ændre i oplysninger fra tredjemand. Det drejer sig om lønindkomst med videre (rubrik 11), jubilæumsgratiale og fratrædelsesgodtgørelse med videre (rubrik 14), pensioner, dagpenge med videre og SU (rubrik 16), hædersgaver (rubrik 18), bidrag og præmie til privattegnet kapitalpension (rubrik 22), tilbagebetalt kontanthjælp, introduktionsydelse med videre (rubrik 23), fagligt kontingent (rubrik 50), bidrag til A-kasse, efterlønsordning og fleksydelse (rubrik 52), gaver til godkendte foreninger med videre (rubrik 55), gaver til kultur- og forskningsinstitutioner (rubrik 447) og løbende ydelser til godkendte foreninger (rubrik 448).
Hvis du mener at indberetningen i en af disse rubrikker er forkert eller mangelfuld, skal du tage kontakt til den, der har indberettet (eller burde have indberettet) oplysningerne til SKAT. I TastSelv kan du skrive en besked til vedkommende ud for rubrikken.
Forløbet for årsopgørelsen - hvornår du kan gøre hvad
Du kan se din årsopgørelse for 2011 i din skattemappe fra den 5. marts 2012. Du kan indtaste nye oplysninger og ændringer via TastSelv, eller give os dine oplysninger via TastSelv-telefon eller et oplysningskort.
Sådan er forløbet for dig, som ikke har en udvidet selvangivelse:
Frem til 5. marts 2012 |
Oplysninger kommer ind fra tredjepart - dvs. for eksempel arbejdsgiver og bank. Du kan se de oplysninger, vi har, i din skattemappe. |
5. - 15. marts |
Den 5. marts kan du se din årsopgørelse i skattemappen. Du kan selv indtaste nye oplysninger og ændringer via TastSelv.
Det er en fordel for dig, hvis du giver os dine oplysninger senest den 15. marts. De oplysninger, der er kommet ind fra dig og fra tredjepart til og med den 15. marts, danner nemlig grundlag for det endelige resultat af årsopgørelse nummer 1. På baggrund af den gør vi op, om du skal betale restskat eller have penge tilbage i skat.
|
20. marts - 1. maj |
Du kan stadig ændre din årsopgørelse. Hvis vi får nye oplysninger (også fra tredjepart), danner vi en ny årsopgørelse; og det betyder, at både restskat og overskydende skat eventuelt bliver reguleret i overensstemmelse med de nye oplysninger. Hver årsopgørelse får et nyt opgørelsesnummer og ligger i din skattemappe.
Du skal dog være opmærksom på, at hvis vi får oplysninger fra tredjepart til rubrikker, som du tidligere selv har oplyst til, vil det være dine oplysninger, der kommer med på årsopgørelsen, og ikke dem fra tredjepart. Hvis du ved, at der er nye oplysninger fra tredjepart til nogle af de rubrikker, du selv har oplyst til, skal du altså selv oplyse dem igen til SKAT.
|
Efter den 1. maj |
Hvis SKAT efter selvangivelsesperioden får nye oplysninger fra for eksempel arbejdsgivere, pengeinstitutter og realkreditinstitutter, får du automatisk en ændret, foreløbig årsopgørelse i din skattemappe. Du skal tage stilling til, om du er enig i de nye oplysninger. Er du uenig i de nye oplysninger, skal du inden indsigelsesfristen kontakte SKAT. Er du enig i de nye oplysninger, får du automatisk en ny, ændret årsopgørelse i din skattemappe.
Hvis du selv har ændret i en rubrik, hvor der kommer nye oplysninger fra en indberetter, bliver der ikke automatisk dannet en ændret årsopgørelse.
Hvis du har valgt at få årsopgørelsen med posten, får du både den foreløbige og den ændrede årsopgørelse på papir.
Den automatiske ændring gælder ikke, hvis du modtager den udvidede selvangivelse.
Fra den 14. maj 2012 er det muligt at få genoptaget årsopgørelsen for 2011. Det vil sige, at hvis du fx har glemt en oplysning efter fristen, kan du via TastSelv på skat.dk oplyse den fra denne dato. Du skal da indtaste en begrundelse.
|
Læs mere: